בקרו: בדיקת עור ייחודית תאתר אלצהיימר

בדיקת עורמדענים גילו בדיקת עור שעשויה לסייע באבחון מוקדם של מחלות דמנטיות כמו אלצהיימר ופרקינסון. המחקר פורסם במהלך ישיבות האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה, והדגיש שביופסיות עור יכולות לשמש לזיהוי רמות גבוהות של חלבונים אבנורמליים האופייניים למחלות אלו.

עד היום, אבחון המחלות הדמנטיות דרש ביופסיית מוח, כך שהאבחון עלול היה להיעשות רק לאחר התקדמות המחלה. בדיקה חדשה זו מציעה סמן ביולוגי פוטנציאלי ולא פולשני שעשוי לסייע לרופאים לזהות ולאבחן מחלות אלו קודם לכן.

מבחן עור זה פותח בכדי לתת את האפשרות לראות את החלבונים החריגים בעור, עוד לפני שהתסמינים של מערכת העצבים המרכזית – המתבטאת בליקויים קוגניטיביים או מוטוריים, יופיעו. איתור מחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון מוקדם ככל האפשר הוא קריטי, הן לרווחתו הפיסית של המטופל והן לרווחתו הנפשית.

כמו כן, ידיעה מוקדמת יכולה לסייע לבני המשפחה להיערך בהתאם ולהתמודד עם העתיד לבוא. כיום יודעים הרופאים כי התנאים והגורמים למחלות אלו יכולים להתחיל 15 עד 20 שנה לפני הופעת התסמינים, אך אין שיטות אבחון אמינות רבות לידיעת זמן ההתרחשות המדויקת.

מהלך המחקר

המחקר כלל ביופסיות עור שנלקחו מחולי מחלות דמנטיות, כאשר 20 מהם היו חולי אלצהיימר, 16 עם מחלת פרקינסון ו -17 עם דמנציה. חולים אלה הושוו ל-12 אנשים בריאים באותה קבוצת גיל. החוקרים בדקו את דגימות העור בכדי לראות אם ישנם סוגים מסוימים של חלבונים אשר עשויים להצביע על נוכחות אלצהיימר או פרקינסון.

הממצא היה כי חולי פרקינסון היו בעלי רמת חלבונים גבוהה (חלבון אלפא-סינוקלאין וחלבוני טאו) פי שמונה בהשוואה לקבוצת הביקורת הבריאה. למרות שהחוקרים אינם בטוחים בהגדרת התפקיד של אלפא-סינוקלאין במוח, נראה כי בחולי פרקינסון, הוא נוטה להיצמד לאגרגטים מזיקים שמפריעים לתפקוד עצבי נורמלי. חלבון הטאו מעורב בירידת תפקודי המוח הקשורים למחלת האלצהיימר; כאשר הוא מתפקד בדומה לפסי רכבת להובלת חומרים מזינים.

יש צורך במחקר נוסף בכדי לאשר את הממצאים, מכיוון שהמחקר נעשה בקנה מידה קטן על מספר מצומצם של חולים, אך בכל מקרה ממצאים חדשניים אלה מלמדים על אופי המחלות ויכולות חדשניות לאבחן אותם מוקדם ככל האפשר.

החוקרים מקווים כי הממצאים יוכלו לסייע למפתחים ליצור תרופות וטיפולים שיעילים יותר במיקוד בחלבוני טאו וסינוקלאין אלפא. משמעות המחקר היא כי האבחון יכול להיות זמין וקל יותר, מכיוון שרקמת העור הינה זמינה, ואולי יכולה אף ללמד על מחלות נוספות. מחקר ביו-רפואי שכזה, הוא חיוני בכדי לחפש הבנה טובה יותר של הגורמים למחלות ניווניות כמו אלצהיימר ופרקינסון ולהפחית את העלויות הכרוכות במחלות אלו.

מחלת האלצהיימר

מחלת האלצהיימר מדורגת כגורם המוביל השישי של מוות בארצות הברית, כך ש -5.4 מיליון אמריקאים כיום מאובחנים עם מחלת אלצהיימר. מחלת פרקינסון משפיעה על כמיליון אמריקאים, עם לפחות 60,000 מקרים חדשים מדי שנה. במחלת אלצהיימר, ישנו אובדן הדרגתי של תאי מוח עד כדי ירידה ביכולת הקוגנטיבית המתבטאת בבעיות זיכרון. בפרקינסון, ישנו אובדן הדרגתי המתמקד בתאי עצב, עד כי הוא מוביל להאטת תנועת השרירים, נוקשות ורעידות פיסיות.

מספר האנשים אשר חיים עם אלצהיימר צפוי לגדול ל 75,600,000 עד שנת 2030, כאשר רוב הגידול צפוי לבוא ממדינות מתפתחות, שיהוו 62% מסך כל האנשים הדמנטים. עלות הטיפול בדמנציה נאמדה בארה"ב ב- 604,000,000,000 $ בשנת 2010.

העלויות הכספיות כוללות טיפול פורמלי (הכולל טיפול של בניה משפחה), טיפול ישיר (כלומר טיפול על ידי הקהילה ומרכזי המגורים), וטיפול רפואי (טיפול המסופק על ידי שירותי הבריאות).

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר