שיקולים בהחלטה בין מטפל סיעודי בבית או מעבר לחיים בבית אבות

חולי אלצהיימר זקוקים לסיוע מקיף, ולעתים צמוד, ככל שהמחלה אצלם הולכת ומחמירה. המחלות הדמנטיות השונות מאובחנותמטפל סיעודי ביתי או מעבר לחיים בבית אבות בפגיעה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי של האדם, גם אם תפקודו הפיזי נשאר גבוה בחלק מהמקרים. בין תסמיני האלצהיימר למנות פגיעה בזיכרון ובעיות שיכחה, קשיים בהבנת המציאות, פגיעה באוריינטציה, כושר שיפוט לקוי ועוד. כל אלו מביאים לכך שבשלב מסוים האדם יתקשה לבצע פעולות בסיסיות בשגרת היום ואף יהיה זקוק לטיפול ולהשגחה צמודים.

אבל מהי הדרך הטובה והנגישה ביותר לקבל את השירותים האלה? התלבטות של לא מעט משפחות בישראל היא בין טיפול סיעודי ביתי לבין מעבר למגורים בבית אבות.

למי מתאים מטפלים סיעודיים?

האפשרות הראשונה, של מטפל או מטפלת סיעודיים בבית, מציעה כמה יתרונות חשובים עבור הבוחרים בה. היא מביאה לכך שהאדם המבוגר אינו צריך למעשה לשנות את מקום המגורים שלו, מקום אליו סביר להניח שהוא התרגל במהלך השנים. כידוע בגיל הזהב קשה עד מאוד לבצע שינויים קיצוניים, כך שקבלת הטיפול הסיעודי והאישי בבית עשויה למנוע את הקושי הזה.

כאשר האדם מקבל טיפול סעודי ביתי, מובטח למעשה שכל תשומת הלב של המטפל או המטפלת יהיו ממוקדים בו. זאת להבדיל ממוסדות אחרים המיועדים לאוכלוסייה המבגרת, בהם יכול להיות מצב בו תשומת הלב של צוות המטפלים תנדוד בין כמה וכמה דיירים בו זמנית. מנגד, ממש לא מובטח שהמטפל הסיעודי יוכל לספק למטופל את כלל השירותים שהוא זקוק להם מחמת גילו ומצבו הקוגניטיבי.

מהם יתרונות המגורים במסגרת בית אבות?

חולי אלצהיימר יכולים לעבור תחת זאת להתגורר בבית אבות, כאשר בדרך כלל הדרישה הבסיסית היא לבתי אבות בהם מחלקה ייעודית עבור תשושי הנפש (מחלת האלצהיימר לתוך הקטגוריה הזו). במחלקה המתאימה להם הם יכולים לקבל את כל השירותים להם הם זקוקים.

בבית אבות לתשושי נפש זה מתחיל כמובן עם הטיפול האישי, שיכול במקרה הזה לכלול סיוע בביצוע פעולות שנראות "פשוטות" בשגרת היום-יום, השגחה רפואית צמודה בשעות היום והלילה ועוד. העובדה שבתי האבות מציעים טיפולים ושירותי גם בתחומים אחרים הנוגעים לאדם המבוגר – לרבות תחומי הרפואה, פרה רפואה, עבודה סוציאלית וכן הלאה – מקלה מאוד על האדם המבוגר. היא מונעת ממנו את הצורך לעבור בין מרכזים ונותני שירותים שונים, מה שכמובן צפוי להיות עבורו מורכב במצב בו הוא נמצא.

בתי אבות יכולים להציע עבור הדיירים שלהם חברה נעימה של בני גילם, בעלי מכנה משותף נוסף: מצב תפקודי דומה. המשמעות היא שהבדידות, שהיא כאמור מנת חלקם של לא מעט קשישים, עשויה להיעלם. בחלק מבתי האבות התפתחו במהלך השנים חיי חברה ופנאי עשירים, במסגרתם יכולים הדיירים להשתתף בחוגים וסדנאות, לקחת חלק בערבי עיון ותרבות וכן הלאה.

בדרך לבחירה הנכונה שיקלו גם את השיקולים הבאים

האם אפשר לקבוע מראש האם לאדם מסוים רצוי לקבל טיפול סיעודי ביתי או לעבור לבית אבות? ממש לא, על אחת כמה וכמה אם לוקחים בחשבון מצב רפואי מורכב דוגמת מחלת האלצהיימר. לכל אדם יש את יכולת התפקוד שלו, שהיא גם הכול חוץ מסטטית. עליו למצוא פתרון המספק מענה לכל צורך שמופיע אצלו בהווה ושעשוי להופיע בעתיד. עקב כך חשוב לראות מהם השירותים הספציפיים המוצעים בכל אחת מהאפשרויות העומדות מולו ולקבל את ההחלטה בהתאם.

בכל מקרה מומלץ לבחון את רשימת הזכויות המגיעות לאדם המבוגר. בדרך כלל חולי אלצהיימר זכאים לרשימה ארוכה של זכויות, כולל מימון חלקי של עלות העסקת מטפל ביתי או לחלופין מעבר למגורים בבית אבות.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר