מה ניתן ללמוד ממחקרים שבדקו את הקשר בין הגן לאלצהיימר לבין נגיף קורונה?

מאת: מערכת האתר | 15/6/2020

נגיף הקורונה עומד בראש הכותרות כבר תקופה ארוכה, ונכון לנקודת הזמן הנוכחית לא בטוח שהמצב ישתנה בקרוב. שאלה מרכזיתמחקרים המצביעים על הקשר בין הגן לאלצהיימר ולבין נגיף קורונה ביחס לקורונה היא מהן האוכלוסיות אשר רגישות יותר לנגיף, כלומר, אוכלוסיות שהסיכויים שלהן לחוות תסמינים קשים בעקבות הידבקות בקורונה – עד לסכנת מוות מוחשית – הם גבוהים יותר.
בעוד שבדרך כלל אנחנו עושים את הקישור לגיל המבוגר ולמחלות רקע דוגמת מחלות לב או כלי דם, הזיקה שבין קורונה לבין מחלת האלצהיימר (חמורה ככל שתהיה) לא נראית מובנת מאליה. מחקר מהעת האחרונה עשוי להראות שהקשר הזה דווקא יכול להיות מוחשי מאוד.

ממצאי מחקר פורץ הדרך:  בעלי גן לאלצהיימר רגישים יותר בפני נגיף קורונה

המחקר הרלוונטי ביותר לענייננו נערך על ידי חוקרים מבריטניה ומארצות הברית. החוקרים סקרו את הנתונים לגבי אלפי בריטים, וראו שאצל אנשים הנושאים את הגן המנבא את מחלת האלצהיימר (APOE) הסבירות לחלות בנגיף הקורונה גבוהה יותר. חשוב לשים לב שהמחקר מתייחס לנשאות הגן המנבא אלצהיימר, ולא רק למחלה עצמה. במילים אחרות: גם אנשים צעירים אשר הגן הזה נמצא בגופם, אך טרם חלו באלצהיימר (שהיא כידוע מחלה אשר נוטה להתפרץ בגילאים מאוחרים מאוד), נמצאים באותה קבוצת רגישות גבוהה לנגיף הקורונה.

ממצא חשוב נוסף שעלה במחקר נוגע, כאמור, לדרגת ההתפרצות של המחלה בקרב האוכלוסייה הנבדקת. החוקרים מצאו כי אצל אנשים הנושאים את הגן המנבא לאלצהיימר, בין אם צעירים ועל אחת כמה וכמה במקרה של מבוגרים, מחלת הקורונה צפויה להתפרץ ביתר שאת. המשמעות היא שאנשים אלו נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר לפתח תסמינים חמורים המזוהים עם נגיף הקורונה, ושסכנת החיים שלהם עקב ההידבקות בנגיף הופכת למוחשית יותר.

מהן המשמעויות וההשלכות העיקריות העולות מממצאי המחקר?

המחקר המדובר הוא ראשוני, כך שהוא מעלה עדיין כמה שאלות לגבי התוקף שלו: הכרחי למשל לבדוק את הנתונים על פני אוכלוסייה רחבה יותר, כולל במדינות שונות בעולם, ולראות האם ייתכן שנכנסו למשוואה משתנים מתערבים כלשהם. זה הגיוני מאוד במקרה של נגיף הקורונה, שעדיין נחקר ביתר שאת בעולם כך שהנסתר עדיין רב על הגלוי בלא מעט היבטים הנוגעים אליו.

כך או כך, המחקר בהחלט יכול להצביע על חשיבות הבידוד של האוכלוסייה המבוגרת, ובכלל זה חולי האלצהיימר. חלק מרכזי מחולי האלצהיימר הם קשישים, אשר עקב מצבם אינם יכולים להתגורר באופן עצמאי אלא מוצאים את מקומם בבתי אבות לתשושי נפש וסיעודיים ובמוסדות אחרים המיועדים לגיל הזהב. גם כך ברור שעל האוכלוסייה הזו יש לשמור מכל משמר – ולראיה נתוני התמותה מישראל ומהעולם שמראים שהגיל הממוצע למוות כתוצאה מנגיף הקורונה הוא גבוה בכל קנה מידה – ונדמה שהמחקר מדגיש את הצורך הזה אפילו יותר. במיוחד אם לוקחים בחשבון שלמעט תקופת הסגר בישראל, חולי אלצהיימר בישראל שוהים במוסדות בהם תחלופת האנשים היא גבוהה באופן יחסי.

התקווה היא שהמחקר הזה, המצטרף לסדרה של מחקרים חשובים שנחשפו בעולם בחודשים האחרונים, יצטרף למאבק הגלובלי בנגיף הקורונה. הגן המדובר המנבא את האלצהיימר מקושר כידוע למערכת החיסונית, שהיא גורם מרכזי המגדיר כיצד האדם יגיב לנגיף הקורונה בעת החשיפה אליו. יכול מאוד להיות שהממצאים שהתגלו כאן יקחו חלק מסוים במאמצי ההתמודדות עם הנגיף ששינה את העולם שלנו מבלי הכר.

לקריאה נוספת:
מחקר חדש מזהיר: נשאי הגן המנבא אלצהיימר רגישים יותר לנגיף הקורונה – Doctors Only
COVID-19, Alzheimer's and Dementia: What You Need to Know

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר