מחקר ישראלי בוחן אפשרות לתאי גזע חדשים לטיפול באלצהיימר

מחקרבמעבדה של ד"ר גדי תורג'מן, המכהן כראש המחלקה לקדם רפואה באוניברסיטת אריאל, מתנהל בימים אלה מחקר מהפכני הבוחן את האפשרות לטפל במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות נרכשות כמו למשל אלצהיימר, באמצעות הזרקה של תאי גזע.

הרעיון העומד בבסיס המחקר התפתח לאור ממצאים מעניינים שנמצאו במחקרים שבוצעו בעשור האחרון, שהצביעו על כך שישנו קשר בין מחלות נוירולוגיות שונות בדגש על אלצהיימר, לבין היעדר יצירה של תאי גזע חדשים באזורים מסוימים במוח.

כיצד יכולים תאי הגזע לסייע לטיפול באלצהיימר?

לפי ד"ר תורג'מן, תאי הגזע מסוגלים לעודד יצירה של נוירונים (תאי עצב) חדשים במוח באזור הנקרא היפוקמפוס. ההיפוקמפוס הוא אחד האזורים בקליפת המוח, כאשר לכל אדם יש היפוקמפוס אחד בכל אחת מהאונות הרקתיות (סך הכול שני היפוקמפוסים). ההיפוקמפוס משחק תפקיד מרכזי ברכישה של זיכרונות חדשים בנוגע לאירועים ועובדות ומשתתף בתהליכים שונים הקשורים לזיכרון לטווח הקצר.

אי לכך, פגיעה בהיפוקמפוס עשויה להוביל לקושי ליצור זיכרונות חדשים ובנוסף מקשה על המטופל לשלוף זיכרונות שנוצרו טרם הפגיעה. אין זה פלא אפוא, שבבדיקת MRI מוח ניתן להבחין בירידה בנפח ההיפוקמפוס ובשינויים אנטומיים בהיפוקמפוס בחולי אלצהיימר. על ידי עידוד יצירה של תאים חדשים בהיפוקמפוס, מקווים החוקרים שניתן יהיה לפצות על חסרים נוירולוגיים המופיעים בחולי אלצהיימר.

היתרונות של תאי הגזע לטיפול באלצהיימר

במחקרים שמנהל ד"ר גבי תורג'מן נמצאו זוג תגליות חשובות שיש בהן כדי להוות תקווה לעתיד. הראשונה היא שלתאי הגזע המוזרקים לחולה ישנה השפעה ארוכת טווח.

אי לכך, אין צורך ליטול את התרופות באופן יומיומי אלא אחת למספר חודשים בלבד. בנוסף לכך, גילה ד"ר תורג'מן כי ניתן להזריק את תאי הגזע לדם פריפרי שכן הם מסוגלים לנדוד באופן עצמאי להיפוקמפוס. הודות לכך, ניתן לחסוך את ההזרקה הישירה לרקמת המוח, הטומנת בחובה סיכונים מסוימים.

האם ניתן כבר היום ליישם את ממצאי המחקר?

יש לציין כי המחקר החשוב נמצא עדיין בשלב הפרה-קליני, כאשר המשמעות היא שטרם בוצעו ניסויים בבני אדם. עם זאת, בימים אלה נערכים ניסויים רבים בהם נעשה שימוש בתאי גזע לטיפול במחלות שונות הקשורות למערכת העצבים המרכזית בבני אדם.

החוקרים שערכו את המחקר מאמינים כי הודות לניסויים השונים המבוצעים כיום, השימוש בתאי גזע לטיפול במחלות המערבות את המוח יקבל את האישורים המתאימים ובעקבות זאת יוכלו להמשיך בניסויים ולבדוק את השפעת תאי הגזע על בני אדם.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר