טיפול הורמונאלי במחלת האלצהיימר

תרופותטיפול הורמונאלי כחלק מאפשרויות הטיפול במחלת האלצהיימר הינו תחום אשר שנוי במחלוקת. נראה כי גם לאסטרוגן, הורמון המין הנשי וגם לטסטוסטרון ההורמון הגברי יש חלק בהתפתחות המחלה, אך מחקרים רבים עוד צריכים להתבצע לפני שיהיה ניתן לעשות בהורמונים אלו שימוש נרחב יותר.

אסטרוגן- מועיל או מזיק?

כידוע חלק מהפתולוגיה העיקרית המתרחשת ברקמת המוח במחלת אלצהיימר וגורמת לירידה בתפקוד הקוגניטיבי, נובעת מהצטברות של חלבונים הנקראים אמילוידים (beta amyloids) בין תאי העצבים במוח.

הצטברות החלבונים הללו היא למעשה תהליך טבעי למדי, אשר מתרחש במוחנו יותר ויותר ככל שאנו מתבגרים, אך נראה כי תהליך זה מואץ וגורם לנזק משמעותי יותר במחלת האלצהיימר.

ממחקרים שבוצעו בשני העשורים האחרונים נראה כי יתכן ולאסטרוגן יש את היכולת למנוע את ההצטברות של חלבונים אלו על ידי כך שהוא מעודד את תהליך ההריסה של האמילודים.

בשל התיאוריה המוזכרת, מחקרים רבים נעשו בשנים האחרונות על נשים בגיל המעבר ועל השפעות של טיפול הורמונאלי באסטרוגן ובפרוגסטרון בהקשר למניעת מחלת האלצהיימר.

עד כה נראה, כי לא קיימת השפעה כלשהי על תסמיני המחלה באמצעות הטיפול המלאכותי. חלק מהמחקרים אף הראו כי טיפול סינתטי זה, אף עלול להעלות את הסיכון ללקות בתסמונות דמנציה שונות.

טיפול הורמונאלי- "התקופה הקריטית"

מידע חדש שפורסם על ידי מרפאת מיו (mayo clinic) מראה כי חשיבות הטיפול ההורמנאלי קשורה בעיקר לזמן בו הוא ניתן. ממחקר גדול אשר בוצע, נראה כי בנשים אשר נאלצו לעבור כריתת שחלות לפני גיל המעבר וניתן להם טיפול הורמנלי מלאכותי מחליף ירד הסיכון ללקות בתסמיני דמנציה. לעומת זאת נשים אשר עברו כריתת שחלות, אך לא קיבלו טיפול הורמנלי כלשהו היו בסיכון גבוה יותר.

המסקנה העיקרית היא כי קיימת מעין "תקופה קריטית" סביב גיל המעבר (סביב גיל 49) , במידה וניתן בה טיפול הורמונאלי יתכן וניתן יהיה להפחית את הסיכון ללקות באלצהיימר. כלומר האפקט הטוב של אסטרוגן כפי הנראה תקף לגיל הצעיר, לאחר תקופה זו (התחלת טיפול הורמונאלי בגיל 60-65) יגבר הסיכון להתפתחות המחלה.

לגבי ההשפעה של טסטוסטרון, המידע כרגע מוגבל ביותר. מחקר שהתבצע בשנת 2004, מצא כי אצל גברים החולים במחלת האלצהיימר נמצאו רמות נמוכות יותר של טסטוסטרון בדם לפני אבחון המחלה. לכן מחקרים רבים היום מבוצעים במטרה להבין האם מתן הורמון זה בצורה מלאכותית יכול להשפיע על התפתחות המצב.

טיפול נוסף הינו טיפול באור לחולי אלצהיימר, שנחשב יעיל להפרעות התנהגות, קשיי שינה ודכאון.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר