גילוי חדש בתחום אלצהיימר

מחקר בתחום אלצהיימרממצאים מרתקים שהתקבלו לאחר מחקר מהפכני בתחום האלצהיימר פורסמו ב-2014 בכתב העת היוקרתי Alzheimer's & Dementia.

המחקר נערך על ידי צוות בינלאומי של חוקרים מובילים וסך הכול נמשך כעשור. המחקר בוצע על 1148 נבדקים, מתוכם 476 נבדקים שאובחנו כחולי אלצהיימר, 220 נבדקים שסבלו מליקוי קוגניטיבי מתון ו-452 נבדקים קשישים שלא סבלו מדמנציה כלל.

מטרת המחקר הייתה לגלות חלבונים מסוימים שרמתם בדם של החולים גבוהה יותר. סך הכול נבדקו במחקר עשרים ושישה חלבונים שונים.

שישה עשר חלבונים מתוכם נמצאו קשורים באלצהיימר, בהצטמקות של רקמת המוח או בליקוי קוגניטיבי מתון. מתוך שישה עשר החלבונים האלו הצליחו החוקרים לבודד עשרה חלבונים שנוכחותם מסוגלת לנבא ברמת דיוק גבוהה האם אנשים שסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון נמצאים בסיכון מוגבר לחלות באלצהיימר.

מה זה ליקוי קוגניטיבי מתון?

ליקוי קוגניטיבי מתון הוא למעשה סוג מסוים של אובדן זיכרון שבא לידי ביטוי בעיקר בקשישים. הוא מהווה מעין שלב מעבר בין הירידה הטבעית והנורמלית בתפקודים הקוגניטיביים שנובעת מתהליכי ההזדקנות של המוח לבין הירידה החמורה יותר שמאפיינת את מחלת האלצהיימר. הליקוי מתבטא בעיקר בבעיות בחשיבה התקינה או בהפעלת שיקול דעת, בבעיות זיכרון שקשורות לשפה ועוד.

האנשים שסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון נוטים לשכוח פגישות או אירועים חשובים אחרים, סובלים לעתים קרובות מקטיעה של חוט המחשבה, מתקשים בביצוע פעולות שדורשות ריכוז למשך זמן רב, מתקשים לקבל החלטות באופן מושכל כבעבר ועוד.

בדרך כלל הראשונים לזהות כי החולה סובל מליקוי קוגניטיבי מתון הם האנשים הקרובים אליו ביותר כשברוב המקרים מדובר על בני המשפחה הקרובה שלו. בשישים אחוז מהמקרים, האנשים שסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון, יסבלו בהמשך חייהם ממחלת האלצהיימר.

החשיבות של האבחון המוקדם

אמנם מחלת האלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא, אך כיום ידוע שניתן לסייע לחולים ולהביא להאטת קצב ההתקדמות של המחלה במגוון אמצעים טיפוליים. עם זאת, הטיפולים אפקטיביים יותר ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר. לרוע המזל לרוב המחלה מתפתחת במשך מספר שנים עד להופעת התסמינים שמובילים לאבחון.

התקווה הגדולה של החוקרים כמו גם של כל העוסקים בתחום באופן כללי היא שעל ידי פיתוח בדיקת הדם ניתן יהיה לאתר את החולים בשלבים מוקדמים ביותר של מחלתם וכך לייעל את הטיפול בהם.

האם ניתן לעבור את הבדיקה כבר היום?

נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא ניתן לבצע את הבדיקה לנבדקים באוכלוסייה הכללית אלא רק במסגרת ניסויים קליניים. על מנת שניתן יהיה להתחיל לעשות שימוש בבדיקה יש לבחון אותה במסגרת מחקרים רבים שיבוצעו בקרב אוכלוסיות גדולות של אלפי נבדקים.

עם זאת, לפי החוקרים שביצעו את המחקר תוך שנתיים לכל היותר הבדיקה תעבור את כל האישורים הנדרשים ותהיה זמינה לציבור הרחב. לדבריהם הבדיקה תאפשר רמת דיוק של 87%. שווה להמשיך ולהתעדכן.

ראו גם:

תגלית חשובה: בדיקת עור פשוטה תגלה אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר