התתכן תרופה שתעכב את מחלת האלצהיימר?

תגלית ישראלית פיתחה תרופה המעכבת אלצהיימרחוקרת ישראלית בשם מרתה ויינשטוק רוזין, אשר עיקר פועלה באוניברסיטה העברית בירושלים, קידמה את פיתוחן של תרופות חדשות הפועלת להאטת דמנציה, תופעה אשר נגרמת על ידי מחלת האלצהיימר.

עיקר מחקרה עסק בפיתוחן של תרופות המשפרות את תפקוד המוח והזיכרון, בחולים המאובחנים עם מחלות ניווניות של מערכת העצבים המרכזית. החוקרת השתתפה בפיתוח התרופה ריבאסטיגמין (EXELON). במהלך הפיתוח שלה , ויינשטוק – רוזין גילתה כי במינונים נמוכים אקסלון מונע ניוון מוחי וכך גם פגיעה בזיכרון בחולדות בוגרות .

התרופה עוברת כעת את השלב השני במסגרת תהליך הניסויים הקליניים בארץ ובאירופה, בתחום המניעה של מחלת האלצהיימר .

התגלית ופיתוח התרופה

אבן הפינה והעיקרון היסודי והחשוב במהלך הפיתוח התבסס על ידע קודם שלפיו, ככל שיש הפחתה בכמות האצטילכולין במוח, כך מידת אובדן הזכרון משמעותית יותר.

אצטילכולין הוא מוליך עצבי המצוי במערכת המוטורית ומערכת העצבים הפאראסימפטתית בגוף. את האצטילכולין מפרק אנזים הנקרא אצטילכולין אסתראז.

אנזים זה אחראי על הפסקת מעבר האותות העצביים באמצעות פירוק האצטילכולין. מידע זה שימש את החוקרת לפיתוח תרופה אשר תוכל לעכב את פירוק האצטילכולין, כדי להגדיל את כמות האצטילכולין במוח.

בהמשך להשערת החוקרת, החומר נבדק ב-3000 חולים, כאשר חלקם קיבלו את החומר במינונים נמוכים, ואילו לאחרים ניתן פלצבו. במסגרת הניסוי נמצא כי חלה ירידה באובדן הזכרון ואצל חלק מהחולים, נמצאה האטה משמעותית בקצב התדרדרות המחלה.

ריבאסטיגמין (אקסלון)

ריבסטיגמין הינה תרופה המשמשת לטיפול בחולים הסובלים מדמנציה (שיטיון) המתרחש באלצהיימר. במסגרת המחלה, חלים שינויים המעכבים את המסלולים העצביים וההולכה במוח. ריבאסטיגמין, אשר פותח לאחרונה, מעכב באופן הפיך את האנזים כולינואסתראז, אשר אחראי על פירוק האצטילכולין.

כמו כן, התרופה משפרת את תפקודם של תאי העצב במוח. כתוצאה מכך, חלה עלייה ברמות האצטילכולין במוח, וחלה האטה בהתפתחות המחלה ונמנע אובדן הזכרון.

יכולת התרופה לשפר את הביצועים הקוגניטיביים הוערך באמצעות סקלת מדדים המתארת שינויים קוגניטיביים המתרחשים במחלת אלצהיימר.

הקריטריונים בוחנים ביצועים קוגניטיביים כמו זכרון, כושר התמצאות, תשומת לב , חשיבה , שפה, ויכולת התנהלות. שני קבוצות החולים אשר השתתפו בניסוי, (קבוצת האקסלון וקבוצת הפלצבו) הצביעו על מגוון רחב של תגובות, אולם קבוצת האקסלון הראתה שיפור גדול יותר.

תופעות לוואי

תופעות הלוואי עשויות להיות בחילות, הקאות , אובדן תאבון או משקל , שלשול , חולשה, סחרחורת, עייפות והופעת רעד. תופעות אלה מתרחשות בדרך כלל עם תחילת הטיפול או לאחר הגדלת המינון והפחתתו בהמשך. מומלץ לפנות לייעוץ רפואי כאשר נתקלים בתופעות לוואי.

יעילות התרופה גדולה יותר מהסיכון האפשרי בעת השימוש בה. כמו כן, עלולות להופיע תופעות לוואי נוספות כמו שינויים בקצב הלב- קצב לב איטי\ בלתי סדיר, עלפון, שינוי צבע הצואה לשחור, הקאות, כאבי בטן, פרכוסים ובעיות במתן שתן. סימנים רבים אלה אינם סובלים דיחוי ומצריכים ייעוץ ופיקוח רפואי תמידי. תגובה אלרגית קשה היא מצב נדיר. אך עם זאת, חשוב לפנות לייעוץ רפואי באופן מיידי כאשר המטופל מבחין בתסמינים של תגובה אלרגית חמורה הכוללים : הופעת פריחה, גרד, או נפיחות אשר מתפתחת בעיקר באזור הפנים, הלשון או הגרון, סחרחורות קשות וקשיי נשימה .
טרם תחילת השימוש באקסלון, חשוב לידע את הרופא במקרים הבאים: כאשר קיימת הפרעה בקצב הלב, כאשר מאובחנות בלוטות ערמונית מוגדלות או במקרים בהם המטופל סובל מעיות בתפקוד מערכת השתן, אפילפסיה או התקפים אחרים , אסטמה ומחלת ריאות חסימתית.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר