שאלון מיני מנטל לאבחון אלצהיימר

מיני מנטלאלצהיימר הינה מחלה ניוונית הפוגעת בתאי המח וגורמת להתדרדרות היכולות הקוגניטיביות והתפקודיות של החולים בה. היא נחשבת לגורם הנפוץ ביותר לפיתוח דמנציה (שטיון), בעיקר בקרב בני גיל הזהב. אלצהיימר היא מחלה פרוגרסיבית, כלומר הסימפטומים שלה הולכים ומתפתחים בהדרגה.

בשלבים הראשונים של המחלה, תאי המח מתחילים להפגע, אך עדיין לא ניכרים סימנים בולטים כלפי חוץ. עם הזמן, הולכים והופכים הסימפטומים למשמעותיים יותר ויותר, עד שהם הופכים את החולה לתלוי לחלוטין בעזרה ותמיכה מקרב הסובבים אותו.

אבחון אלצהיימר

למרות שאלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא, קיימת חשיבות רבה לאבחונה המוקדם. הגורם לכך נעוץ בקיומן של מספר תרופות אשר יכולות לעכב את התפתחות המחלה, כאשר נוטלים אותן בשלבים מוקדמים. בנוסף, אבחון אלצהיימר בשלב מוקדם, מאפשר לחולים לתכנן את עתידם (לכתוב צוואה, למנות אפוטרופוס, לבקש בקשות ביחס לתקופה הקרובה וכדומה), כל עוד מוחם עדיין צלול והם כשירים לקבל החלטות מעין אלה.

אבחון אלצהיימר נעשה בדרך כלל באמצעות איסוף היסטוריה רפואית ותחקיר רפואי המתייחס לסימפטומים שנערך בקרב החולה ובני משפחתו. כאשר עולה החשד שמדובר באלצהיימר, משתמשים הרופאים (בדרך כלל רופא גריאטרי או נוירולוג) בשאלונים מובנים. אחד השאלונים הנפוצים הוא מיני מנטל.

מבחן מיני מנטל

שאלון המיני מנטל הוא מבחן נוירופסיכולוגי שמטרתו לאבחן דמנציות, גם כאלה שנגרמות כתוצאה מאלצהיימר. בנוסף לפונקציית האבחון, מאפשר השאלון לעקוב אחר התפתחותה של המחלה במשך הזמן.

אלו שאלות נשאלות במבחן מיני מנטל?

שאלון מיני מנטל בודק 7 תחומי תפקוד קוגניטיביים בסיסיים, באמצעות שאלות ומטלות פשוטות:

  • התמצאות בזמן: הנבדק נשאל 5 שאלות, ומקבל נקודה על כל תשובה נכונה – איזה יום היום? באיזה חודש אנחנו נמצאים? מה התאריך היום? באיזו עונה אנחנו נמצאים? באיזו שנה אנחנו?
  • התמצאות במקום: הנבדק נשאל 5 שאלות, ומקבל נקודה על כל תשובה נכונה – באיזה בית חולים אנחנו נמצאים? באיזו מחלקה? באיזה איזור אנחנו נמצאים? באיזו עיר אנחנו? באיזו מדינה אנחנו?
  • יכולת חישוב: הנבדק מתבקש לחסר 7 מ-100 חמש פעמים. על כל תשובה נכונה הוא מקבל נקודה.
  • זיכרון: הבוחן אומר לנבדק 3 מילים, ועל הנבדק לחזור עליהן. על כל תשובה נכונה הוא מקבל נקודה. בסוף המבחן מתבקש הנבדק לחזור שוב על אותן 3 מילים, ושוב מקבל נקודה על כל תשובה נכונה.
  • שפה: הנבדק מתבקש לזהות בשם עט ושעון (זיהוי- 2 נקודות), לחזור על משפט שאומר הבוחן (הגייה- נקודה), לבצע הוראה שאומר לו הבוחן, המורכבת משלושה שלבים פשוטים (הבנה- נקודה בעבור כל שלב שהנבדק ביצע נכונה), ולבצע הוראה פשוטה אותה הוא קורא בעצמו (קריאה- נקודה), ולכתוב משפט (כתיבה- נקודה).
  • יכולת העתקה וציור: הנבדק מתבקש להעתיק ציור גיאומטרי של שני מחומשים, ומקבל נקודה על ביצוע.

שאלון מיני מנטל – הסקת מסקנות

בתום המבחן, מחשב הבוחן את סכום הנקודות שצבר הנבדק. הטווח התקין הוא מעל 24 נקודות (מתוך 30). בטווח שבין 18-23 נקודות, ניתן לראות שכבר יש פגיעה בתפקוד המח, ויש להמשיך לעכוב האם התדרדרות זו ממשיכה. ציון מתחת ל-17 נקודות מעיד בדרך כלל על דמנציה בשלבים מתקדמים יותר, כאשר ככל שהציון נמוך יותר, כך הפגיעה חמורה יותר.

שאלון מיני מנטל – יתרונות וחסרונות

המיני מנטל הוא מבחן פשוט ומהיר להעברה, לעיבוד ולהסקת מסקנות. מצד שני, המבחן מעיד רק על פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי, אך אינו יכול לקבוע האם מדובר באלצהיימר, במחלה אחרת, או בפגיעה קוגניטבית שנובעת ממקורות שונים לחלוטין. בנוסף, לא ניתן להעביר את המבחן בשלבים מתקדמים של המחלה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר