בשורה משמחת לחולי אלצהיימר? תרופה ניסיונית לעיכוב אלצהיימר

תרופהביוג'ין, חברה ביוטכנולוגית המתמחה בפיתוח וייצור של תרופות, פיתחה תרופה ניסיונית לטיפול באלצהיימר.

התרופה גורמת להאטה משמעותית בההדרדרות הקוגניטיבית של החולה ומפחיתה את רמת הפלאקים ההרסנית במוח.

התרופה, לפי מחקר חדש היא הראשונה מסוגה הגורמת לשיפור משמעותי בחיי החולים. התרופה נמצאת בשלב הבדיקות לדברי החברה וצפויה לצאת לשוק רק לקראת שנת 2020.

בעבר נעשו ניסיונות רבים לייצר תרופות הזהות לאופן פעולתה של אדוקנומאב, תרופות כמו פייזר, ניסיונות שכשלו.

התרופה החדשה חוסמת את חלבוני הבטא עמילואיד, חלבונים מזיקים שמצטברים במוחם של חולי אלצהיימר וגורמים לנזק ניווני. כפי הנראה זאת הפעם הראשונה שתרופה ניסיונית הציגה ירידה דרמטית במצבורי בטא עמילואיד וגורמת להאטה בקצב ההדרדרות הקלינית של החולה. לדברי החוקרים מדובר בתגלית חדשה שעלולה לקדם תפנית משמעותית בדרכי הטיפול העתידיים במחלת האלצהיימר.

מהלך המחקר וממצאיו

אדוקנומאב, התרופה החדשה של חברת ביוג'ין, נבדקה ב-166 משתתפים. מספרם הכולל של המשתתפים חולק לחמש קבוצות, כאשר ארבעת הקבוצות הראשונות התבקשו ליטול תרופה במינון שהוכרז מראש, ואילו משתתפי הקבוצה החמישית סופחו לקבוצת פלאצבו. בסקירה שנעשתה תועד כי התרופה הובילה לירידה משמעותית בחלבון העמילאויד במוח. ממצאי המחקר פורסמו לראשונה בכנס רפואי שנערך בניס, צרפת.

עוד הוסיפו החוקרים כי נצפתה ירידה בולטת במיוחד בפלאקים במטופלים שקיבלו תרופה במינון גבוה ולאורך תקופה ארוכה. כעת יצרני התרופה מוכנים להתקדם לשלב האחרון והמכריע בסדרת המבדקים, שתוצאותיו יכולים להוביל לאישור השימוש בתרופה בקרב חולי אלצהיימר.

גורמים המשפיעים על יעילות התרופה

במהלך ניתוח הנתונים של הקבוצות השונות החוקרים ציינו כי רמות חלבוני בטא עמילואיד לא עברו שינוי בקבוצת הפלצבו. נתונים אלה נבדקו ואומתו באמצעות סדרת בדיקות הדמיה שעברו משתתפי המחקר.

לעומת זאת, פרטים שקיבלו תרופה במינון של 3 מ"ג, 6 מ"ג או 10 מ"ג לקילוגרם, הציגו ירידה משמעותית בכמות הפלאקים במוח החל מהשבוע ה-26. בשבועה ה-54 נצפתה ירידה משמעותית אף יותר.

נתונים מהבקוצה שנטלה תרופה במינון של 6 מ"ג לא היו זמינים בשבועה ה 54 מאחר והקבוצה התחילה את ההליך בשלב מאוחר יותר, בניגוד לקבוצות האחרות. משתתפי הקבוצה הרביעית שקיבלו תרופה במינון של 1 מ"ג לא הציגו שיפור במצבם. במקביל לנטילת התרופה משתתפי המחקר עברו סדרת מבדקים קוגניטיביים.

כל משתתף התבקש למלא שאלון הבוחן את כושר החדות, ההבנה והתפקוד. החוקרים השתמשו בנתוני השאלונים כדי לסקור שינויים המעידים על ירידה קוגניטיבית, דמנציה וירידה תפקודית.

לאחר ניתוח הנתונים נמצאה החמרה במצבם של משתתפי המחקר שנמנו בין קבוצת הפלצבו. שיעור ההצלחה הגבוהים ביותר נצפו בקבוצת המשתתפים שקיבלו תרופה במינון הגבוה ביותר. לטענת החוקרים אדודנומאב היא הצלחה מפתיעה שפותחת דלת חדשה בתחום מחקר האלצהיימר.

תופעות לוואי

כאבי ראש נצפו ב -22 אחוזים מכלל הנבדקים שנטלו אדוקאנומב, וזאת לעומת חמישה אחוזים בלבד שנצפו בקבוצות הפלצבו. עוד הוסיפו החוקרים כי כאבי הראש היו התלויים במינון התרופה. שלושה מקרי מוות דווחו בתקופה של ניתוח הנתונים, שני מקרים בקבוצת הפלצבו ואחד בקבוצה שקיבלה תרופה במינון של 10 מ"ג. מקרי המוות לא נקשרו לשימוש בתרופה.

בשלב גיוס החולים, נבדק כל חולה כדי לקבוע אם אכן לוקה המשתתף באלצהיימר ולא בצורות אחרות של דדמנציה. אחד הנתונים החשובים שצריכים להלקח בחשבון בעתיד הוא שלב המחלה בו מאובחן החולה.

החולים אובחנו עם מחלת אלצהיימר בשלביה המוקדמים, נתון אשר עלול להשפיע באופן משמעותי על תוצאות המחקר. לדברי החוקרים, כדי למנף את התגלית החדשה חשוב להמשיך במחקר מסיבי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר