שיטה חדשה לאבחנה מוקדמת של מחלת האלצהיימר

אבחון מוקדםמבין המחלות הניווניות שתוקפות את בני האדם, מחלת האלצהיימר היא אולי המוכרת מכולם והמפחידה ביותר בעיני הציבור. איבוד היכולת לזהות את האנשים המוכרים לנו ולתקשר עם הסביבה הוא אחד הדברים המרתיעים ביותר ומכאן עולה צורך משמעותי לאבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר ומחלות ניווניות אחרות של המוח.

נכון להיום, אין דרך לאבחן מחלות ניווניות של המוח כמו אלצהיימר, פרקינסון ו-ALS לפני הופעה של תסמינים. אבחנה זו היא "מאוחרת מידי" שכן מרגע הופעת התסמינים, לא ניתן לעשות הרבה בכדי לעצור את התקדמות המחלה ובמקרה הטוב ניתן להאט מעט את מהלכה הטבעי.

ברחבי העולם מתנהלים כל העת מחקרים רבים שמנסים למצוא דרכים לניבוי ואיתור מוקדם של אנשים העתידים לחלות במחלות מסוג זה, ובמקביל נעשים מחקרים נוספים במטרה למצוא דרכים למניעה וריפוי של המחלות הנ"ל.

חברת נוירוקווסט הישראלית פיתחה שיטה המאפשרת זיהוי, באמצעות בדיקת דם פשוטה, של אנשים המועדים לפתח מחלות ניווניות של המוח עוד לפני שהופיעו הסימפטומים.

מהן מחלות מוח ניווניות?

מחלות כמו אלצהיימר, פרקינסון ו-ALS הן מחלות שהגורם להן עדיין לא ברור במלואו. מה שידוע לנו הוא שהפגיעה במחלות הנ"ל היא בתאי עצב, הקרויים גם נוירונים, שמרכיבים את מערכת העצבים המרכזית- כלומר את המוח ואת חוט השדרה.

המחלות הנ"ל באות לידי ביטוי באיבוד איטי, הדרגתי ולא ניתן לעצירה של תפקודים חיוניים הנשלטים על ידי מערכת העצבים המרכזית. מדובר בפגיעה בזיכרון, ביכולת לזהות זמן ומקום, בהמשך נפגעת היכולת לזהות אנשים ולבסוף גם תפקודים מוטוריים כמו יכולת לשלוט על סוגרים ויכולת ללכת הולכים לאיבוד.

המחלות הללו גורמות לסבל רב הן לחולים והן לבני משפחתם שנאלצים לראות אותם דועכים באיטיות ומכאן החשיבות באיתור מוקדם של המחלה שיכול אולי לעזור במניעה של הופעתה.

הטכנולוגיה החדשה ומשמעויותיה

כאמור, חברת נוירוקווסט, חברה ישראלית, פיתחה שיטה לאיתור מוקדם של אנשים העתידים ללקות במחלות ניווניות של המוח. הצורך בשיטה כזו קיים מזה שנים רבות שכן השיטות הקיימות כיום מאפשרות לאבחן רק אנשים שכבר מבטאים את המחלה ולכן לא ניתן למנוע או לעצור את התקדמותה. מדענים רבים תולים תקווה באפשרות כי זיהוי מוקדם של אנשים ה"מועמדים" לחלות ומתן של טיפול בשלב בו המחלה עוד לא באה לידי ביטוי יוכל לשנות את מהלך המחלה ולהציל את המועדים לה מגורל נוראי.

השיטה שפיתחו השותפים בחברת נוירוקווסט מתבססת על מחקר ארוך שנים שביצעה פרופסור מיכל שוורץ ממכון ויצמן. במסגרת המחקר של פרופסור שוורץ היא ביצעה בדיקות דם למטופלים החולים במחלות מוח ניווניות וחיפשה אחר סמנים ביולוגיים שהם חלבונים ספציפיים שמופיעים בדמם של החולים.

חברת נוירוקווסט, בהתבסס על המחקר הנ"ל פיתחה בדיקת דם מסוימת ובה מתבצע חיפוש אחר החלבונים הללו שמבטאים תפקוד לקוי של המערכת החיסונית. מזה שנים רבות סבורים מדענים כי לתפקוד לקוי של מערכת החיסון יש תפקיד חשוב בהתפתחות של מחלות המוח הניווניות והדבר בא לידי ביטוי כעת בפיתוח בדיקת הדם החדשה.

כאשר אנשי חברת נוירוקווסט בדקו את יעילות בדיקת הדם החדשה בניסויים קליניים בבתי החולים שיבא, אברבאנל ורמב"ם בישראל וכן בבית חולים בטקסס, הם ראו כי בדיקת הדם הצליחה לאתר נכונה את הסמנים הביולוגיים בקרב 85% מחולי האלצהיימר וה-ALS.

הבדיקה הנ"ל טרם עברה מבחן המאשר את יעלות הבדיקה אולם התוצאות הראשוניות הנ"ל הביאו להשקעה של כחצי מיליון דולר מצד קבוצות משקיעים מארה"ב וישראל המאמינות ביעילות הבדיקה ומעוניינות לקדם אותה ואת השימוש בה.

ראו גם:

פיתוח חיסון לאלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר