אלצהיימר ותה ירוק

תה ירוקמחלת האלצהיימר הופיעה לראשונה לפני כ100 שנה. השכיחות גברה במהלך חמישים עד שישים השנים האחרונות.

צוותי מחקר באנגליה החלו לבחון את התפתחות גושי חלבון העמילואיד היוצרים מבני דמויי כדורים, הנקשרים לחלבונים המצויים על פני תאי המוח המכונים פריונים. עוד מצאו החוקרים כי שימוש בתמציות מטוהרות קוטע את הצירוף הכימי בין חלבוני העמילואיד לבין תאי המוח.

במהלך העשורים האחרונים חברות תרופות גדולות יזמו פרוייקטים רחבים והשקיעו מאמצים גדולים בתחום האלצהיימר, לפיתוח תרופות המונעות את מחלת האלצהיימר, ששורשיה טמונים עמוק בהרגלי תזונה לקויים, אורח חיים לקוי ולחץ.

התרופות הציגו תוצאות עגומות ומזעריות בלבד. בשנים האחרונות, מדעני התזונה פרסמו רשימה המכילה מספר קטן של תרכובות טבעיות כמו EGCG, החוצות את מחסום הדם במוח ומקדמות את בריאות המוח לשיפור התפקוד הקוגנטיבי.

כיצד נראית מחלת האלצהיימר?

כחלק ממחלת האלצהיימר, נצפה מוחו של המטופל עם ניוון מוחי והצטמקות אזורים רבים בקליפת המוח. במרבית המקרים, כל אזורי קליפת המוח מעורבים. בתצפית מיקרוסקופית, מאובחן אובדן משמעותי של תאי עצב בנוסף להצטמקות החלה בנוירונים.

חוקרים רבים מאמינים כי אובדן הסינפסות המלווה בהצטמקות תאי העצב, הינו הגורם האחראי על ההמצאים הפתולוגיים הקריטיים. סימני ההיכר של מחלת האלצהיימר הם התפתחות של שכבת פלאק. שכבת הפלאק מורכבת מהצטברות של חלבוני בטא עמילואיד  המקופלים באופן חריג.

מונומרים של בטא עמילואיד אינם מזיקים כשלעצמם. אולם בריכוז גבוה, הם עוברים שינוי דרמטי במבנה ויוצרים חלבונים בעלי מבנה שלישוני היוצר סיבי עמילואיד צפופים מחוץ לתאי העצב, דבר המכונה בשם פלאק סנילי. לעיתים אף נוצרים בדפנות כלי הדם במוח. הצטברות תוך תאית עלולה לגרום לשיבוש מבנה התא ובהמשך לגרום למוות תאי העצב. במחלת אלצהיימר, החלבונים מרוכזים במערכות עצביות פגיעות.

תה ירוק יכול למנוע התפתחות אלצהיימר

הצטברויות בלתי תקינות של חלבונים גורמות לדמנציה במחלת האלצהיימר. חוקרים החלו להשתמש בתמציות תה ירוק על מנת לשלוט בשכבת העמילואיד בטא במחלת אלצהיימר וכל זאת לאחר שמחקרים קודמים הצביעו על יחסי גומלין בין החומר הפעיל המצוי בתה הירוק EGCG והיווצרות עמילואיד פלאק.

המדענים קבעו כי EGCG מנע היווצרות של סבכי עמילואיד באמצעות המניעה של התלכדות החלבון ויצירת מבנים לקויים. בנוסף, החומר הפעיל שבר את מצבורי החלבונים הקיימים שהכילו מתכות, נחושת, ברזל ואבץ.

מומחי תזונה ציינו כי תה ירוק מכיל כ35  עד 45 אחוזים של פוליפנולים אשר חולצו מהמים, ואילו תה שחור מכיל בין 2 ל10 אחוזים בלבד. תה לבן עובר תהליך חמצון מואט מהשוואה לסוגי התה האחרים ומספק מינון חזק של EGCG. עדויות מדעיות תומכות בצריכת שלוש עד חמש כוסות של תה ירוק או לבן בכל יום כדי לתמוך בבריאות הלב, כלי הדם ובמניעת הסיכון של הצטברות החלבונים המגבירים את הסיכון לחלות בהאלצהיימר.

ממצאים רפואיים מהמחקר

מטרת המחקרים הייתה לחקור את גושי העמילואיד והקשרותם לקולטנים בתאי המוח. בבדיקות שנערכו נבדקה האפשרות למנוע מסבכי העמילואיד להקשר על ידי שינוי צורתם, ובהמשך לעצור את תאי העצב ממוות.

צוותי המחקר יצרו כדורי עמילואיד במבחנות. כדורי העמילואיד הושתלו במוחם של בעלי חיים ובשלבים מאוחרים יותר במוח אנושי. כאשר הוספו תמציות תה ירוק, התוצאות שנבחנו הציגו את חלבוני העמילואיד בצורתם השונה, מעוותת אשר מנעה מהם להקשר לקולטנים ולשבש את פעילות התאים.

סגולותיו של התה הירוק

צריכה קבועה של תה ירוק מציעה הגנה מפני מחלת אלצהיימר ואף עשוייה להאט את צמיחתם של תאים סרטניים. מרכיבי התה המעוכלים בעלי תכונות אנטי סרטניות.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר