טיפול באומנות לחולי אלצהיימר

טיפול באומנותטיפול באמנות הוא טכניקה בפסיכותרפיה שבה נעשה שימוש טיפולי במתודות של אמנות חזותית כשבין היתר מדובר למשל בציור, צילום ופיסול. הטיפול באמנות או הטיפול באמנות חזותית הוא רק שיטה אחת מתוך מגוון רחב של טכניקות טיפול בתחום הטיפול באמנויות.

טיפול באמנות משלב טכניקות מתחום הפסיכולוגיה, תאוריות מסורתיות של פסיכותרפיה ותיאוריות הקשורות לתהליכי יצירה, למאפיינים של חומרי האמנות השונים ולשימוש בהם.

אמנם מדובר בתחום טיפולי שנחשב לצעיר יחסית, אך מעניין לגלות ששורשיו נעוצים בסוף המאה השמונה עשרה, בבתי החולים הפסיכיאטריים. כמקצוע בפני עצמו החל להתפתח הטיפול באמנות רק באמצע המאה העשרים כשהמונח "טיפול באמנות" נטבע בשנת 1942 על ידי אמן בריטי בשם אדריאן היל. היל התמודד בבית הבראה עם מחלת השחפת ובמהלך תהליך ההחלמה שלו הסתייע רבות ברישום וציור.

כיום בישראל מסלולי ההכשרה של מטפלים באמנות הם מסלולים מתקדמים בלבד ולכן ניתן להתקבל אליהם רק לאחר קבלת תואר ראשון. בדרך כלל ניגשים ללימודי טיפול באמנות מטפלים בעלי רקע באמנות או מטפלים מתחום הפסיכותרפיה.

מי יכול להפיק תועלת מטיפול באמנות?

באופן עקרוני כאחד ממקצועות בריאות הנפש, נכון לכתיבת שורות אלה הטיפול באמנות מיושם במקומות מגוונים שכן הוא פונה לקהלי יעד רבים. כך לדוגמה הוא מסייע רבות בתחום הטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים, אך באותה נשימה יש להזכיר כי הוא מסייע רבות גם במסגרות של טיפול זוגי, טיפול קבוצתי, טיפול משפחתי ועוד. חולי האלצהיימר יכולה להפיק את התועלת המרבית מטיפול באמנות וזאת על רקע הפגיעה ביכולת ההבעה המילולית.

בנוסף תרפיה באמנות נחשבת לרלוונטית במיוחד עבור חולי אלצהיימר, הסובלים מנזקים במיומנויות הבניה הוויזואלית שכן באמצעות עבודה עם מדיה תלת ממדית כמו לדוגמה חמר, ניתן לספק למטופל משוב בעזרת המגע על הצורה עצמה ועל הקשרים הבין מרחביים. מעבר לכל זה, האפשרות ליצור אמנות ולעסוק באמנות, מסייעת לחיזוק הביטחון העצמי השברירי כל כך בקרב חולי האלצהיימר.

על קצה המזלג יש לציין כי טיפול באמנות נמצא יעיל גם בקרב חולי כוויות, חולי סרטן, חולי איידס, חולים לאחר שבץ מוחי ועוד.

באיזה שלב מומלץ לפנות לטיפול באמנות?

כל עוד החולה מסוגל לעסוק באמנות או להעריך אמנות, ניתן להציע פנייה לטיפול באמנות. הטיפול באמנות יכול להתאים מאוד לחולי אלצהיימר הנמצאים בשלבים מוקדמים של מחלתם, אך בהחלט יכול להתאים גם עבור חולה שאיבד את יכולת התקשורת המילולית. היכולת לתקשר באופן סמלי ולהביע את המתרחש בנבכי הנפש בעזרת יצירה ואמנות, תורמת רבות לחולה מבחינה רגשית ואף קוגניטיבית.

היתרונות של טיפול באמנות לחולי אלצהיימר

  • הטיפול באמנות מסייע להפחית את מפלס החרדה בקרב חולי אלצהיימר וכן מסייע להילחם בדיכאון.
  • במחקר מפורסם שנערך בשוויץ נמצא כי הטיפול באמנות שיפר במידה רבה את מצבם של חולי אלצהיימר, גרם לחידוד החושים ועיכב בצורה משמעותית את ההידרדרות במצבם ברמה החשיבתית.
  • התהליך היצירתי מסייע לחולי האלצהיימר לחוש טוב יותר כיוון שהם הלכה למעשה יוצרים דבר מה חדש שלא היה קיים קודם לכן.
  • העיסוק באמנות מסייע למטופלים לחשוף עולם פנימי המורכב מדימויים פנימיים, שלא היו מוכרים קודם לכן ולהשתמש בהם לצרכי תקשורת, עיבוד מידע והבעה.
  • באמצעות טיפול באמנות ניתן לחזק הן את הביטחון העצמי והן את ההערכה העצמית של חולי אלצהיימר.
  • הציור או הפיסול לא מגביל את המטופל בשום צורה. תחת זאת הוא מאפשר לו להתבטא באופן מופשט ללא שום ביקורת חברתית או עצמית.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר