האם עישון סיגריות מעודד או מפחית אלצהיימר?

עישוןמחלת אלצהיימר היא הגורם השכיח ביותר לדמנציה, גורמת לפגיעה בתפקוד האינטלקטואלי, חוסר התמצאות פרוגרסיבי, אובדן זיכרון ונכות.

למרות שבחלק ניכר מן המחקרים בעבר תועד כי לעישון קיימת השפעה מגנה מפני מחלת אלצהיימר, מחקרים שבוצעו לאחרונה הצביעו בצורה ברורה לחלוטין כי עישון הינו גורם סיכון להתפתחות מחלת האלצהיימר.

אלצהיימר מהווה חמישים עד שמונים אחוזים ממקרי הדמנציה. יתר על כן, ברור לחלוטין כי שימוש בעישון כטיפול מניעתי פוטנציאלי לדמנציה או מחלות נפש, אין בו שום היגיון, גם בקרב אוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה.

מלבד הראיות כי עישון גורם להתפתחות אלצהיימר, ידוע כי עישון גורם ישיר לנכות ומוות מוקדם מסרטן ריאות, סוגי סרטן אחרים, מחלות לב, שבץ, אמפיזמה ומחלות רבות אחרות.

מחקרים וראיות חדשות – עישון הינו גורם סיכון להתפתחות אלצהיימר

עישון כבד בשנות אמצע החיים מגביר את הסיכון ב157 אחוזים להתפתחות מחלת אלצהיימר, ומגביר את הסיכון ב172 אחוזים להתפתחות דמנציה וסקולרית, על פי מחקרים שפורסמו ברפואה פנימית.

במהלך המחקר, החוקרים עקבו אחר 21,123 גברים ונשים באמצע שנות חייהם. בהשוואה לקבוצת המשתתפים שלא נהגו לעשן.

בעוד גיל, היסטוריה רפואית משפחתית וגנטיקה מקובלים כגורמי סיכון עיקריים למחלת אלצהיימר, עד היום, העישון לא נחשב לגורם סיכון.

למעשה, מחקרים קודמים הנציחו את הרעיון כי העישון מגן מפני התפתחות המחלה. בשנים האחרונות הופיעו ראיות משכנעות המעמידות את הדברים על מקומם: עישון סיגריות מגביר את הסיכון לפתח אלצהיימר, ועישון כבד במהלך שנות הארבעים לחיים, מכפיל את הסיכון לדמנציה בשנים מאוחרות יותר של החיים. במסגרת 43 מחקרים אשר בדקו את הקשר בין עישון למחלת האלצהיימר, הוסק כי העישון מהווה גורם סיכון משמעותי.

זה הזמן להפסיק לעשן – לחצו כאן לגמילה מסיגריות

במחקר עדכני יותר, עישון כבד באמצע החיים, הכפיל את הסיכוי לחלות האלצהיימר ודמנציה וסקולרית בהמשך החיים. המחקר בפורסם בשנת 2010 היה בין הראשונים שתיעדו את הסיכון לטווח ארוך.

צוותי פעולה מארצות הברית, פינלנד ושוודיה לקחו חלק פעיל במחקר. המחקר כלל מעל 5300 משתתפים כאשר 1,136 מתוכם פיתחו אלצהיימר ו-416 מקרים של דמנציה וסקולרית נצפו.

סיכון למעשנים לשעבר

אנשים אשר נהגו לעשן כמות הקטנה ממחצית חפיסה ליום, לא נמצאו בסיכון מוגבר לפתח דמנציה. יחסי הגומלין בין דמנציה לעישון לא השתנו בהתאם לגזע ומין.

עישון הוא גורם סיכון לאירוע מוחי ועשוי לגרום לדמנציה וסקולרית באמצעות מנגנונים דומים . העישון יוצר דלקת, אשר בהמשך תורמת להתפתחות אלצהיימר דרך כלי הדם ומערכת העצבים.

ממצאים בעייתיים – עישון מפחית את הסיכון או תסמיני אלצהיימר

הדיווחים על כך שהעישון מפחית את הסיכון לפתח תסמיני אלצהיימר יכולים לנבוע מהעובדה כי מעשנים נוטים למות בגיל צעיר יותר בהשוואה לאנשים אשר אינם נוהגים לעשן. כתוצאה מכך, פחות מעשנים נמצאו בחיים בגילאים בהם מתפתחת מחלת אלצהיימר.

בנוסף,ההשפעה המגנה האפשרית של עישון על התפתחות אלצהיימר מיוחסת לניקוטין במחקרים אחדים. במידה וניקוטין אכן יוצר הגנה כנגד התפתחות אלצהיימר או משפר קוגניציה אצל החולים, היה נעשה בו שימוש רפואי.

בהתחשב בהשלכות בריאותיות אחרות חמורות הנעוצות בעישון, לא תהיה שום הצדקה לאספקת הניקוטין באמצעות הסיגריות כדי לקבל השפעות מיטיבות.

כמו כן חשוב לציין כי צריכת ניקוטין, פחות מזיקה מעישון, מיוחסת לסיכונים בריאותיים חמורים הכוללים יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם.

בהתאם לכך, המחקר כרגע בעיצומו כדי לפתח תרופות המדמות את השפעתו של הניקוטין על הקולטנים במוח, המעורבים במחלת האלצהיימר. באופן אידיאלי, יש לו השפעה חיובית רחבה יותר ובד בבד ממזער תופעות לוואי וסיכונים בריאותיים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר