מבחני ריח לאיבחון אלצהיימר

מבחן ריחאלצהיימר היא אחת המחלות הקשות עימן נאלצים להתמודד אנשים לא מעטים ברחבי העולם. אנשים רבים חיים בפחד שכאשר הם יזדקנו, סימני המחלה הנוראית הזו יתגלו אצלם או אצל מי מיקיריהם, והדבר יביא לאסון גדול במשפחתם.המנגנונים הגורמים להתפתחות של מחלת האלצהיימר עדיין אינם ברורים לנו לחלוטין. מדענים ורופאים מנסים לחקור כבר שנים רבות מהם גורמי הסיכון לאלצהיימר, ולמרות שמספר גורמי סיכון כבר התגלו, הדרך שנמצאת לפנינו היא עודנה ארוכה.

החוקרים מנסים לאתר גם סימנים מוקדמים המעידים על כך שצפויה התפתחות עתידית של אלצהיימר.

סימנים מוקדמים אלה הם חשובים ביותר מכיוון שהם יכולים לעזור בגילוי מוקדם של המחלה וכך גם תחילת הטיפול תהייה מוקדמת יותר ויעילה יותר.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Laringoscop מגלה כי בדיקת חוש ריח, שעד עתה נחשבה לבדיקה מהימנה לגילוי מוקדם של מחלת האלצהיימר, איננה באמת יעילה ולא מומלץ להסתמך עליה כאשר רוצים לאבחן את המחלה.

מהי מחלת האלצהיימר?

אלצהיימר היא מחלה בה קיימת פגיעה בתאי העצב המרכיבים את רקמת המוח. כידוע, המוח אחראי לכלל הפעולות החשיבתיות והן הפיזיות שאנחנו עושים. מסיבה לא ידועה, במוח מתחיל לשקוע חלבון בשם עמילואיד. חלבון זה גורם לניוון איטי של תאי המוח המביאים לירידה בתפקוד בכל תחומי החיים.

בין סימני המחלה הראשונים ניתן למנות ירידה ביכולת הזיכרון. ירידה זו מלווה בהמשך בירידה בכל הכישורים הקוגניטיביים כולל דיבור וחשיבה הגיוניים. לרוב מופיע גם דיכאון. בהמשך החולים מתחילים לאבד את היכולת לשלוט על התנועות שלהם, ההליכה נעשית קשה ולבסוף נוצרת בעיה גם שליטה על הסוגרים.

הקשר בין זיהוי ריחות לאלצהיימר

מתשאול ובדיקות של חולי אלצהיימר עולה כי אחד החושים הראשונים להיפגע לאחר שהמחלה מתחילה הוא חוש הריח. הפגיעה הראשונית היא ירידה ביכולתו של האדם להבחין בין ריחות מוכרים לו ולהבדיל ביניהם.

מחקרים שנערכו בעבר והשוו בין חולי אלצהיימר בשלבים מוקדמים לבין אנשים בריאים בני אותו גיל, הראו כי חולי האלצהיימר מתקשים בצורה משמעותית מקבוצת הביקורת בזיהוי של ריחות מוכרים.

הניסויים התנהלו כאשר עיני הנבדקים היו עצומות והם קיבלו מספר דגימות להרחה והיו צריכים לזהות מה הם מריחים. הריחות שניתנו להם היו מוכרים וכללו מוצרים כמו: מיץ תפוזים, שוקולד, קפה, שקדים, בננות ועוד.

מחקרים אחרים הראו כי גם אחים של חולי אלצהיימר מצליחים פחות טוב מקבוצת ביקורת של אנשים בריאים בזיהוי של ריחות שונים.

על סמך מחקרים אלה הגיעה הקהילה הרפואית למסקנה כי אנשים מבוגרים המתלוננים על בעיה בהבחנה בין ריחות, יתכן כי מדובר בביטוי של מחלת האלצהיימר.

המחקר החדש

מחקר חדש שפורסם כאמור בכתב העת Laringoscop ניסה לבחון את אמינות הקביעה לפיה איבוד יכולת ההבחנה בין ריחות יכולה להעיד על התפתחות של אלצהיימר.

במהלך המחקר החוקרים סקרו כ-1200 מאמרים בנושא אלצהיימר שפורסמו החל משנת 1984 ועד היום בנושא אלצהיימר. מבין כלל המחקרים, 2 ארוכי טווח ועוד 30 שבדקו חולי אלצהיימר בנקודת זמן ספציפית התאימו למטרות המחקר ובוצעו על נתוניהם ניתוחים סטטיסטיים.

מבדיקת הנתונים עולה כי על אף שקיים מנגנון במחלת האלצהיימר שאכן גורם לאנשים לאבד את יכולת ההבחנה שלהם בין ריחות שונים, אין זה אומר כי התהליך מתרחש בכל חולי האלצהיימר, ויתרה על כן מציינים החוקרים כי קיימים מנגנונים שונים הגורמים לאיבוד יכולת ההבחנה בין ריחות, ורובם אינם קשורים כלל לאלצהיימר.

החוקרים אומרים כי הם מבינים את הרצון למצוא בדיקה פשוטה ויעילה שתגלה מי נמצא בסיכון לפתח אלצהיימר או שכבר נמצא בשלבי המחלה הראשוניים, אולם הם מדגישים כי אין להסתמך על מבחני ריח כאשר באים לתת אבחנה של מחלת אלצהיימר מכיוון שהבדיקה יכולה להטעות ולסמן אנשים בריאים כחולים.

החוקרים מבקשים מכל מי שחושש כי הוא מפתח אלצהיימר לפנות לרופא המשפחה על מנת שזה יפנה אותו לבדיקות והמשך טיפול מתאימים.

קראו עוד בנושא:

מדבקת ברקוד לזיהוי מידע רפואי על חולי אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר