מחלת אלצהיימר בגיל צעיר

מחלת אלצהיימראלצהיימר היא מחלה ניוונית של המח, אשר גורמת למוות של תאים במח באזורים האחראיים על תפקודים קוגניטיביים של זיכרון, שפה, זיהוי ולמידה. המחלה גורמת להתדרדרות מתמשכת ומתפתחת ביכולותיו הקוגניטיביות של החולה, הבאה לידי ביטוי בבלבול, שכחה וקשיים בתפקוד.

בסופו של דבר, המחלה מובילה אותו למצב בו אינו זוכר, אינו מסוגל ללמוד, אינו מסוגל לטפל בעצמו, לשמור על עצמו, לזהות אנשים מוכרים וקרובי משפחה ולקיים יחסים בינאישיים נורמאלים עם סביבתו ועם קרוביו.אלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא, משום שהגוף אינו יודע לשקם תאי מח שנפגעו. טיפול באלצהיימר מתמקד בעיקר בשנים הראשונות של המחלה, בניסיון לעכב את התפתחותה באמצעות טיפול תרופתי באלצהיימר וכן טיפולים שונים. בשלבים המתקדמים יותר של המחלה, התרופות מפסיקות להשפיע על החולה וההתדרדרות הקוגניטיבית נעשית בלתי נמנעת ובלתי הפיכה.

אין עדיין ידע מקיף לגבי הגורמים לאלצהיימר. המדע יודע לתאר את המתרחש במוח בעת המחלה – ניוון של תאים יוצר ניתוק של קשרים בין תאים, שהם אלה המשקפים את הזיכרון ואת הלמידה, ולכן יכולות קוגניטיביות שונות מתחילות להיפגע, דבר שגורם להתפתחות דמנציה. יחד עם זאת, ידועים מספר גורמים המהווים גורמי סיכון לחלות במחלה.

גורם סיכון לאלצהיימר –  גיל

גורם הסיכון הבולט ביותר למחלת האלצהיימר הוא הגיל. אלצהיימר נחשבת למחלה של קשישים, כאשר רובם המוחלט של החולים הם מעל לגיל 65, וככל שבודקים אוכלוסיות מבוגרות יותר, כך אחוז חולי האלצהיימר עולה. לדוגמא, כ-2%  מהקשישים בין גיל 65-75 חולים במחלה, ואילו מעל גיל 80 – 10% חולים בה.

למרות האמור לעיל, גם אנשים צעירים יותר עשויים ללקות באלצהיימר. בדרך כלל פריצה מוקדמת של המחלה מתרחשת בגילאי 40-50, אך ישנם גם מקרים ידועים בהם פרצה המחלה בגילאים צעירים אפילו יותר. מחקרים מראים שכ-10% ממקרי האלצהיימר מתרחשים אצל צעירים מתחת לגיל 65.

אלצהיימר בגיל צעיר – מאפיינים

  • כאשר מתפרצת המחלה בגיל צעיר, בדרך כלל היא מתבטאת באופן קשה וסוער כבר בשלביה הראשונים. אצל קשישים, התפרצות המחלה היא איטית, ובשלבים הראשונים שלה לפעמים קשה להבחין שמשהו מתחיל להיות לא בסדר. אצל אנשים צעירים, ההתדרדרות בתפקוד הקוגניטיבי מורגשת כבר מההתחלה.
  • קצב התפתחות המחלה אצל חולים צעירים מהיר יותר ביחס לקצב ההתפתחות הממוצע אצל קשישים. בעוד שקשישים חיים עם המחלה 3-10 שנים בממוצע, צעירים מגיעים למצב בו אינם מתפקדים כלל תוך שנים ספורות בלבד.
  • המרכיב הגנטי- תורשתי במחלת האלצהיימר שמתפרצת בגיל מוקדם, דומיננטי יותר מזה הידוע באלצהיימר המאפיין קשישים. כלומר, במקרים של אלצהיימר בגיל מוקדם חשופים בני משפחה נוספים למחלה יותר מאשר אדם קשיש חולה במחלה.

ממצא זה חשוב ביותר בעיקר לצורך מחקר של המחלה, ושל המוטציות הנפוצות שלה, ומאפשר לערוך מחקרים גנטיים ומוחיים בקרב חולים. למחקרים אלה השלכות מרחיקות לכת לגבי הבנת המחלה, והאפשרות לאבחן אותה בשלב מוקדם, על מנת להתחיל לטפל בה עוד בשלבים בהם התסמינים של אלצהיימר קלים או בלתי מורגשים.

  • אצל אנשים צעירים קשה יותר לאבחן את המחלה, משום שרוב הרופאים אינם לוקחים בחשבון את האפשרות שמדובר באלצהיימר שהתפרץ בגיל צעיר. הרופאים המומחים באלצהיימר הם רופאים גריאטריים המטפלים באוכלוסיה מבוגרת. יחד עם זאת, בקרב נבדקים צעירים ניתן לעשות שימוש בבדיקות מסייעות לאבחון כמו בדיקת בירור גנטי ואיתור פגיעה בחלבוני תא.

למרות ההבדלים שצוינו, הן הצעירים והן המבוגרים חולים למעשה באותה מחלה בדיוק. האבחון, מהלך המחלה (מעבר לקצב שלו) והטיפול התרופתי והמשלים הניתן לחולים- זהה.

ראו גם:

מחקרים המצביעים על הקשר בין הגן לאלצהיימר ולבין הקורונה מגלים ממצאים מפתיעים

אלצהיימר באתר נוירולוגיה

דמנציה בגיל צעיר ומחלת פיק

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר