אבחון אלצהיימר ומבחן בנדר גשטלט

מבחן בנדר גשטלט הוא מבחן פסיכולוגי ויזו- מוטורי, שקרוי על שם לורטה בנדר, הנוירופסיכיאטרית שפיתחה אותו בשנות ה- 30 של המאה הקודמת. המילה גשטלט בשם המבחן מקורה בתאוריית הגשטלט – תאוריה העוסקת בקשר בין השלם לחלקיו ובמשמעויות הנובעות מכך. התאוריה מצביעה על יכולתו של האדם להרכיב שלם ממספר חלקים גם אם ישנו חלק חסר או שהתמונה לא שלמה וליצור קשר תפיסתי בין שני חלקים, יכולות שבאות לידי ביטוי גם במבחן זה.

מטרת המבחן – בנדר גשטלט

מבחן בנדר גשטלט משמש להערכת ההתפתחות החזותית – תנועתית ולזיהוי כשלים התפתחותיים, וכן לצורך זיהוי פגיעה מוחית או נוירולוגית. בנוסף, המבחן מסייע לאבחון אישיותי והוא משמש כאחד מחמישיית המבחנים הפסיכולוגים הבסיסיים באמצעותם מאבחנים מטופלים פסיכיאטריים. בשנת 2003 יצאה גרסה מחודשת של המבחן (בנדר- גשטלט 2), אשר נחשב מובנה ושיטתי יותר ומותאם גם לגילאים שונים.

מהלך המבחן בנדר גשטלט

מבחן בנדר גשטלט מכיל 9 כרטיסי צורות אשר הנבחן צריך להעתיק לפי מראה עיניו. לאחר מספר דקות הוא צריך להעתיק את הצורות שוב, הפעם ללא הכרטיסיה, תוך הסתמכות על הזכרון. המבחן כולו אורך בין 10 דקות לרבע שעה.

בנדר גשטלט – השלכות אבחוניות:

הבוחן שעורך את המבחן (לרוב פסיכולוג או פסיכיאטר המומחה בהעברת מבחנים) בודק את מידת הדיוק ואת איכות ההעתקה, את דפוס השגיאות של הנבדק ואת צורת הארגון של הצורות על הדף. כל אלה יכולים להצביע על יכולות קוגנטיביות שונות, בין היתר:

  • תפיסה מרחבית
  • זכרון מיידי
  • יכולות מוטוריות
  • קשר ויזו- מוטורי (קשר עין- יד)

המבחן לא רק מעיד על רמה התפתחותית של היכולות הללו, אלא גם יכול לזהות פגיעות התפתחותיות שונות ופגיעות אורגניות במוח, אשר משפיעות על יכולת ההעתקה. באופן ספציפי, בעיה באונה הקדמית של המוח יכולה להתבטא בציון נמוך במבחן. המבחן מאפשר אבחנה טובה בין נזק מוחי אורגני לבין הפרעה פסיכיאטרית. ולבסוף, מבחן בנדר גשטלט משמש גם כמבחן השלכתי, אשר מתוכו ניתן ללמוד על אישיות הנבחן בהתאם לפרמטרים מהימנים.

אבחון אלצהיימר

כפי שציינו, מבחן בנדר גשטלט מסייע לאבחון של פגיעות מסוגים שונים במוח. ייחודו בכך שהוא כלי מצוין לאבחנה בין פגיעה מוחית ממקור אורגני לפגיעה פסיכיאטרית וכן לאבחנה בין סוגים שונים של פגיעות מוחיות.

חוקרים יפנים בדקו את רמת הדיוק של מבחן בנדר גשטלט באמצעות השוואה בין שתי קבוצות נבדקים: חולי אלצהיימר וחולים בסוג אחר של דמנציה. החוקרים הראו כי ניתן להפריד בין שתי קבוצות החולים באמצעות המבחן כיוון שהיתה שונות רבה בתוצאות.

חשיבות המבחן

מבחן בנדר גשטלט הוא אחד מן הכלים המהימנים העומדים לרשות פסיכיאטרים ונוירופסיכיאטרים, בבואם לערוך אבחנה למי שמראה תסמיני דמנציה ראשונים או אלצהיימר. המבחן מסייע לשלילת גורמים אחרים כגון הפרעה נפשית או בעיה תפיסתית שמקורה בליקוי ראיה או תנועה.

האבחון לא מתבסס כמובן רק על מבחן זה: הרופא המאבחן מסתייע גם בראיונות עם הנבדק ועם בני המשפחה לגבי רמת התפקוד של הנבדק ועורך לו מבחנים פסיכולוגיים ונוירולוגיים נוספים, אשר בסופו של דבר מסייעים להתאים לכל אדם את הטיפול המתאים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר