תרופת אסנטה לטיפול בתסמיני אלצהיימר

תרופהאסנטה היא תרופה הניתנת לטיפול תסמיני במחלת אלצהיימר. החומר הפעיל בתרופה נקרא Donepezil, מעכב של האנזים אצטילכולינאסטראז. חשוב לציין כי נכון ל-2015 אין שום הוכחה ודאית לכך שהשימוש בתרופה זו או בכל תרופה אחרת לצורך העניין יכול לגרום לשינוי המהלך הטבעי של מחלת אלצהיימר ואת ההידרדרות הקוגניטיבית וההתנהגותית.

עם זאת, במחקרים מבוקרים שנמשכו בין חצי שנה לשניים עשר חודשים נמצא כי לתרופה זו ישנם יתרונות מסוימים הקשורים להאטת הפגיעה בהתנהגות וביכולות הקוגניטיביות של חולי אלצהיימר. בשנת 2006 התרופה אושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני לשימוש גם בקרב חולים הסובלים מדמנציה חמורה. התרופה ניטלת אחת ליום לפני השינה.

מה הן ההתוויות לשימוש בתרופה?

התרופה תינתן לטיפול תסמיני במחלת אלצהיימר ובהתקיים כל אחד ואחד מהתנאים הבאים:

  1. המטופל אובחן לפי הנחיות המכון הנוירולוגי הלאומי האמריקאי כסובל ממחלת אלצהיימר או לפי הקריטריונים הכתובים במדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי של אגודת הפסיכיאטרים האמריקאית (DSM-V).
  2. המטופל דורג על ידי MMSE (Mini-mental state exam) וקיבל ציון בין 10-26.
  3. המטופל עונה על כל אחד ואחד מהתנאים הבאים:

* אינו סובל מנכות גופנית חמורה כתוצאה ממחלה ניוונית של המוח למעט דמנציה מסוג LBD או פרקינסון.

* המטופל לא סובל מאחד מהמצבים הבאים:

– מחלה נוירולוגית או מחלה נפשית המלווה בדמנציה משנית.

– מחלות כרוניות חמורות שהסימפטומים הקליניים שלהן משמעותיים על אף הטיפול התרופתי.

– התמכרות לסמים או התמכרות לאלכוהול.

* החולה לא מאושפז באופן קבוע במחלקה סיעודית.

  1. מתן התרופה ייעשה אך ורק על פי מרשם של רופא מומחה בגריאטריה, נוירולוגיה או פסיכיאטריה.
  2. הטיפול יופסק במצבים הבאים:

– התפתחות של תופעות לוואי מסוכנות או חמורות.

– הידרדרות קוגניטיבית הבאה לידי ביטוי בשינוי לרעה ב- MMSE של למעלה משלוש נקודות במהלך שישה חודשים או שינוי לרעה ב- ADAS-Cog של ארבע נקודות במהלך שישה חודשים.

– הידרדרות של המחלה לדרגה חמורה (Severe).

אזהרות נוספות

חשוב לנקוט במשנה זהירות כאשר מדובר במטופל הסובל ממחלה לבבית, במטופל הסובל מהפרעות בקצב הלב, מחלת ריאות חסימתית, אסטמה, הפרעת הולכה לבבית ועוד.

בנוסף לכך, מטופלים הסובלים מהפרעות במערכת העיכול, צריכים גם כן לנקוט במשנה זהירות כיוון שתופעות הלוואי של התרופה כוללות בין היתר בחילות והקאות. פרכוסים הם תופעת לוואי נדירה יחסית אך חולים המועדים לסבול מפרכוסים, צריכים לנקוט גם כן משנה זהירות בשימוש בתרופה.

תופעות לוואי אפשריות

תופעות הלוואי השכיחות ביותר של אסנטה, המקושרות עם הפסקת השימוש בתרופה הן בחילות, שלשולים והקאות. תופעות לוואי אלו שכיחות יותר עם התחלת הנטילה של התרופה וכן כאשר מגדילים את המינון.

מה הוא אופן הפעולה של התרופה?

מנגנון הפעולה המדויק של התרופה אינו מובן עד תום. המחלה מערבת אובדן משמעותי של מרכיבים השייכים למערכת הכולינרגית ומקובל כיום לחשוב שהתסמינים מהם סובלים החולים קשורים בצורה כזו או אחרת להפרעות במערכת זו באזורים שונים במוח. למעשה עד כה נמצא כי אך ורק האובדן של הנוירונים הכולינרגיים נמצא ביחס ישר לדרגת החומרה של הליקויים הקוגניטיביים.

התרופה למעשה מנטרלת באופן זמני את הפעילות האנזימטית של אנזים שתפקידו לפרק אצטילכולין. כתוצאה מכך, ריכוז האצטילכולין עולה בסינפסות הכולינרגיות במוח. יש לציין כי החסר באצטילכולין רלוונטי בעיקר לתסמינים המופיעים בשלבים המוקדמים של המחלה ובכל מקרה התרופה לא מאפשרת לשפר את התפקוד של המטופל אלא רק לעכב במעט את קצב התקדמות הפגיעה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר