כך מנגישים בקלות את סביבת החיים של חולי אלצהיימר

מחלת האלצהיימר, השכיחה בעיקר בקרב קשישים, נובעת מתפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית של האדם. המחלה מביאהלהנגיש את סביבת המחיה לחולי אלצהיימר לניוון של תאי העצב במוח, שהוא איטי אבל למרבה הצער בלתי נמנע. התוצאה היא ירידה קוגניטבית חמורה, במסגרתה חווים החולים תסמינים דוגמת פגיעה בזיכרון, קשיי התמצאות ואוריינטציה, בעיות בשליטה על הסוגרים ועוד.
מה שחשוב לא פחות, ורלוונטי במיוחד לענייננו, הוא שמחלת האלצהיימר משפיעה בשלבים המתקדמים שלה על התפקוד המוטורי של האדם. תחילה נפגע כושר ההליכה שלו, ולאחר מכן גם היבטים אחרים של התפקוד השוטף עלולים להינזק – לעיתים עד למצב בו האדם מאבד למעשה את יכולת התפקוד העצמאי שלו. אז מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?

מה הם הטיפולים המקובלים כיום לחולי האלצהיימר?

החדשות הרעות הן שעם כל התקדמות הרפואה המודרנית, עדיין אין מרפא למחלת האלצהיימר. אדם החולה במחלה צפוי לסבול בוודאות מהתסמינים ומאותה החמרה בתפקוד העצמאי שלו. אבל, וזה אבל גדול מאוד, כן מוצעים כיום טיפולים ופתרונות שעשויים להקל על המצב משמעותית: בין אם בבחינת הקטנת התדירות בה מופיעים התסמינים השונים, ובין אם בהפחתת דרגת החומרה שבהם.

בין הטיפולים המקובלים עבור חולי אלצהיימר אפשר למנות:

  • תרופות הפועלות באופנים שונים על הגוף, לרבות האטת קצב התפשטות המחלה או דיכוי חלק מהתסמינים הנובעים ממנה.
  • טיפולים קונבנציונליים או בלתי קונבנציונליים לשיכוך כאבים ולשיפור התנועתיות של הגוף, דוגמת פיזיותרפיה, דיקור סיני ואחרים.
  • טיפולים בשדה המשחק הפסיכולוגי, הפסיכיאטרי או הפסיכו-גריאטרי שבאים להתמודד עם המצב הלא נפשי הנובע מהמחלה.
  • מענה סיעודי, כולל הצמדה של מטפל שמסייע לאדם המבוגר בביצוע פעולות השגרה השונות ומשגיח עליו.

המטרה: להנגיש את הבית וסביבת החיים של חולי אלצהיימר

הרצון הברור הוא להקל ככל שניתן על חולי האלצהיימר, במטרה לאפשר להם לתפקד בצורה ראויה ככל שניתן בשגרת היום-יום. ההתאמה של סביבת המחיה והמגורים, כפי שציינו מעלה, היא אחת הפעולות המרכזיות בהקשר הזה.

המדובר הוא במכלול של פתרונות שאמורים להקל על כושר ההתניידות של האדם המבוגר חולה האלצהיימר, בעיקר בכל הנוגע לביצוע פעולות אשר הופכות למורכבות או אפילו לבלתי אפשריות עבורו מפאת המחלה שהוא סובל ממנה. פתרונות אלה עשויים להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים של האדם החולה ולהחזיר לו את החיוניות, שדומה שמחלת האלצהיימר מאיימת להרחיק ממנו.

כיום מוצעים מגוון רחב של פתרונות, בין השאר על ידי חברת אלקטרה תעמל הנחשבת לאחת הבולטות בשדה המשחק. האתגר הראשון שהפתרונות האלה מנסים להתמודד איתו הוא מעבר בין מפלסים, פעולה פיזית הכרוכה בקשיים רבים בקרב חולי אלצהיימר (ובמידה מסוימת – אנשים מבוגרים כמכלול). מעלון או מעלית הידראולית למבני מגורים מקלים על חולי האלצהיימר בצורה ניכרת, ולעיתים מהווים ההבדל בין יכולת התנהלות מסוימת ביום יום לבין השבתה מוחלטת. הפתרונות המתקדמים הקיימים כיום מאפשרים להתקין את המעלונים והמעליות גם ללא עבודות תשתית ובהיעדר פיר. עובדה זו הופכת את הפתרון לנגיש פי כמה.

אתגר נוסף עמו מתמודדים חולי האלצהיימר הוא המדרגות, שהופכות לאחד ה"אויבים" העיקריים שלהם. עלייה וירידה במדרגות היא פעולה שאפשר להימנע ממנה, או לפחות לשנות את האופן בו היא מתבצעת, באמצעות מדרגונים. מדרגוני כיסא ומדרגוני משטח הם חלק מהמוצרים המוצעים כיום וניתנים אף הם להתקנה במבני מגורים. הם מאפשרים תנועה נוחה על גבי כיסא או במשטח, המחוברים למסילה הנעה לאורכו של גרם המדרגות.

בבחירת פתרון ההנגשה צריך לקחת בחשבון את מאפייני המבנה, רמת התפקוד של האדם החולה והסבירות בהחלט גבוהה שהיא תיפגע עוד יותר בעתיד הנראה לעין.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר