אביקסה

אביקסה – טיפול תרופתי לאלצהיימראביקסה ((Ebixa, הידועה גם בשם נמנדה (Namenda) או ממנטין הידרוכלורידmemantine) hydrochloride), היא תרופה שאושרה באופן מותנה לשימוש באירופה, קנדה ארה"ב וישראל, ומטרתה הקלת התסמינים אצל חולים בעלי אלצהיימר בינוני עד מתקדם. קרוב ל-4.3 מליון חולים ברחבי העולם כבר טופלו בתרופה.

אישור התרופה המלא, עבור כל סוגי חולי האלצהיימר מותנה בהוכחה עתידית של יעילותה במחקרים קליניים אשר מתנהלים כיום ויסתיימו בשנים הקרובות.

אביקסה – אנטגוניסט לקולטן NMDA

קולטן, או רצפטור, הוא מולקולה שתפקידה קליטת וקשירת מולקולות ספציפיות אחרות אליה, וכך התחלת תהליך ביוכימי. קולטני NMDA מצויים בכל אזורי המוח וקולטים מולקולות גלוטמט. גלוטמט נחשב לנוירוטרנסמיטר (מוליך עצבי) העיקרי והחשוב ביותר במערכת העצבים, והוא מעורב בתהליכי למידה וזיכרון.

במצב תקין קליטת הגלוטמט על ידי קולטן מסוג NMDA מתחילה תהליך כימי שסופו בהעברת מסר עצבי בין תאי מוח סמוכים. זהו תהליך תקין של קליטת ושליחת אותות עצביים.

נמצא כי במוחם של חולי אלצהיימר ישנה הצטברות גלוטמט בכמויות גבוהות במיוחד. הגלוטמט העודף נקשר לקולטני NMDA ומפעיל אותם ללא הפסק.
לפעולה זו יש שתי תוצאות שליליות עיקריות:

  • הפעלת הקולטן ללא הרף מפריעה להעברת האותות התקינה של המוח.
  • הפעלת הקולטן כרוכה באופן טבעי בשחרור כמות קטנה של סידן לתאי העצב, אולם כאשר הקולטן מופעל ללא הרף משתחררת כמות גדולה מדי של סידן. סידן בריכוז גבוה הוא בעל אפקט טוקסי ועלול לגרום למוות של תאי עצב במוח וכך להחרפת תסמיני המחלה.

כאמור, אביקסה משמש כאנטגוניסט לקולטן NMDA, כלומר הוא נקשר אל הקולטן מסוג NMDA במקום הגלוטמט, וכך מגן עליו מפני עודפי הגלוטמט והנזק הנגרם כתוצאה ממנו.

במחקר המשמעותי ביותר שנעשה על התרופה נבדקה ההתדרדרות במצבם של 1,826 חולי אלצהיימר במצב בינוני עד חמור אשר טופלו באביקסה או בתרופת פלסיבו (תרופת דמה) במשך שישה חודשים.

מצבם הכללי של החולים חולק לקריטריונים של רמה קוגניטיבית, רמת תפקוד ומצב כללי. נמצא כי במהלך חודשי הניסוי 21% מהחולים אשר טופלו בתרופת הפלסבו חוו התדרדרות במצבם בכל הקריטריונים שנבדקו, לעומת 11% בלבד מהחולים שטופלו בתרופה אביקסה.

השפעת התרופה משתנה מאוד בין אנשים שונים. ישנם חולים שלא יחושו בכל שיפור בעקבות השימוש בתרופה, בעוד אחרים ידווחו על שיפור קל בלבד או על חוסר שינוי במקום התדרדרות שהייתה מגיעה ללא השימוש בתרופה. בממוצע השפעת התרופה נראית לאחר כ12 שבועות מתחילת הטיפול.

כאשר ישנו שיפור במצב החולה הוא לרוב מתבטא בתפקוד היום יומי הפשוט- החולה ידווח על שיפור קל ביכולתו לקום, להתלבש, וכיו"ב. כמו כן ייתכן שיירשם שיפור קוגניטיבי קל, למשל שיפור בביצוע משימות רוטיניות, שיפור קל במיומנויות השפה ועוד.

חשוב לציין שאביקסה אינה תרופה לריפוי אלצהיימר אלא אך ורק להקלת הסימפטומים של המחלה. היא אינה מרפאת את המחלה, מעכבת את התפתחותה או מונעת את הופעתה או את הופעת הנזק המוחי הנלווה לה.

כמו כן חשוב לזכור כי לתרופה מספר תופעות לוואי מדווחות קשות, ורמת חומרתן נעה בין מתונות לבינוניות. תופעות הלוואי כוללות הופעת הזיות, בלבול, סחרחורת, כאבי ראש ועייפות.

כיום מתנהלים מספר מחקרים קליניים הבודקים את יעילות התרופה כאשר היא משולבת בטיפול עם תרופות אחרות המיועדות לטיפול באלצהיימר, בעיקר מסוג מעכבי האנזים כולין אסטראז (כגון Aricept או Exelon). תוצאות ראשוניות בלבד של מחקרים אלה מראות על השפעה חיובית משמעותית לשימוש בשילוב התרופות, אולם טרם פורסמה מסקנה חד משמעית.

טיפול נוסף לחולי אלצהיימר, הינו באמצעות צמח גינקו בילובה. הדעות לגבי יעילות הצמח שנויות במחלוקת.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר