פעילות גופנית ואלצהיימר

פעילות גופניתתארו לעצמכם שיום אחד כל הזיכרונות שלכם, כל מי שהייתם, מתחיל לדהות אט אט עד שלאחר זמן מה אתם כבר לא זוכרים מי אתם, לא מזהים את הסובבים אתכם ולא יכולים לשלוט בפעולות שלכם.הסיוט האיטי והמתמשך הזה הוא מה שנאלצים להתמודד איתו מידי יום חולי אלצהיימר ובני משפחותיהם.

המנגנונים המדויקים המביאים לפגיעה המוחית באלצהיימר אינם ידועים עדיין במלואם, וזו אחת הסיבות בגללה טרם נמצא מרפא למחלה.

בעוד שכל העת מתבצעים מחקרים בניסיון לבדוק כיצד ניתן לרפא את האלצהיימר, מתנהלים במקביל מחקרים שמנסים למצוא מהם דרכי ה"הגנה" שאנו יכולים לסגל לעצמנו בכדי להקטין את סיכויינו ליפול קורבן למחלה הנוראית הזו.

מחקר חדש שפורסם בגיליון אפריל האחרון של כתב העת המדעי Neurology, מציע כי בשונה ממה שידענו כד כה, כל פעילות פיזית שהיא, ולא בהכרח פעילות גופנית, יכולה לצמצם את הסיכוי לחלות באלצהיימר.

קצת על מחלת האלצהיימר

מדובר על מחלה קשה הפוגעת במערכת העצבים ונפוצה בעיקר בקרב קשישים. הסיכוי לחלות באלצהיימר עולה מאוד עם הגיל, אולם תועדו מקרים בהם המחלה הופיעה באנשים צעירים בני 50 ואפילו 40.

המחלה באה לידי ביטוי בניוון איטי ומתמשך של תאים במוח, המלווה בסימנים אופייניים:
בשלב הראשון של המחלה ניתן לראות ירידה ביכולות קוגניטיביות כמו זיכרון לטווח קצר והיכולת ללמוד דברים חדשים. בהמשך מופיעים עייפות, חשדנות, מיעוט של פגישות חברתיות ופגיעה בהתמצאות בזמן.

בשלב השני של המחלה ניתן לראות החמרה בקשיי הזיכרון, במקביל מתחילים להופיע קשיים בתנועה ותסמינים של דיכאון.

בשלבי המחלה המאוחרים ההפרעה בזיכרון היא חמורה, יש חוסר יכולת לבצע פעולות יומיומיות ואף לשלוט על סוגרים. החולים הנמצאים בשלב זה זקוקים לטיפול והשגחה סיעודיים עד יום מותם.

איך אפשר למנוע את הופעת המחלה?

לאורך השנים נאספו מספר גורמי סיכון שנצפו כמגבירים את הסיכוי לחלות באלצהיימר. חלק מגורמי הסיכון אינם ניתנים לשליטה. אלה כוללים: מין נשי (נשים חולות במחלה יותר מגברים), גיל מבוגר וגורמים גנטיים.

גורמים שנצפו כמפחיתים את הסיכוי לחלות באלצהיימר כוללים: רמת השכלה גבוהה ושמירה על עניין וסקרנות (קריאת עיתונים וספרים לדוגמא) גם בגיל מבוגר, הימנעות מעישון ושתיית אלכוהול, ניהול אורח חיים רגוע, שמירה על רמות תקינות של סוכרים ושומנים בדם וכמובן- ביצוע פעילות גופנית.

בגיליון אפריל האחרון של המגזין Neurology התפרסמו תוצאותיו של מחקר שהצליח להראות כי ביצוע מטלות יומיומיות רגילות כמו ניקיון, בישול, שטיפת כלים וטיפול בגינה, יכולות לסייע להפחית את הסיכון לאלצהיימר, גם באנשים בני 80 ומעלה.

תוצאותיו של מחקר זה הינן חשובות ומשמעותיות מאוד, שכן בעבר המחשבה הייתה כי רק פעילות גופנית אינטנסיבית יכולה להוות גורם מגן בפני התפתחות של אלצהיימר.

מחקר זה מוכיח כי גם אנשים שאינם יכולים לבצע סוג כזה של פעילות, עדיין יכולים לנסות להגן על עצמם מהתפתחות של המחלה.

במסגרת המחקר שארך 4 שנים נערך מעקב על 716 גברים ונשים ללא סימני דמנציה, שעקב אחר רמת הפעילות הפיזית היומיומית שהם מבצעים במהלך השבוע. בסופו של המחקר 71 מהנבדקים אובחנו כחולי אלצהיימר.

ממוצע שעות הפעילות שמשתתפי המחקר ביצעו עמד על 3.3 שעות לשבוע. המשתתפים דורגו על פי כמות הפעילות השבועית שהם ביצעו, וזו הושוותה לתחלואה באלצהיימר בסוף המחקר.

התברר כי האנשים שדורגו ב-10% הנמוכים ביותר מבחינת ביצוע מטלות יומיומיות, היו בעלי סיכוי גבוה כמעט פי 3 משאר משתתפי המחקר לחלות באלצהיימר.

התחלואה באלצהיימר לא הושפעה מגיל, מין או גורמי סיכון אחרים.

תוצאות המחקר מהוות מסר חשוב מאוד לחברה באומרן כי חשוב מאוד להתמיד בביצוע מטלות יומיומיות גם בגיל מבוגר, כיוון שיש להן ערך במניעת אלצהיימר ועוד מחלות אחרות.

ראו גם:

פעילות גופנית שומרת על בריאות המוח

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר