ניסוי החזר זיכרון לחולי אלצהיימר

מחקרהזדקנות גובה את מחירה על תפקוד המוח ותאי ההיפוקמפוס, האיזור במוח המורכב ממעגלים מכריעים בכל הקשור ללמידה וזיכרון, והם פגיעים במיוחד לשינויים שעשויים להוביל למחלת אלצהיימר או לירידה קוגניטיבית.

מתוך תקווה להפחתת השינויים העשויים להוביל לשני מצבים אלו, חוקרים אוסטרליים פיתחו טכנולוגיית אולטרסאונד פולשנית המנקה את המוח מפלאקים של עמילואיד נוירולוגי, האחראי לאובדן הזיכרון והירידה בתפקוד הקוגניטיבי בחולי אלצהיימר.

כשאדם סובל ממחלה זו, היא נובעת בדרך כלל מתוצאת הצטברות שני סוגי נגעים: פלאק עמילואיד וסבכים נוירו פיברילריים. פלאק עמילואיד יושב בין הנוירונים ויוצר בסופו של דבר אשכולות צפופים של מולקולות בטא עמילואיד, סוג מדבקות חלבון אשר בהצטברות כבדה יוצר פלאק.

תפקוד מוחי והשפעתו על אלצהיימר

סבכים נוירו פיברילריים נמצאים בנוירונים של המוח, ונגרמים על ידי חלבוני טאו פגומים ההופכים לגוש מסה עבה ומסיס. מצב זה גורם לחוטים זעירים המכונים מיקרוטובולס להתעוות, ולשבש הובלת חומרים חיוניים כגון חומרים מזינים אברונים לאורך המוח.

היות ולא קיים כל סוג חיסון או תרופת מניעה לאלצהיימר, מתבקשת הבנת השיטה הטובה ביותר לטיפול במחלה, והבנה זו מתחילה בניקוי הצטברות חלבוני בטא עמילואיד טאו פגומים במוח המטופל. כיום טוען צוות חוקרים ממכון המוח באוניברסיטת קווינסלנד, שיש להם פתרון די מבטיח להסרת חלבונים פגומים אלו.

עיקרי המחקר

המחקר פורסם בכתב העת המדעי Translational, וצוות החוקרים תיאר טכניקה באמצעותה סוג מסוים של אולטרסאונד ממוקד טיפולי, בהליך שאינו פולשני, מעביר גלי קול לתוך רקמת המוח. באמצעות נדנוד מהיר, גלי קול אלו מסוגלים לפתוח בעדינות את המחסום בין הדם למוח, המהווה שכבה מגנה על מוח מפני חיידקים, וממריץ את פעולת תאי המוח המיקרוגליאלים.

תאים אלו מהווים תאי פסולת לפינוי, כך שהם מסוגלים לנקות את גושי הבטא עמילואיד הרעילים האחראים לתסמינים החמורים ביותר של אלצהיימר.

בניסוי על עכברים, דיווח צוות המחקר על הגעה לשחזור 75% מתפקוד הזיכרון, עם אפס נזקים לרקמת המוח שמסביב. הם מצאו כי העכברים שטופלו הציגו ביצועים משופרים במשימות זיכרון מבוך, מבחן הגורם להם להכיר אובייקטים חדשים, וניסוי הגורם להם לזכור את המקומות מהם עליהם להימנע.

תוצאות המחקר

המדענים גילו ששיטה חדשנית זו של טיפול באלצהיימר, ללא שימוש בתרופות או טיפלים פולשניים, מהווה "פריצת דרך" המשנה מהיסוד את הבנת הטיפול במחלה, והם צופים עתיד גדול לגישה זו. המסר אותו העביר צוות המחקר הוא תכנון הפעלת ניסויים במודלים של בעלי חיים גבוהים יותר, כגון כבשים, מתוך תקווה להפעיל את הניסוי על אנשים בשנת 2017.

התקווה היא להשתמש בשיטה זו כדי לשבור את המעגל הרעיל הגורם נזק לתאי העצב, והמחקר החדש מצביע על העובדה לפיה ניתן להשיג מטרה זו. החוקרים מצאו כי בנוסף לשחזור יכולות הזיכרון, ניתן לשחזר גנים חיוניים לתקשורת עצבית, היורדת עם ההזדקנות ונחשבת אף למשמעותית יותר במחלת אלצהיימר.

ממצאים אלו מסייעים גם להנחת היסודות למחקר מוביל נוסף, כמטרות אפשריות לטיפול בהשפעות החמורות של המחלה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר