זכויות רפואיות לסובלים מדמנציה

דמנציההמונח דמנציה (-שיטיון) מתייחס להידרדרות במצב הקוגניטיבי של האדם. הידרדרות זו מתרחשת לרוב בגיל זקנה, וככל הנראה נובעת ממחלת האלצהיימר ודומיה.

הדמנציה משפיעה על מגוון תפקודים יומיומיים; קושי לזכור לטווח הקצר או הארוך, קשיי דיבור, בלבול, בעיות בתהליכי קלט ועיבוד, חוסר התמצאות במרחב, ועוד. כמו כן ישנה, כמובן, השפעה על מצב רוחו של האדם הדמנטי; לעתים ישנה התכנסות פנימה ו"שקיעה", ולעתים דווקא להיפך, התפרצויות זעם וכעס רב.

בעקבות הקשיים בתפקודי היומיום, קשישים רבים הסובלים מדמנציה הופכים לסיעודיים באופן חלקי או מלא, ותלויים בסיוע אחרים בפעולות שונות, החל מפעולות בסיסיות של לבוש, רחצה ובישול, וכלה בפעולות הכרוכות ביציאה מהבית, קניות, ועוד.

זכויות בביטוח לאומי

קצבת נכות כללית

קצבה זו מיועדת לעובד, אשר מחמת נכותו, נפגע כושרו התעסוקתי ויכולת ההשתכרות שלו. הזכאות לקצבה זו מותנית באובדן כושר השתכרות של 50% ומעלה. מבקש הקצבה יגיש בקשה לקצבת נכות כללית, ביטוח לאומי יבחן את בקשתו במסגרת וועדה רפואית, הכוללת רופא או מספר רופאים מומחים בתחומי הנכות הרלוונטיים.

הוועדה תקבע את אחוזי הנכות של הפונה, ובהתאם לכך תיקבע זכאותו לקצבה. קצבת נכות כללית תשולם עד הגיע הפונה לגיל פרישה, ואז תוחלף בקצבת זקנה.

קצבת שירותים מיוחדים

קצבה זו מיועדת לסייע לאנשים הזקוקים לתמיכה בפעולות בסיסיות כגון: לבוש, רחצה, אכילה, וכו'. או הזקוקים לליווי, כדי למנוע סכנת חיים לעצמם או לאחרים.

הקצבה כוללת סכום כסף המיועד להעסקת מטפל סיעודי לסיוע בהתנהלות יומיומית. כמו כן, מקבל הקצבה זכאי להנחות והטבות ברשות המים, חברת החשמל, משרד התחבורה, ועוד.

זכאים לקבל את הקצבה אזרחים סיעודיים שטרם הגיעו לגיל פרישה, ושאינם נמצאים במוסד סיעודי. הזכאות נקבעת בהתאם למידת תלותו של האדם בזולת, אשר נבחנת באמצעות וועדה הכוללת רופא מאבחן. בעת הצורך יישלח איש מקצוע לבית הפונה כדי להעריך את מידת עצמאותו.

במידה והפונה נמצא זכאי לקבל הן קצבת שירותים מיוחדים והקצבת סיעוד,הוא יתבקש לבחור אחת משתי הקצבאות.

קצבת סיעוד

קצבה זו מיועדת לסיעודיים שעברו את גיל הפרישה, ומתגוררים בביתם. מטרת הקצבה היא לסייע לקשיש להמשיך להתגורר בביתו. מקבל הקצבה יכול לבחור מספר שירותי סיוע, כגון: סיוע בהתנהלות בבית, אספקת מוצרי עזר ומוצרי ספיגה, השתתפות במרכזי יום לקשיש, וכו'. כמו כן, זכאי מקבל הקצבה להטבות ולהנחות ברשויות השונות.

כאמור, זכאות לקבלת הקצבה מותנית בכך שהפונה עבר את גיל הפרישה וכי הוא מתגורר בביתו ולא במוסד סיעודי.

כמו כן, במידה והוא זכאי גם לקבלת קצבת שירותים מיוחדים, עליו לבחור קצבה אחת מבין השתיים. בקביעת גובה הקצבה תילקח בחשבון גם ההכנסה החודשית האישית או הזוגית.

קבלת הקצבה מותנית בביצוע "מבחן תלות"; ביטוח לאומי ישלח לבית הפונה איש מקצוע, שתפקידו לבחון ולהעריך את מידת עצמאותו של הפונה.

המעריך ישוחח עם הפונה ויקבל את מירב האינפורמציה הרלוונטית, כמו כן הוא יבקש מהפונה לבצע מספר פעולות בסיסיות, כגון: לרחוץ את ידיו, ללבוש בגד, וכו'. בתום הביקור יגבש המעריך את התרשמותו ממידת עצמאותו של הנבדק, ובהתאם לכך תיקבע זכאותו לקבלת הקצבה.

הזכאות לקבלת הקצבה אינה קבועה, ותיבדק שוב מעת לעת ע"י הביטוח הלאומי.

זכויות במשרד הבריאות

משרד הבריאות מעניק סיוע ברכישת ציוד עזר ומכשירי שיקום, וכן בהתאמת הבית לאדם המוגבל בניידות.

זכויות במשרד הרווחה

משרד הרווחה מסייע לחולים סיעודיים בהפעלת מרכזי יום לקשיש, במסגרתם מתקיימת פעילות חברה ופנאי, ארוחות, ובעת הצורך אף מקלחת. כמו כן משתתף משרד הרווחה במימון מסגרות דיור עבור קשישים סיעודיים.

עמדא- עמותה לחולי דמנציה, אלצהיימר ומחלות דומות בישראל

העמותה הוקמה בשנת 1988 על ידי בני משפחה של חולי אלצהיימר. מטרת העמותה לסייע לחולים ולבני משפחתם להתמודד עם מחלת האלצהיימר ועם הדמנציה. העמותה מקיימת כנסים וימי עיון, מפעילה קו ייעוץ ומידע, מפעילה קבוצות תמיכה לחולים ולבני משפחתם ברחבי הארץ, ופועלת לקידום המחקר הרפואי בנושא ולקידום זכויות החולים.

ראו גם:

זכויות חולי אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר