חוקרים ישראלים הצליחו לפתח תרופה שהצליחה להעלים תסמינים של אלצהיימר בעכברים

מחקרמדענים בעלי שם העוסקים במחקר אודות מחלת האלצהיימר מספרים שהמרוץ אחר פיתוח תרופה למחלה קשה זו נחוץ כיום, יותר מתמיד.

מספר החולים במחלה, הנפוצה בעיקר בקרב קשישים, צפוי לגדול באופן ניכר דווקא בשל שיפורי הרפואה ושיפור המודעות הציבורית לסגנון חיים בריא יותר, שיביאו לעליה נוספת בתוחלת החיים.

על רקע הדברים הללו קיימת חשיבות רבה לבשורה שהגיעה בעת האחרונה ממעבדת מחקר ישראלית.

צמד חוקרים ישראלים, בלהה פישר פרופסור מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בר אילן ששיתפה פעולה עם דני אופן, פרופסור בעל שם מאוניברסיטת תל אביב, דווחה על פריצת דרך חשובה. פריצת הדרך האמורה היא פיתוח תרופה שהצליחה להעלים סימני אלצהיימר בקרב עכברים.

מח דמוי ספוג

מחלת האלצהיימר, שנחשבת לאחת מתופעות הזקנה המקובלות, הינה מחלה ניוונית של מערכת העצבים. במחלה מעורב שינוי של החלבונים במוח, שהופך אותם לא רק לפגומים אלא גם לכאלה שמדביקים חלבונים תקינים.

ההשלכות של המחלה, שכוללות ירידה ניכרת בזיכרון, פגיעה ביכולת החשיבה ולאחר מכן גם ירידה ביכולת התנועתית, נוצרות בד בבד עם הפיכת המוח לדמוי ספוג.

ברחבי העולם ישנם כיום יותר מארבעים מיליון חולים במחלה, ותוחלת החיים ההולכת ועולה תביא לעליה נוספת בשכיחות המחלה. בין המקומות המובילים בעולם במרוץ החשוב למציאת תרופה לפגיעה זו במערכת העצבים ניתן למצוא את אוניברסיטת בר אילן ואת המעבדה לכימיה שבראשנה עומדת פרופסור פישר.

פרופסור פישר, בשיתוף פעולה מוצלח עם המדען דני אופן מאוניברסיטת תל אביב בישרו לאחרונה על הצלחה חשובה, תוצאה של מחקר מאומץ.

מענה משולב למחלה

התרופה החדשה שפותחה ואשר הוכיחה הצלחה מרשימה בעכברי מעבדה אמורה לתת מענה משולב למחלת האלצהיימר. שלא כמו תרופות המצויות בשוק כבר כיום, מטרת התרופה שאפתנית הרבה יותר.

המטרה איננה רק לספק איכות חיים משופרת, להקטין חלק מהתסמינים או לספק מענה סביר לרובד מסוים של המחלה. המטרה היא לקבל מענה משולב, שיטפל בכל ההיבטים של הפגיעה במוח ואף עם יכולת מסוימת לרפא תאי מוח שכבר ניזוקו וכן למנוע התרחבות של פגיעה לחלבונים הסמוכים לחלבונים הפגועים.

דיווח שהועבר על ידי שני החוקרים הישראלים מספר על כך שלאחר השימוש בתרופה על עכברי מעבדה נרשם שיפור מרשים במצבם של עכברים חולים.

סימנים ברורים לפגיעה נעלמו ויכולת קוגניטיבית שלכאורה נעלמה שבה והופיעה. התרופה הוכיחה את עצמה במניעת פגיעה נוירולוגית, בתאי עצב, שאמורים היו להיות במצב ירוד.

חשוב להבין, עם זאת, שטרם ברור האם התרופה האמורה אכן יכולה להחזיר את הגלגל לאחור באופן מלא ומוחלט. סביר יותר להניח שגם מטרות מעט פחות שאפתניות, כמו בלימת התדרדרות המחלה ושיקום מסוים יהוו בשורה של ממש לחולים ולבני משפחותיהם.

מעכברים – לבני אדם

היעלמות הסימנים לאלצהיימר בעכברים היא בהחלט סיבה טובה לאופטימיות, אך יש לציין שבשלב זה מדובר עדיין באופטימיות זהירה. הדרך מתרופה שפועלת על עכברים לכזאת שפועלת על בני אדם עדיין ארוכה, ויש צורך לבצע ניסויים מסובכים הרבה יותר – על אוכלוסייה של נבדקים אנושיים.

לפני קבלת אישור לביצוע ניסויים בבני אדם יש צורך לבצע בירור נוסף על כך שלא תהיה השפעה מזיקה של התרופה על בני אדם.

לאחר שהסבירות לקיומו של נזק ורעילות תתברר כנמוכה, ניתן יהיה לקבל אישור לניסויים קליניים בבני אדם. אז ורק אז לתוצאות תהינה השלכות ברורות מאוד על חייהם של חולי אלצהיימר. במידה וניסויים נוספים יוכתרו בצלחה, אכן מדובר בפריצת דרך של ממש באפשרויות הטיפול והריפוי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר