מחקר: מחלת עור נפוצה מגדילה סיכון לאלצהיימר

מחקררוזציאה, המכונה בפי רבים "אקנה של הגיל המבוגר", היא מחלת עור כרונית הבאה לידי ביטוי במגוון תסמינים באזור הפנים: נפיחות, אדמומיות, הרחבה של כלי דם קטנים באזור העור, פפולות, פוסטולות ועוד.

בדרך כלל בשלב ההתחלתי של המחלה היא מופיעה כאדמומיות באזור מרכז הפנים לאורך הלחיים, האף והמצח, אך במקרים מסוימים היא מערבת גם את אזור הצוואר, החזה, הקרקפת והאוזניים.

במחקר דני שהתפרסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Annals of NEUROLOGY, נמצא כי חולי רוזציאה, נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בדמנציה.

כיצד בוצע המחקר?

במסגרת המחקר נאספו נתונים אודות כל אוכלוסיית דנמרק מעל גיל 18, בטווח השנים שבין 1997 ל- 2012 כשסך הכול נאספו נתונים לגבי 5591718 נשים וגברים.

מתוך משתתפי המחקר, 82439 אובחנו עם רוזציאה, 99040 אובחנו עם דמנציה ואילו 29193 אובחנו עם מחלת אלצהיימר. כאשר השוו את שיעור חולי האלצהיימר ואת שיעור הלוקים בדמנציה בקבוצת המשתתפים שסבלו מרוזציאה לשיעורם באוכלוסיית הבריאים, נמצא כי שיעור חולי האלצהיימר בקרב אוכלוסיית החולים ברוזציאה גבוה ב-25% .

כשבחנו את הסיכוי לפי קבוצות גילאים, נמצא שהסיכון העודף מובהק סטטיסטית רק במשתתפים מעל גיל 60 וכשהגבילו את ניתוח הנתונים למטופלים שאובחנו עם רוזציאה על ידי רופא עור בבית חולים, נמצא כי הסיכון לפתח אלצהיימר בחולים אלה גבוה פי 1.92 בהשוואה לחולים בריאים.

מה היא המשמעות של הנתונים?

חשוב לציין כי לא מדובר במחקר הראשון שבחן את הקשר בין רוזציאה למחלה נוירולוגית שכן הקשר בין רוזציאה לפרקינסון כבר נחקר בעבר. עם זאת, עדיין לא הוכח קשר של סיבה ותוצאה, כלומר לא ניתן לקבוע שאכן מחלת העור היא הגורם למחלה הנוירולוגית.

עוד יש לציין שלא ברור עדיין האם טיפול אופטימאלי במחלת העור יכול להפחית את הסיכוי למחלה הנוירולוגית או שמא הטיפול בתסמיני המחלה לא ינטרל את הגורם המשותף לה ולמחלה הנוירולוגית.

בסיום המאמר ציינו החוקרים שערכו את המחקר כי ייתכן שמומלץ לחדד את הפוקוס על איתור תסמינים קוגניטיביים בקרב חולי רוזציאה מבוגרים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר