תגלית רפואית – שתי תרופות חדשות נגד אלצהיימר

מחקרחוקרים מצאו שתי תרופות חדשות אשר יוכלו לסייע לטיפול במחלת האלצהיימר, אשר נכון להיום נחשבת לחשוכת מרפא ובלתי ניתנת לטיפול.

מחלת האלצהיימר היא מחלה דגנרטיבית (ניוונית) של המוח, אשר נגרמת כתוצאה מגורמים שונים, ובעיקר על רקע הצטברות פלאקים פתולוגיים ברקמת המוח והופעת דלקת.

במחקר חדש אשר תוצאותיו פורסמו לאחרונה, טוענים החוקרים כי מצאו שתי תרופות חדשות אשר יוכלו לסייע למניעת התקדמות המחלה. תרופות אלה הוכיחו את עצמן במחקרים שונים, ויכולות לספק אופטימיות רבה בנוגע לטיפול העתידי במחלת האלצהיימר.

עצירת התהליך הפרוגרסיבי אשר גורם להתפתחות המחלה

במחקרים המדוברים, פותחו 2 תרופות אשר אמורות להאט את קצב התקדמות מחלת האלצהיימר, ולספק לחולים להישאר תפקודיים למשך זמן רב יותר. התרופה הראשונה היא תרופה מסוג מעכבי BACE – תרופה אשר מפחיתה בצורה משמעותית את רמות החומר בטא עמילואיד, אשר הצטברותו במוח בצורת פלאקים ידועה כאחד המנגנונים הפתולוגיים של מחלת האלצהיימר.

תרופה נוספת אשר פורסמה כיעילה לטיפול בחולי אלצהיימר נקראת CHF5074, ומשמשת כתרופה להפחתת הדלקת המוחית. מלבד הצטברות הפלאקים המוחיים, הופעת דלקת יכולה להחריף את המצב, ושימוש בתרופה המדוברת הראה שיפור משמעותי אצל מטופלים הסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון – מצב אשר נחשב כמקדים למחלת האלצהיימר המתבטא בעיקר בהפרעת זיכרון.

ניסיון העבר מראה שתרופות דומות נכשלו בטיפול במחלת האלצהיימר

למרות המחקרים המעודדים שפורסמו על ידי חברת התרופות, רוב המומחים העולמיים סקפטיים לגבי יעילות התרופות.

לטענתם, תרופות כאלה ואחרות מתפרסמות חדשות לבקרים כיעילות לטיפול במחלת האלצהיימר, אך בפעול השפעתן היא מוגבלת ביותר.

לאורך השנים, לא הופיעה התקדמות משמעותית בנושא האבחון המוקדם של מחלת האלצהיימר והטיפול בה, וגם כיום מדובר במחלה חשוכת מרפא.

דוגמאות מהשנים האחרונות אשר היו "מבטיחות" בתיאוריה אך נכשלו במבחן התוצאה הן תרופות נגד כולסטרול אשר נוסו בהשערה שהכולסטרול מאיץ את הצטברות הפלאק במוח, או תרופות אנטי דלקתיות אשר אמורות לעצור את התהליך הדלקתי התורם לפתוגנזה של המחלה. עקב כך, בעוד מתקיימים ברחבי העולם בחולי אלצהיימר מחקרים קליניים רבים, רק 8% מהתרופות המנוסות משווקות בסופו של דבר כטיפול במחלה.

CHF5074 עוצרת תהליכים דלקתיים המזיקים למוח

אחת התיאוריות לגבי מחלת האלצהיימר היא שדלקת מוחית יכולה לגרום לטוקסיות לרקמת המוח ולהוביל לירידה בתפקוד. הדלקת נגרמת לרוב על ידי תאי המיקרוגליה, אשר לצד תפקידם החשוב הם מפרישים כימיקליים הגורמים לדלקת.

במהלך המחקר, אשר נמשך 16 חודשים השתתפו מטופלים אשר סובלים מליקוי קוגניטיבי מתון (אשר נחשב למצב טרום אלצהיימר).

על פי תוצאות המחקר, המטופלים הראו שיפור משמעותי במבחני זיכרון ופתרון בעיות לעומת קבוצת הביקורת, והתרופה הייתה יעילה במיוחד אצל מטופלים הנושאים גן בשם APOE4 אשר ידוע כמגדיל את הסיכון למחלת האלצהיימר.

מחקר זה הראה ששימוש בתרופה יכול לסייע למנוע את החמרת המצב ואף לשפר אותו בצורה מסוימת, אך מכיוון שמדובר במחקר קטן ביותר אשר כלל 74 מטופלים בלבד, מסקנותיו מוגבלות.

תרופות מסוג מעכבי BACE מטפלות באחד המנגנונים החשובים בפתוגנזה של המחלה

לעומת CHF5074, בתרופות מסוג מעכבי BACE מנגנון הפעולה הביולוגי של התרופה ברור לגמרי, ובמקרה זה ההתערבות בפתוגנזה של המחלה היא ישירה. התרופה חוסמת את האנזים אשר חותך את החלבון בטא-עמילואיד, אשר מצטבר במוח והוכח כאחד הגורמים למחלת האלצהיימר.

במחקר זה, מטופלים אשר השתמשו בתרופה במינון גבוה הראו ירידה משמעותית ברמת החלבון בטא עמילואיד בנוזל המוח.

הבעיה העיקרית היא שעל מנת שהטיפול יהיה יעיל, יש להשתמש בו עוד לפני הופעת תסמיני המחלה, ולשם כך יש צורך באבחון מוקדם טוב יותר.

ראו גם:

תגלית חשובה: בדיקת עור פשוטה תגלה אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר