האם רמות EGF נמוכות יכולות לנבא הידרדרות קוגניטיבית בחולי פרקינסון ואלצהיימר בשלב מוקדם?

מחקרחוקרים של מערכת העצבים מעריכים שישנן כמה מחלות נוירולוגיות בעלות בסיס ניווני משותף. כאלה הן, למשל, מחלת אלצהיימר ומחלת הפרקינסון. למרות שדרכי הביטוי של המחלות הללו יכולות להיות שונות למדי, הרי שקיימת השערה שניתן לאבחן אותן בדרכים דומות וכן יתכן שגם דרכי טיפול עתידיות יתבססו על נקודות הדמיון ועל פתולוגיות משותפות.

בעת האחרונה, בצע מחקר חשוב ששם לעצמו למטרה לבדוק האם סמן ביולוגי המבוסס על חלבון (סמן שנקרא EGF) יוכל לאפשר זיהוי מוקדם ואפילו ניבוי להחמרה קוגניטיבית באנשים שאובחנו כחולי פרקינסון ואלצהיימר בשלב מוקדם.

EGF – הערכות טרום מחקריות

המחקר הנוכחי מתבסס על הערכות מוקדמות כי נוכחות של EFG בדם עשוי לרמוז על ירידה קוגניטיבית בקרב חולי פרקינסון.

מחקר קודם הביא ראיות ראשוניות לכך שישנו קשר בין רמות נמוכות של EFG לבין ירידה קוגניטיבית. המחקר שנסקור להלן נועד להרחיב את הידע בנושא זה כמו גם להיות הסמן EFG כלי לניבוי אלצהיימר ואף פרקינסון שטרם אובחן. יש לציין ש- factor epidermal growthהינו רצפטור (קולטן) המבוסס על חלבון, שנצא קרוב לפני שטח התא והוא מצוי לא רק בדם אלא גם בכמות מסוימת בשתן וברוק.

משתתפי המחקר

במחקר הנוכחי שביקש לבסס קשר בין נוכחות EGF ברמות נמוכות לבין מחלות נוירולוגיות ניווניות, לקחו חלק כמה מאות משתתפים. בין היתר מדובר בקבוצה של כמאתיים וארבעים חולי פרקינסון, מהם כאלה שממחלתם נמצאת בשלב תחילי וכן כאלה שמצבם חמור יותר, לאחר התדרדרות משמעותית.

משתתפים נוספים, מעל למאה וחמישים במספר, כללו נחקרים הנמצאים בסיכון לפרקינסון אך כאלה שלא סובלים בשלב זה מתסמינים כלשהם לבעיה נוירולוגית או קוגניטיבית. בנוסף, לקחו חלק במחקר קרוב לשש מאות חולים הסובלים מאלצהיימר בדרגות שונות. חלקם, כאלה שנמצאים בשלב מאוד ראשוני של המחלה וכושרם הקוגניטיבי טרם נפגע, אחרים, שסובלים מירידה קוגניטיבית ברמה קלה וכמאה בעלי התדרדרות קוגניטיבית בשלב מתקדם.

תוצאות המחקר

מניתוח הממצאים של המחקר הקושר בין רמות נמוכות של EGF בדם לבין התדרדרות קוגניטיבית בחולי פרקינסון ואלצהיימר עולה התמונה הבאה:

  • רמה נמוכה של EFG נמצאה כמקור טוב לניבוי ירידה קוגניטיבית משמעותית בטווח הזמן הארוך הן בקרב חולים הסובלים מפרקינסון בשלב התחלתי והן בקרב חולי אלצהיימר הסובלים מליקוי קוגניטיבי קל או בינוני.
  • כאשר מדובר באנשים המצויים בדרגת סיכון גבוהה לחלות בפרקינסון, כאלה שלא נצפו אצלם במחקרים קודמים שבהם השתתפו תסמינים כלשהם, רמה נמוכה של EFG נמצאה קשורה לירידה נוירולוגית בהיבט הוויזואלי, בשלב זה ללא ראיות לירידה קוגניטיבית של ממש.
  • רמה נמוכה של EFG בפלסמת הדם יכולה לשמש כסמן טוב לירידה קוגניטיבית משמעותית בקרב חולים נוירולוגיים ניווניים הסובלים מאלצהיימר או מפרקינסון בשלב התחלתי וא – סימפטומטי.

השלכות המחקר

אלצהיימר נחשבת לגורם העיקרי לירידה קוגניטיבית ברחבי העולם ולצד מחלה זו גם לפרקינסון השפעה בלתי מבוטלת על ירידה ביכולות קוגניטיביות שונות. היכולת לנבא טוב יותר את הסיכוי לחלות במחלות נוירולוגיות מסוג זה יכולה לסייע באבחנה מוקדמת ובשלילת סיבות אחרות שיכולות להסביר ירידה בזיכרון. בשילוב עם מבחנים להערכה תפקודית, בדיקות הדמיה ושיטות נוספות, הבסיס האבחוני יוכל להיות טוב יותר ומדויק יותר.

אבחון מוקדם יוכל לאפשר מתן טיפול תרופתי, בין אם כזה המוצע כיום ובין אם כזה שיפותח בעתיד, כך שההשפעה תהיה מיטבית. שימוש אפשרי יוכל להיות בתרופות נוגדות דלקת, שנמצאו יעילות גם לטיפול בניוון נוירולוגי והאטת התקדמות סימפטומים של שיטיון במידה ניכרת.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר