הקשר בין סרטן העור לאלצהיימר

מחקרגם מחלת האלצהיימר וגם מחלות הסרטן השונות הופכות שכיחות יותר ויותר ככל שאנו מתבגרים. מחקר חדש שנערך לאחרונה בארה"ב מצליח לחשוף קשר מסוים בין סרטן העור לבין מחלת האלצהיימר שהוא אולי שונה ממה שהיינו מצפים ממנו להיות.

מחלת האלצהיימר היא המחלה השכיחה ביותר מבין קבוצת מחלות הדמנציה. מדובר במחלה קשה, מתקדמת וחשוכת מרפא שנוצרת עקב פגיעה בלתי הפיכה בתאי המוח.

הביטויים ההתחלתיים של המחלה כוללים ירידה בזיכרון לטווח קצר וחוסר התמצאות בזמן ובמקום. בהמשך נפגע גם הזיכרון לטווח הארוך ומופיעים קשיים מוטוריים וקשיים בשליטה על סוגרים. בסופה של המחלה האנשים הסובלים ממנה הופכים סיעודיים לחלוטין ואינם מסוגלים לתקשר עם הסביבה.

לצערנו הרב, טרם נמצא מרפא למחלה נוראה זו ואחת הסיבות העיקריות לכך היא שמנגנון הפגיעה במחלה איננו עדיין ברור. ישנה סברה כי מצבי דלקת כרוניים ופעילות יתר של מערכת החיסון הם אלו שגורמים להצטברות של חומרים פתולוגים ברקמת המוח ויוצרים את הרס התאים בה ואת חוסר התפקוד.

המחקר החדש ומשמעותו

מחקר חדש שבוצע לאחרונה בבית הספר לרפואה ע"ש אלברט אינשטיין בניו יורק הצליח להראות כי אנשים הלוקים בסרטן עור שאינו מסוג מלנומה, נמצאים בסיכון נמוך בהרבה לחלות באלצהיימר במהלך חייהם. ההבדל הוא משמעותי למדי וסיכוייהם של מי שלוקים בסרטן העור לחלות באלצהיימר נמוכים בכ-80% מאשר הסיכויים של אנשים שאינם חולים.

כ-1,000 קשישים, גברים ונשים תושבי ניו יורק גויסו כמשתתפים למחקר. איש מהמשתתפים, שגילם הממוצע בתחילת המחקר היה 79, לא היה מאובחן בתחילתו כחולה אלצהיימר.

המעקב אחר אותם קשישים ארך ארבע שנים כאשר במהלך השנים הללו המשתתפים נבדקו מידי שנה בבדיקות שמטרתן לאתר ירידה בזיכרון, כישורי שפה, יכולות ארגון ותכנון, רמות ריכוז וגורמים נוספים היכולים להעיד על ירידה קוגניטיבית. כמו כן המשתתפים נתבקשו לדווח האם התגלה אצלם סרטן עור מסוג שאינו מלנומה.

בתום 4 שנות המעקב אחר קבוצת הקשישים, 141 דיווחו כי חלו בסרטן עור ו-126 פיתחו דמנציה כלשהי, כאשר 100 מתוך חולי הדמנציה אובחנו כחולי אלצהיימר.

ניתוח מעמיק יותר של הנתונים הנ"ל מגלה כי מבין קבוצת האנשים שחלו בסרטן עור, שניים בלבד פיתחו אלצהיימר. זאת בניגוד ל-98 אנשים שפיתחו אלצהיימר מתוך 961 המשתתפים במחקר שלא חלו בסרטן עור במהלך המעקב.

הסיבה בגינה החוקרים החליטו בכלל לבדוק את הקשר שבין שתי המחלות קשורה בהרבה למנגנונים המשוערים והידועים שגורמים להן להתפתח:
מחלת האלצהיימר נוצרת ככל הנראה בגלל תגובה מוגברת של מערכת החיסון למצב דלקתי במוח, ועל ידי כך גורמת להרס של תאים ופגיעה מוחית.
מחלת הסרטן לעומת זאת מאופיינת בתגובה "מאופקת" של מערכת החיסון שבמצב תקין אמורה לחסל תאים סרטניים, אולם כאשר היא פגומה הדבר מאפשר התפתחות של מחלות כמו סרטן עור לדוגמא.

החוקרים סבורים כי מדובר באלמנט מסוים הקשור בשיווי המשקל שבין חלוקה מוגברת של תאים להרס שלהם וכמו כן- לתפקוד של מערכת החיסון שיכולים להסביר את העובדה שחולים בסרטן עור הם בעלי סיכון נמוך יותר לחלות באלצהיימר מאשר אנשים בני גילם שלא סובלים ממחלה זו.
התיאוריה מדברת על שני מצבים: האחד בו בגלל דיכוי יחסי של מערכת החיסון בעור שמאפשר התפתחות של סרטן, קיים כנראה דיכוי דומה במוח שמונע הרס של תאי עצב על ידי תאי מערכת החיסון ולכן אין התפתחות של אלצהיימר.

מנגנון אחר מדבר על הקשר שבין חשיפה מוגברת לשמש שמביא להתפתחות של סרטן עור אך במקביל יוצר אפקט כלשהו שמגן ככל הנראה בפני התפתחות של אלצהיימר.

על אף כי מדובר בתגלית מרעישה למדי, ההיגיון שמאחוריה עדיין איננו ברור וחשיפה מוגברת לשמש איננה מומלצת כעת לצורך מניעה של אלצהיימר או בכלל. מחקרים נוספים בנושא יערכו בהמשך על מנת להמשיך ולחזק את התיאוריה.

מחקרים נוספים:

מחקר חדש מציע תקווה לחולי אלצהיימר

עלייה בחלבון טומוזין במוח עשויה להיות קשורה עם מחלות דגנרטיביות כדוגמת אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר