גלולה חדשנית לתיקון הנזק המוחי בחולי אלצהיימר

גלולה חדשנית לתיקון הנזק המוחי בחולי אלצהיימראלצהיימר נחשבה עד לאחרונה כמחלה "עם כרטיס לכיוון אחד", כלומר מחלה ניוונית פרוגרסיבית שהולכת ומחמירה עם הזמן עד שהאדם הלוקה בה מאבד בהדרגה קשר עם המציאות עד הפיכתו לסיעודי.

אוניברסיטת אוקספורד מציתה שבב של תקווה בפיתוח גלולה חדשנית שעדיין נמצאת בפיתוח סופי ובינתיים מראה הצלחה משמעותית בקרב חולי אלצהיימר עליהם היא נבדקת.

מה מתרחש במוח בעקבות מחלת האלצהיימר?

מחלת האלצהיימר גורמת להתנוונות תאים באזורים בקליפת המוח האחראים על היכולות העיליות כמו הקוגניציה– יכולת הלמידה והזיכרון, חשיבה, הסקת מסקנות ועוד. בניגוד לתאים אחרים בגוף, תאי המוח אינם מחדשים את עצמם ולכן ככל שתאים רבים יותר נפגעים ומתים כך ישנה התדרדרות מתמדת במצבו של החולה.

הגורמים לאלצהיימר

עד לאחרונה הגורמים הממשיים לאלצהיימר לא היו ידועים. רופאים רק ידעו לתאר כי הפגיעה בתאי המוח גורמת לשינויים חשמליים וכימיים, למותם של תאים ושיבוש  בקשרים העצביים הבין תאיים. לאחרונה התגלה, ועל כך התבסס גם פיתוח התרופה החדשנית, כי פעילותו של חלבון מסויים יוצרת חומר אשר מכסה את תאי המוח וסותם אותם ואת האזורים הבין תאיים בהם קיימים הקשרים בין התאים.

התסמינים של אלצהיימר

אלצהיימר בא לידי ביטוי, כאמור, בפעולות המתבססות על יכולות מוחיות גבוהות:

  • אובדן זיכרון: אחד התסמינים הבולטים של אלצהיימר הוא אובדן זיכרון. אם בהתחלה נראה כי זוהי שכחה לגיטימית של פרטים שרבים מאיתנו שוכחים בחיי היומיום כמו המקום בו הנחנו חפץ לאחרונה, מאוחר יותר מדובר בפרטים בסיסיים שכבר מעוררים חשד: פעולות יומיומיות כמו מקלחת או ארוחה, שמות אנשים מוכרים או פרצופים. פעמים רבות נותר לבסוף רק זיכרונות מוקדמים של הילדות או הנעורים.
  • "בריחה של מילים": באה לידי ביטוי בקושי לשלוף מילה במקום, אמירת משפט ללא סיום או עם מילים שאינן מתאימות.
  • קושי בחישובים: איבוד יכולות החשיבה באות לידי ביטוי גם בקושי לחשב לחשוב באופן מופשט ומורכב. החשיבה הופכת להיות ילדותית ופשוטה.
  • מצבי רוח והפרעות התנהגות: שינויים מהירים במצב הרוח לטוב או לרע ללא סיבה מיוחדת ושינויים התנהגותיים ארוכי טווח כמו בלבול, רגזנות וחשדנות.

אבחון אלצהיימר

אבחון אלצהיימר נעשה על סמך דיווחים של בני משפחה וקרובים, תצפיות על החולה, סריקות מוח ובדיקות נוירולוגיות.

הטיפול באלצהיימר

מפתחי התרופה מצפים לשינוי מהותי בטיפול באלצהיימר בעקבותיה. נכון לרגע זה, אין טיפול ממשי באלצהיימר. הטיפול הוא בדאגה לחולה. תחילה בניסיון להאט את התדרדרות המחלה באמצעות מתן כלים לחולה: היעזרות בפתקים, עידוד ללמידה והשתתפות בפעילויות שיביאו לתרגול מיומנויות. כשהמחלה במצב מתקדם יותר הטיפול הוא באמצעות מתן עזרה והשגחה צמודה על מנת למנוע יציאה של החולה לרחוב מבלי שידע לאן לחזור או פגיעה בעצמו.

כיצד פועלת התרופה?

התרופה החדשנית הנקראת LMTX מכילה בתוכה חומר כימי אשר ממיס את החלבון שגורם להיווצרות העמילואיד, אותו חומר המכסה את תאי המוח וגורם לחסימתם, מותם והתדרדרות המחלה. החברה המייצרת את התרופה היא  TauRx Pharmaceuticals.

התרופה נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים ונסייני התרופה הם חולים אשר נוטלים את התרופה פעמיים ביום. לאחר תשעה חודשים של שימוש בתרופה נראה כי סריקות MRI של אותם חולים זהות כמעט לחלוטין לסריקות של אנשים בריאים.

חל גם שיפור משמעותי בתפקוד שלהם שבא לידי ביטוי הן בתפקוד היומיומי וביצוע מטלות שלפני כן כבר לא התמודדו איתן כמו להתרחץ או להתלבש באופן עצמאי והן בזיכרון של תאריכים, שמות אנשים ומילים עד כדי יכולת לומר משפטים באופן תקין. מנהל המחקר, פרופ' מאוניברסיטת אוקספורד מתפעל מתוצאות הטיפול.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר