זכויות החולים במחלת אלצהיימר

זכויות חולי האלצהיימרקיימים מספר מוסדות וגופים המעניקים זכויות לחולי אלצהיימר ולבני משפחותיהם. המידע עבור הזכויות חיוני מאוד, וחשוב שהנוגעים בדבר יהיו מודעים אליהם.

זכויות ביטוח לאומי

במוסד לביטוח לאומי מוענקות מספר זכאויות לחולי האלצהיימר אשר נועדו לתמוך בהם ולעזור להם ולמשפחותיהם להתמודד טוב יותר עם המחלה.

גמלת סיעוד לחולים במחלת האלצהיימר

חולי אלצהיימר זכאים לקבלת גמלת סיעוד ולשם כך עליהם לעבור מספר מבדקים מטעם המוסד לביטוח לאומי. המבדקים מתבצעים על ידי אחות שנשלחת לביתם. בניגוד להיום שחוות הדעת מסתמכת על דברי בני משפחת החולה לגבי מצבו, בעבר חוות הדעת התבססה על פי הביקור בבית החולה בו היא בדקה את הרמה התפקודית שלו ולפיהם נקבע אם הוא זכאי לגמלת סיעוד או אם לא.

אלה נקראו "מבחני התלות", בהם החולה ביצע לפי בקשת האחות פעולות בסיסיות כגון הלבשה, אכילה, רחצה ועוד. האחות לא נתנה משקל לעיקר בעייתו של החולה, הלא היא בעיה קוגניטיבית. מסיבה זו החליטו לבטל את מבדקי התלות ולהסתמך בעיקר על דברי המשפחה.

גמלת סיעוד לחולי אלצהיימר מאפשרת לחולה לקבל שירותי מטפל לכמה שעות מטעם ביטוח לאומי, קבלת סיוע כספי בהעסקת עובד זר, עבור שהות במרכזי יום לקשיש ועוד. גמלה זו ניתנת לצמיתות, אך אחת לכמה שנים בודקים שוב את מצב החולה כדי להעריך מחדש את מצבו.

שירותים מיוחדים לחולה האלצהיימר

שירותים אלו ניתנים לחולים אשר הגישו את הבקשה עוד בטרם הגיעו  לגיל הפרישה, כלומר- גברים עד גיל 65 ונשים עד גיל ,60 והם זקוקים לעזרתו של אדם אחר על מנת שיוכלו לאכול, להתרחץ, להתלבש ולבצע פעולות בסיסיות נוספות. קצבת השירותים המיוחדים ניתנת עבור החולים עד הגיעם לגילאים המוזכרים מעלה.

קצבת נכות לחולי אלצהיימר

במקרה וחולה האלצהיימר איבד את כושר עבודתו והשתכרותו כתוצאה מהמחלה ביותר מחמישים אחוז, או במקרה ומדובר באישה שהייתה לפני פרוץ המחלה עקרת בית, וכעת היא חסרת יכולת לעבוד ברוב עבודות הבית, הם זכאים לקבל קצבת נכות. על החולים להגיש טפסים לצורך קבלת קצבת נכות למוסד לביטוח לאומי, ולאחר מכן הם מוזמנים לעבור בדיקות רפואיות ותפקודיות במכונים להערכה תפקודית.

משרד הבריאות – זכויות לחולי אלצהיימר

חולים במחלת אלצהיימר או בני משפחותיהם זכאים לקבל סיוע כספי לצורך מימון אשפוז במוסדות סיעודיים. באותם המוסדות ניתנים טיפול והשגחה צמודה, להם זקוקים החולים. אמנם, האשפוז מקל על המשפחות במידה ניכרת, אך העלות שלו היא גבוהה מאוד. על מנת שיוכלו לקבל את הסיוע, חולי האלצהיימר ומשפחותיהם צריכים לעמוד בשני הקריטריונים הללו:

  • האדם יוגדר כחולה סיעודי או כתשוש נפש על ידי משרד הבריאות.
  • מצבם הכלכלי של החולה או של בני משפחתו ייבדק כשם שקבוע בחוק.

זכאויות כספיות לחולי אלצהיימר

מס הכנסה מעניק זכויות של שתי נקודות מס במידה ומדובר בבן זוגו של החולה או בילדיו, כאשר החולה נתון במצב של ריתוק למיטה, עיוורון או שיתוק. המשפחה תצטרך להגיש טפסים מתאימים למס הכנסה כדי לקבל זכאות זו.

למידע נוסף ולמימוש זכאויות כדאי לבקר  באתר מימוש זכויות – זכויות חולי אלצהיימר

קבלת תמיכה מ"עזר מציון"

מרכז על שם "ציפורה פריד" קיים בעמותת "עזר מציון". מרכז זה מעניק ליווי ותמיכה נפשית לחולי האלצהיימר ולבני משפחותיהם. במרכז ניתן ייעוץ ומידע עבור הפונים, ניתן להיות חלק ממשתפי קבוצות תמיכה לחולים או לילדיהם ומתקיימים ערבי ייעוץ. את כל אלה מפעילות עובדות סוציאליות בשיתוף עם מתנדבות אשר עברו הכשרה בטיפול נפשי בחולי אלצהיימר. הלווי הוא לאורך כל תקופת המחלה וניתן ללא תשלום. הפנייה למרכז נעשית באופן פרטי.

להרחבה על זכויות נוספות המוענקות לקשישים:  זכויות קשישים לשיקום, זכויות לניצולי שואה סיעודיים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר