גילוי מחלה חדשה עשוי להועיל במציאת תרופה לאלצהיימר

גילוי מחלה חדשה עשוי להועיל במציאת תרופה לאלצהיימרהתקדמות בלתי צפויה בחקר מחלת האלצהיימר נרשמה לאחרונה, בנסיבות מיוחדות. מדובר בגילוי של מחלה חדשה ונדירה, שהייתה עד לא מזמן בלתי מוכרת למדע.

מאפייני המחלה מעלים את האפשרות לגילוי פתרונות שישחקו תפקיד מפתח גם במציאת תרופה לאלצהיימר וכן גם למחלות ניווניות אחרות.

אנזים יעיל מדי

מחלת אלצהיימר מאופיינת בהתאספות חומרים שונים במוח, בכמויות שחורגות מן הנורמה. אותם החומרים, עשויים בתורם לייצר תהליכים דלקתיים ופעילות יתר שמזיקה לנוירונים. בשיאה של המחלה מתחילים יותר ויותר נוירונים, תאי עצב, להתנוון ולמות. טיפול נכון אמור להפסיק את התהליך ההרסני הזה בשלב מוקדם יחסית, ובדיוק בנקודה זו של הדברים מגיעה תגלית מפתיעה.

באנגליה התגלתה מחלה חדשה, שלא הייתה מוכרת כלל, ואשר גרמה למטופלת צעירה יחסית (בשנות הארבעים המאוחרות לחייה) לחוות ניוון עצבי חמור. אותה אישה סבלה במשך יותר מעשר שנים מהדרדרות בתפקוד המוטורי ואובדן שיווי המשקל.

לאחר מחקר מעמיק התברר כי מדובר במחלה חדשה לגמרי, על רקע גנטי, שככל הנראה יש לה קווים משותפים עם מחלות אחרות הפוגעות במערכת העצבים. המשותף לכל המחלות שנחקרו טמון בעובדה שזרז כימי, אנזים, מבצע את תפקודו ביעילות גבוה מדי. אותה היעילות יוצרת את המצב המוכר ממחלת אלצהיימר מתקדמת, דהיינו התנוונות ומוות של תאי עצב, נוירונים.

שיקום מערכת העצבים

חוקרים יודעים כיום שיש ככל הנראה גורמים שונים, גנטיים ואחרים, אשר עשויים להביא לפרוץ מחלת האלצהיימר. בנוסף, יש שורה שלימה של מחלות ניווניות שיש קשר הדוק למדי ביניהם לבין התנוונות וירידה בתפקוד מערכת העצבים. המנגנון שבבסיס המחלה החדשה שהתגלתה דומה למדי למה שקורה באלצהיימר, בפרקינסון ובמחלת נוספות כדוגמת האנטינגטון (מחלה שבה מגלה החולה תסמינים מוקדמים של תפקוד לקוי בגפיים, שיווי משקל לקוי ועוויתות).

בזכות מחקר שנעשה לגבי המחלה החדשה שהתגלתה, הסתבר שיש בנמצא דרך לתקן את התפקוד המוגבר של האנזים, וזאת באמצעות מניפולציות גנטיות. באופן זה, ניתן היה לעצור את תהליך ההתנוונות של תאי העצב ולאחר מכן, את מותם. המחקר הבריטי גילה כי קיים קשר בין פגיעה נוירולוגית לבין תהליכי הזדקנות של תאי הגוף. זהו רק מחקר ראשון מסוגו, בדרך למחקרים נוספים שיביאו ליכולת תיקון ברמת ה-DNA, לשיקום המוח.

יש מקום לאופטימיות

מיליוני אנשים מאובחנים כיום בעולם כסובלים מדמנציה ואלצהיימר. גם בישראל מספר החולים גדול ונמצא בעליה מתמדת. הרבה מעל למאה אלף איש בישראל חולים במחלה זו, חלקם במצב מתקדם וללא טיפול, צפויים להתדרדרות נוספת ומוות.

על רקע המחקר הבריטי, ראוי לציין התקדמות בתחום שנרשמה לאחרונה גם בארץ. מחקר שיסודותיו הונחו כבר לפני שנים, הראה שטיפול שהוכח כיעיל בקרב חולים במחלת הסרטן עשוי להשיג תוצאות מצוינות גם בקרב החולים באלצהיימר ובמחלות ניווניות אחרות של מערכת העצבים.

המחקר, בהובלת הפרופסור מיכל שוורץ ממכון וויצמן למדע, מראה תמונה מעניינת ביותר. התמונה המתגבשת היא שעל מנת להילחם בסימפטומים של ניוון נוירולוגי ובכדי למנוע מוות מוקדם של תאי מוח, יש לחזק את תפקוד מערכת החיסון.

גישה זו, הינה הפוכה לגישה השלטת במשך שנים, שכדי להילחם באלצהיימר יש צורך להתבסס על תרופות נוגדות דלקת. התברר כי דווקא אותן תרופות מחלישות את מערכת החיסון ויש בכך כדי לפגוע בתפקוד המוח ולהאיץ את המחלה. בקרב עכברים, נראה כי הטיפול שנועד לספק זריקת מרץ לתפקוד מערכת החיסון עובד בצורה יפה. אומנם עוד ארוכה הדרך עד לפיתוח תרופות לטיפול בבני אדם ודרושים מחקרים נוספים, אולם בהחלט יש מקום לאופטימיות ולתקווה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר