צמחי תבלין ועיכוב אלצהיימר

צמחי מרפא כמעכב אלצהיימרמחקר חדש מאוניברסיטת סנט לואיס מראה כי חומרים נוגדי חמצון אשר הופקו מצמח הנענע והרוזמרין, פועלים לשיפור יכולת הלמידה והזכרון.

צמחי התבלין למעשה נלחמים בליקוי הקוגניטיבי ולדברי החוקרת סוזן פאר, נמצא כי התרכובות מפחיתות את התסמינים של הירידה והפגיעה הקוגניטיבית, אשר מהווים את הסימנים המוקדמים של מחלת האלצהיימר. הניסויים במסגרת המחקר נעשו עד כה בבעלי חיים וטרם הוכח השיפור בלמידה ובזיכון בבני אדם.

מהו אלצהיימר?

אלצהיימר היא מחלה של מערכת העצבים המרכזית, הנפוצה בעיקר בקשישים. המחלה מתבטאת בהרס איטי ומוות של תאי העצב במוח. זו היא הצורה הנפוצה ביותר של הדמנציה, ומהווה כ-50 עד 80  אחוזים מכלל מקרי הדמנציה, כאשר מרבית החולים המאובחנים נמצאים מעל גיל 65.

אלצהיימר מתאפיינת בבעיות זיכרון, חשיבה, התמצאות, דמנציה, בעיות התנהגות ואי שליטת הסוגרים.

בדרך כלל התסמינים של מחלת אלצהיימר מתפתחים באיטיות הדרגתית ונוטים להחמיר עם הזמן עד לנקודה שבה יכולתו של הפרט לתפקד ולבצע פעילות יומיומית נפגעת. ישנם טיפולים רבים המסייעים להקלה  בתסמינים ובהתנהלות היומית.

ממצאי המחקר הנוכחי

בכנס Neuroscience 2013 הוצגו הממצאים של המחקר בו ציינו החוקרים כי מינונים גבוהים של תמצית רוזמרין הציגה שיפור בזכרון ובכושר הלמידה ואילו מינונים נמוכים של רוזמרין ומנטה הניבו תוצאות טובות פחות.

יתר על כן, הוצגה ירידה בלחץ החימצוני, אשר משמש כסימן היכר לירידה ביכולת הקוגניטיבית הנקשרת לגיל. לדברי החוקרים, המחקר והשימוש בתמציות הצמחים הציגו ממצאים משמעותיים המצריכים את המשך המחקר העתידי, ואף אולי את מניעתה של מחלת אלצהיימר.

מחקרים קודמים בתחום

ב2003 פורסם בכתב עת לרוקחות קלינית כי תמציות מצמח המרווה תורמות לחולי אלצהיימר ומשפרות את התפקוד הקוגניטיבי של המטופלים באופן משמעותי לעומת קבוצות פלצבו שהשתתפו בניסויים.  מחקר זה קבע כי החולים שצרכו מרווה הציגו שיפור במצב הרוח וטענו כי רגשות החרדה פחתו.

עוד פורסם בכתב העת של האיגוד הרפוא האמריקאי (JAMA), מאמר המתאר את תוצאותיו של ניסוי קליני של וויטמין E בקרב אנשים הלוקים במחלת אלצהיימר.

במסגרת הממצאים נטען כי מטופלים אשר צרכו ויטמין E הצביעו על האטה ביכולות התפקודיות, בהשוואה לאלה שלקחו חלק בקבוצת הפלצבו. החוקרים טענו כי שימוש בויטמין E, מאט את הופעת התסמינים בתקופה של כחצי שנה.

כיצד תמציות התבלין וצמחי המרפא מעכבים את מחלת האלצהיימר?

שילוב צמחים ותוספי מזון יכול לעזור בהגנה מפני מחלות מוח ניווניות ודמנציה כמו מחלת אלצהיימר. מחלת אלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה מקיימות קשר גנטי חזק, כלומר הן מחלות תורשתיות.

שילוב של הצמחים בטיפול יכול להפחית את הסיכון ולהאט את התסמינים של המחלה. תרכובות צמחים מגנות מפני מחלות ניווניות במוח ומשלבות יתרונות בריאותיים, כמו גם פועלות לעליית החשק המיני וכאנטי אייג 'ינג. טיפול בתבלינים וצמחים נעשה בשלבים המוקדמים של המחלה ויכול לשמש כחלק מטיפול משלים – בנוסף לתרופות שנקבעו על ידי הרופא.

חומרים הפועלים כאנטי אייג'ינג מכילים מינרלים וחומצות חיוניות. עם השנים, דפנות התאים הופכות להיות עבות, תופעה אשר מקשה על מעבר המינרלים והויטמינים לתוך התאים.

משמעות הדבר היא כי תאי המוח אינם מקבלים את המרכיבים החיוניים. חוקרים טוענים כי תמציות הצמחים מגנות מפני מחלות עצביות ניווניות, ומשפרות את הזיכרון, ומעכבות את התפתחות מחלת האלצהיימר בקשישים. תבלינים שונים משפרים באופן משמעותי את היכולת הקוגניטיבית ואת יכולת הלמידה והזיכרון.

למרות המחקרים הרבים אשר תומכים בשימוש בתמציות תבלין של צמחים להאטת מחלת אלצהיימר, התחום עודנו צעיר ומצריך מחקרים נוספים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר