מניעת אלצהיימר: פעילות גופנית ואורח חיים בריא

עבודות בביתמחלת האלצהיימר היא מחלה קשה מאד התוקפת קשישים רבים בגיל הזקנה. צעירים רבים שואלים את עצמם האם יש משהו שהם יכולים לעשות כדי לצמצם את הסיכון שלהם לחלות במחלה בגיל זקנה או אף למנוע אותה? עד כה לא היה ידוע על פעולות שונות שאנשים יכולים לנקוט כדי לצמצם את הסיכון לחלות באלצהיימר. מחקר חדש מגלה שיכול להיות שיש מה לעשות, ואפילו לא צריך לצאת בשביל זה מהבית.

מחלת אלצהיימר

מחלת האלצהיימר הינה מחלה קשה מאד, מתקדמת (כלומר, מרגע שהופיעה היא הולכת ומחמירה) ללא כל טיפול או סיכוי לריפוי. היא נחשבת כמחלה סופנית.

המחלה פוגעת בעיקר בקשישים, כאשר תוצאותיה הן פגיעה קשה ביכולות הקוגניטיביות של האדם ועקב כך בתפקודו הכללי, הרגשי וההתנהגותי.

סימני המחלה הם: פגיעה קשה ביכולת הזיכרון, כאשר בשלבי המחלה הראשונים מדובר בפרטים כלליים או זניחים או הפרעות קוגנטיביות קלות, ובהמשך הבעיה הולכת ומתרחבת עד שהאדם אינו מזהה את קרוביו, את הסביבה בה הוא גר, הולך לאיבוד בשכונת מגוריו ואינו מוצא את דרכו חזרה, ובסופו של דבר אינו מסוגל לתפקד משום שהוא שוכח מה עליו לעשות אפילו לביצוע הפעולות הפשוטות ביותר. .

בנוסף כוללים שלבי המחלה המתקדמים חוסר התמצאות בזמן ובמקום, מעשי שיטיון (כגון למשל התפשטות בפרהסיה) אובדן שליטה על סוגרים ועוד. בשלבי המחלה המתקדמים החולים הופכים לתלויים לחלוטין בזולת.

המקור למחלה הוא כנראה בהצטברות של חלבון מסוים בתאי המח הגורם להסתיידות התאים. המחלה אינה ניתנת לאבחון פתולוגי אלא רק לאבחנה באמצעות תשאול של החולה ובני משפחתו. הדרך לאבחן אלצהיימר באופן מדויק היא רק בניתוח לאחר המוות.

הגורמים למחלה אינם ידועים בוודאות. ידוע כי למחלה יש מקור גנטי מסוים. כמו כן נמצא כי רבים מהחולים במחלה לא עסקו בפעילות גופנית, חיו חיים עם מימד מתמשך של לחץ, חלקם סבלו מהפרעות שינה או תזונה לקויה.

מבחינת דרכי המניעה של המחלה, נמצא כי אנשים שעסקו כל חייהם בפעילות קוגניטיבית אינטנסיבית, כגון חוקרים ואנשי אקדמיה, נמצאו בסיכון נמוך יותר לחלות במחלה.

בעקבות גילוי זה צצו מכונים רבים שקוראים לעצמם "מכון כושר למח" ועוסקים ב"אימון המח" על ידי ביצוע תרגילי מחשבה המשפרים את יכולת החשיבה וגורמים למח לפעול.

מחקר חדש מגלה כי פעילות גופנית עשויה למנוע את הסיכון לחלות באלצהיימר

המחקר החדש חדשני ומעורר תקווה משום שהוא קובע כי פעילות גופנית יום יומית, גם אם היא קלה, יכולה לסייע למנוע את מחלת אלצהיימר.

המחקר קובע כי אנשים שעסקו בפעילות גופנית, ובכלל זה נכללות גם עבודות הבית הפשוטות ביותר: ניקיון, בישול, כביסה וכדומה, שהן בסופו של דבר פעולות הדורשות מאמץ גופני והפעלת כח, היו בסיכון נמוך יותר לפתח אלצהיימר מאשר אנשים שלא עסקו בכל פעילות.

במחקר השתתפו 716 קשישים מעל גיל 80 שלא סבלו מדמנציה. הם התבקשו לענוד על פרק היד הלא דומיננטית במשך 10 ימים מכשיר הנקרא אקטיגרף, המודד את אינטנסיביות הפעילות הגופנית שלהם.

לאחר מדידה זו נערך מעקב אחר קשישים אלה במשך שלוש וחצי שנים. מדי שנה באופן קבוע נערכו למשתתפי המחקר מבחנים שמטרתם לבחון את היכולת והתפקוד הקוגניטיביים שלהם. במהלך תקופה זו 71 מהנבדקים פיתחו אלצהיימר.

ממצאי המחקר מראים כי קשישים אשר נמצאו בעשירון הנמוך מבחינת פעילות גופנית (אלה שכמעט ולא עסקו כלל בפעילות גופנית) נמצאו בסיכון של פי שתיים לחלות באלצהיימר לעומת אלה שעסקו בפעילות גופנית קבועה.

המחקר הוכיח כי פעילות גופנית קבועה מסייעת בהפחתת הסיכון ללקות באלצהיימר.

ראו גם:

מידע על מחקר נוסף שבחן פעילות קוגנטיבית ומניעת אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר