הידעתם? עודף של ברזל במוח עלול לגרום לאלצהיימר – כך לפי מחקר חדש

מחקר בחן עודף ברזל במוח ומחלת אלצהיימרמחקר חדש שנערך על ידי אוניברסיטת קליפורניה מראה כי עודף ברזל המצטבר במוח עשוי להוביל להתפתחות מחלת אלצהיימר.

רוב החוקרים סבורים כי המחלה נגרמת בשל הצטברות של חלבוני טאו ועמילואיד בטא, אם כי המחקר החדש מציג באור חדש גורם נוסף והוא, הצטברות הברזל.

ברזל הוא מינרל נפוץ במוח האנושי. גוף האדם תלוי בו, לא רק להובלת חמצן, אלא גם ליצירת הבסיס והמבנה של הרשת העצבית, כמו גם משמש  את התהליכים השונים ב-DNA ופעילות האנזימים.

חקר הקשר בין ברזל לבין תפקוד המוח הינו הכרחי להבנת תהליכים פתולוגיים כמו ניוון מוחי והריסת רקמות.

הצורה הכימית של הברזל היא גורם משמעותי, שכן רעילותו של הברזל ושיבוש בחילוף החומרים של הברזל עשויים להוביל להצטברותו ולהריסת תאי העצב.

ממצאי המחקר החדש

במסגרת המחקר השתתפו 31 חולים המאובחנים עם אלצהיימר ו68 נבדקים אשר נמצאו בריאים. החוקרים השתמשו בכלי ההדמיה המתוכחם MRI אשר בחן את רמות הברזל בחלבון הפריטין, אשר משמש לאחסון ברזל בתאי הגוף.

החוקרים ערכו סריקות במוח והתמקדו בשני אזורים מסויימים, בהיפוקמפוס ובתלמוס. בסיום הסריקה נמצא ההיפוקמפוס פגוע, אשר נפגע בשלביה המוקדמים של המחלה, והתלמוס לעומת זאת נותר ללא פגע.

צוות המחקר הסיק מתוך כך כי כמות הברזל העודפת שנמצאה בהיפוקמוס נקשרת לנזק מקומי של הרקמה. מדידת כמויות הברזל ברקמה פגומה היא משימה קשה אולם טכנולוגיית ה-MRI מאפשרת את קביעת הקשר בין רקמה פגועה להצטברות ברזל.

החוקרים הסיקו מתוך הממצאים כי קיים קשר בין רקמותיהם הפגועות של חולי אלצהיימר והמצאות הברזל, בניגוד לרקמות ההיפוקמפוס אצל אנשים בריאים.

מה גורם להצטברות הברזל ברקמות המוח?

הצטברות הברזל ברקמת המוח עשויה להיות מושפעת על ידי גורמים סביבתיים כמו תוספי מזון, צריכת בשר אדום מוגברת ובקרב נשים אשר עברו כריתת רחם, טרם גיל המעבר.

במחלת אלצהיימר, נצפים אזורים פגועים נרחבים המלווים בהצטברות של ברזל בקרב הקשישים. ממצא זה מעלה את האפשרות כי שיבוש כלשהו בחילוף החומרים של המינרל הוא האחראי לירידה בפעילות התקינה של הנוירונים.

הצטברות ברזל מתרחשות בקליפת המוח, ההיפוקמפוס ומשפיעה על המבנה העצבי. אזורים אלה אחראיים על תהליך הזיכרון והמחשבה, והם האזורים העיקריים ומהווים את סימן ההיכר של מחלת האלצהיימר.

מחקרים שונים הציגו את השינוי ברמות של הפריטין והטרנספרין באזורים הפגועים של המוח בקרב חולי אלצהיימר.

ידוע כי קיימות ראיות לכך שהיחס בין חלבון הפריטין לברזל יורד באזורים הפגועים, דבר המרמז על שיבוש באחסון הברזל או כמות מוגברת של פריטין.

ריכוזי הברזל ניכרים באזורים המושפעים  במחלת אלצהיימר, והם מעורבים בייצור מוגבר של  רדיקליים תגובתיים, דבר אשר שמוביל לנזק תאים ורקמות. רדיקלים חופשיים אלה הם אלה שאחראים על הלחץ החמצוני, והם הגורם העיקרי אשר מוביל לניוון מוחי.

הצטברות של ברזל נקשרת למחלת אלצהיימר ועשויה לשמש ככלי לאבחון מוקדם של המחלה.

באמצעות בדיקת MRI ניתן לזהות ולגלות את האזורים המושפעים, ומכאן נמצא הקשר בין אלצהיימר להצטברות של ברזל במוח.

שיבוש בחילוף החומרים של הברזל במוח

בעוד הברזל הינו מינרל חיוני השומר על מוח בריא, יכול הברזל להזיק באותה המידה בהיותו רעיל. הצטברות של ברזל במוח מחריפה את הנזק הנגרם לרקמת המוח בעקבות תהליכים כגון שבץ או טראומה.

עלייה מקומית של כמות הברזל במוחם של חולי אלצהיימר, מובילה לניוון עצבי. במקרים של שבץ וטראומה, המצאות הברזל מוסברת באמצעות פירוק ההמוגלובין, בניגוד למצבים של מחלות המתבטאות בניוון עצבי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר