מחקר חדש בחן השערה נוספת לגורם לאלצהיימר

מחקר-הגורם לאלצהיימראלצהיימר היא מחלה מתקדמת מקבוצת הדמנציה. מחלת אלצהיימר מובילה לפגיעה במערכת העצבים המרכזית אשר מתבטאת בניוון איטי של תאי העצב עד למוות תאים אלה במוח.

המחלה פוגעת ביכולת הקונגניטיבית, בזיכרון, באוריאנטציה, באזורים במוח האחראיים על השפה ומובילה להפרעות אישיות. הגורמים והאבחון של מחלת אלצהיימר אינם פשוטים ועד כה אינם ברורים לחלוטין. קיימות השערות רבות בנוגע לגורמי המחלה.

האם הצטברותם של מבני חלבונים במוח הם הגורם לאלצהיימר?

את השינויים המתרחשים במוח במחלת אלצהיימר ניתן לבחון מתחת למיקרוסקופ: מספר קטן יותר של תאי עצב וסינפסות במוח, פלאקים , מצבורים של חלבון בין תאי העצב ומוות תאים.

עד כה הטענה הרווחת הייתה כי הגורם לאלצהיימר הוא למעשה הפלאקים עצמם. הפלאק הוא הצטברות של חלבון המכונה בשם ביתא עמילואיד כגוש שלם. ביתא עמילואיד מגיע מחלבון גדול יותר הנמצא בקרום השומני המקיף את תאי העצב.

חלבון זה הוא מבנה כימי דביק המצטבר לגושים. הגושים הקטנים חוסמים בהמשך את מעבר האותות בסינפסות, בין תאי העצב. כמו כן, גושים אלה גורמים למערכת החיסון ותאי מערכת החיסון להגיב ולעורר תגובה דלקתית.

במהלך השנים פותחו תרופות שמטרתן היתה לפרק את גושי החלבונים שמצטברים בין תאי העצב ומפריעים למעבר האותות החשמליים. אולם מאמצים אלה נכשלו.

מחקרי מעבדה חדשים שנעשו באוניברסיטת תל אביב הציעו השערה חדשה לפיה החלבונים אינם חלק ממנגנון המחלה, אם כי שייכים למנגנון ההגנה דווקא. החוקרים טענו כי הדבקות החלבונים אחד לשני מונעת מחלבונים אלה להדבק לחלבונים חיוניים אחרים ולפגוע בפעילותם. ההשערה נבעה ממחקרי מעבדה שנעשו בתאים חיים של מחלת הנטינגטון, המתנהגת באופן דומה למחלת אלצהיימר. כדי להוכיח שמדובר במנגנון הגנה הכניסו החוקרים גנים בעלי מוטציה לתוך תאים וצפו בתוצאות. הופעת הגושים למעשה הובילה להפסקת הדרדרות המחלה ולמיתון חומרתה.

פגיעה בתהליך קיפול החלבונים

התהליך של קיפול החלבונים הוא חיוני לגוף אם כי לעיתים עשוי להשתבש ולכך קיימות השלכות מזיקות. קיפול בלתי תקין של החלבונים עשוי להוביל למחלות כמו סרטן ואלצהיימר. חוקרים בדקו את מנגנוני קיפול החלבונים. פגיעה בתהליך קיפול החלבונים משנה את המאפיינים של החלבון. בחלבון תקין,  חומצות האמינו מסתתרות בתוך החלבון בתהליך הקיפול. פגיעה בקיפול החלבון,  חושפת את חומצות האמינו והן בתורן נקשרות לחלבונים אחרים, תהליך היוצר פלאקים.

בדיקת דם חדשה לאבחון אלצהיימר

לאחרונה פותחה בארצות הברית בדיקת דם חדשה אשר ביכולתה לנבא ברמת דיוק של 90% אם אדם בריא צפוי לפתח אלצהיימר או צפוי לחוות ירידה קוגניטיבית תוך 3 שנים. בדיקת הדם החדשנית עשויה לזהות את הסיכון לירידה קוגניטיבית ויכולה לשנות את האופן שבו החולים, בני משפחותיהם ורופאים יתמדדו ויטפלו במחלה.

 בעוד שנעשו ניסיונות רבים לייצר תרופות להאטת המחלה או להשבת המצב לקדמותו, כל הנסיונות נכשלו. אחת הסיבות לכך הן משום שהתרופות והטיפול הניסיוני נבחנו בשלבים מתקדמים ואף מאוחרים של המחלה. לכן, החוקרים התמקדו בשלביה הקליניים של המחלה, ותרו אחר סימנים ביולוגיים או מולקולות במחזור הדם המרמזות על הופעת המחלה העתידית. במשך 5 שנים, החוקרים בדקו את יכולות הזיכרון וההתנהגות האישיותית של מעל 500 משתתפים מעל גיל 70. כמו כן, נלקחו מהמשתתפים בניסוי דגימות דם.

במסגרת הניסוי נמצאו 10 פוספוליפידים, אשר מרכיבים את קרום התא, ונמצאו ברמות נמוכות יותר בקרב קבוצת החולים שפיתחו אלצהיימר. רמות השומנים סייעו באבחנה מדוייקת של 90 אחוזים. המסקנה היא כי בדיקת דם פשוטה זו יכולה להתריע כשלוש שנים לפני, על הסיכוי ללקות באלצהיימר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר