האם יתכן שאלצהיימר נגרם בגלל חיידק?

מחקרקבוצה בינלאומית של 31 חוקרי אלצהיימר, פרסמה מאמר מערכת הדוחק בעולם המדע לשנות את המיקוד כשמדובר במחלת אלצהיימר.

המסר ברור: לאחר עשור של ניסויים שנכשלו בטיפול ומניעת המחלה, קיים צורך בבחינה מחודשת של הראיות המצביעות על העובדה לפיה אלצהיימר היא מחלה העשויה להיות מופצת על ידי חיידקים. מאמר המערכת התמקד בהשפעות נגיף ההרפס, ושני סוגי חיידקים הנקשרים למחלת אלצהיימר.

זוהי אינה הפעם הראשונה בה חושדים מדענים שווירוסים או חיידקים עשויים להיות משמעותיים כגורם לאלצהיימר. מחקרים קודמים הראו שאנשים הסובלים מהמחלה נוטים להיות בעלי סיכויים מוגברים להידבק בחיידקים מסוימים, כולל סוגי פטריות, בהשוואה לכלל האוכלוסייה.

אך הניסיונות לבסס הקשרים אלו כשלו, כך שכיום ההשערה המובילה היא שאלצהיימר נגרם כתוצאה מהצטברות פלאק עמילואיד דביק וחלבוני טאו במוח, המשבשים את התקשורת בין הנוירונים ומובילים לאובדן זיכרון, ירידה קוגניטיבית ובסופו של דבר למוות.

טענות המדענים

מאמר המערכת טוען כיום כי הגיע הזמן לשקול את הרעיון לפיו וירוסים או חיידקים מסוימים מפעילים הצטברות פלאק זו מלכתחילה, ולבדוק האם תרופות מיקרוביאליות מסייעות בעצירת התהליך. הם סבורים כי החיידקים הראשונים אותם יש לחקור הם נגיף הרפס סימפלקס סוג 1 (HSV1), החיידק כלמידיה, וסוג חיידק ספירוכטה.

דאגלס קאל, כימאי מאוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה, מדווח על ראייה ניצחת לפיה מחלת אלצהיימר מכילה מרכיבי חיידקים רדומים, ולא ניתן להתעלם מהראיות. אם תיבחן ההשערה לפיה חיידקים אלו משמעותיים לגרימת אלצהיימר, ניתן יהיה להסביר את הגוף ההולך וגדל של ראיות המרמזות על התפשטות המחלה באמצעות ניתוח עירוי דם.

תפקיד וירוסים וחיידקים במחלת אלצהיימר

המדענים עדיין אינם יודעים להסביר במדויק את תפקיד הווירוסים בגרימת המחלה, וזוהי אחת הסיבות לצורך במחקרים נוספים בתחום זה, אך וירוס ההרפס ידוע כפוגע במערכת העצבים, וזיהומי חיידקים ידועים בגרימת דלקת בגוף, שהם שני המאפיינים של מחלת אלצהיימר.

ולמרות זאת, חוקרים רבים וגופי מימון מחקרים שוקלים את הקשר בין וירוסים, חיידקים ואלצהיימר, ומוצאים את הממצאים שנויים במחלוקת או בלתי מבוססים, והם בוחרים להתבונן על גורמים אחרים של המחלה.

עמדת המדענים ועמדת המתנגדים

קבוצת המדענים מסבירה שלמרות שהראיות אינן חד משמעיות, הן מובילות להסבר אפשרי לטיפול במחלה, והכי חשוב, הם דוחקים באנשים שלא להיכנס להיסטריה בעקבות הממצאים העשויים להעיד שניתן "להידבק" באלצהיימר.

ג'יימס פיקט, מנהל אגף המחקר בחברת האגודה הבריטית אלצהיימר, סבור שבעוד שתצפיות אלו מעניינות ומחייבות מחקר נוסף, אין כיום די ראיות המוכיחות כי חיידקים הם האחראים לגרימת מחלת אלצהיימר, ברוב המכריע של המקרים. לכן יש צורך להרגיע את הציבור ולהסביר כי עדיין לא קיימות כל ראיות מדעיות משכנעות הקובעות כי מחלת אלצהיימר היא מחלה מדבקת, או עשויה להיות מועברת מאדם לאדם כמו וירוס.

אך היות ואלצהיימר היא בעיה כלל עולמית הגדלה במהירות, ממצאים אלו בהחלט מהווים השערות אחריהן שווה לעקוב, היות והן עשויות להוביל להבנה טובה יותר של מה שאינו גורם לאלצהיימר, כך שניתן יהיה להגיע קרוב יותר להבנה כיצד מתרחשת המחלה.

לדברי פיקט, אגודת האלצהיימר הבריטית מברכת על כל מחקר הבוחן את כל האפשרויות המספקות הבנה טובה יותר של הגורמים לדמנציה, לשם שיפור שיטות אבחון, טיפול ומניעה של המצב.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר