השמנת יתר והקשר לדמנציה

השמנהלפי מחקר חדש, שפורסם בירחון הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה- Neurology,  אנשים אשר סובלים ממשקל יתר בגיל העמידה נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות באחת מהמחלות הדמנטיות.

מחקר זה מחזק את המגמה המתפשטת של הרפואה המונעת, אשר מעודדת הקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית כבר בגילאים מוקדמים, במטרה למנוע מחלות בגיל המבוגר.

מהלך המחקר – מדד BMI

המחקר התבסס על מידע שנאסף במרשם התאומים השוודי ובדק את שכיחות תסמונת דמנציה אצל יותר מ- 8,500 תאומים בגילאי 65 ומעלה. מתוכם, 350 היו מאובחנים כסובלים מדמנציה ו- 114 כמי שאולי סובל מהמחלה. מידע על הגובה והמשקל של אותם משתתפים התקבל מנתונים שנאספו 30 שנה קודם לכן, כאשר הנבדקים היו בגיל העמידה.

גיל העמידה נחשב לסביבות הגילאים 40-50, גיל שבו חלק מהילדים עוזבים את הבית וגברים ונשים כאחד עורכים חשבון נפש לגבי טיב הצלחתם בעבודה ובחוג המשפחה. גילאים אלה מאופיינים גם בעייפות, בירידה באנרגיה ובאובדן היכולת הגופנית. למעשה, זהו תחילת תהליך ההזדקנות של הגוף, תהליך המלווה לעתים בהשמנה לא מבוקרת.

הנבדקים חולקו לקבוצות בהתאם למדד BMI- body mass index, אשר משקלל את משקל הגוף והגובה. בהתאם לנקודות במדד זה חולקו ל- 4 קבוצות: רזה, נורמלי, משקל יתר ושמן (obese). בעל משקל יתר הוא מי שיש לו ניקוד BMI בין 25-30 נקודות, ושמן הוא מי שיש לו ניקוד של מעל 30 נקודות. מעל 30 אחוזים מהנחקרים היו בעלי משקל יתר או שמנים במהלך גיל העמידה.

תוצאות המחקר – השמנת יתר ודמנציה

החוקרים השוו בין מי שהיה במשקל יתר או שמן בגיל העמידה לבין מי שהיה רזה או במשקל נורמלי בגיל זה, ביחס לסיכון לחלות במחלה דמנטית. המחקר העלה תוצאות חד משמעיות: מי שהיה בעל משקל יתר או שמן בגיל העמידה, נמצא בסיכון גבוה ב- 80% לחלות בדמנציה וסקולרית, אלצהיימר או מחלה דמנטית אחרת בזקנתו.

26% מבין מי שלא חלה בדמנציה היה במשקל יתר בגיל העמידה. זאת ביחס ל- 36% מבין מי שאובחן כאולי חולה דמנציה וביחס ל- 39% החולים בוודאות במחלה. כשמסתכלים על קבוצת השמנים (obese), התוצאות דומות: 3% ממי שלא חלה בדמנציה היה שמן בגיל העמידה, זאת ביחס ל-5% מבין מי שאובחן כאולי חולה דמנציה ו- 7% מהחולים בוודאות במחלה.

התוצאות נשארו אותו דבר גם כשנטרלו גורמים משניים כמו רמת השכלה, סכרת, מחלות כלי דם ועוד- גורמים אשר נמצא קשר בינם לבין הסיכון לחלות במחלה.

סכנות בעודף משקל

התוצאות אינן מפתיעות לגמרי: ידועה כבר השפעתו המזיקה של משקל יתר על בריאות הלב וכלי הדם, בעיות במערכת הנשימה, מספר סוגי סרטן, שבץ, סוכרת ודלקות פרקים. משקל יתר מהווה גם גורם ישיר ל- 300 אלף מקרי מוות בשנה בארצות הברית לבדה, שבה כמחצית מן האוכלוסיה הבוגרת סובלת ממשקל עודף.

ככל הנראה משקל יתר גורם לאחוז לא פחות בהרבה של מקרי תמותה אצלנו, מדינה שבה 40% מהאוכלוסיה סובלת ממשקל עודף. בסך הכל כ- 1.6 ביליון מבוגרים ברחבי העולם סובלים ממשקל יתר, אשר מהווה הפרעה כל כך נפוצה וכל כך קטלנית, עד שארגון הבריאות העולמי הגדיר אותה "המגיפה של המילניום".

בשנים האחרונות החלו לחקור את ההשפעה של משקל יתר על הפרעות מוחיות, בין היתר מחלות דמנטיות. ואכן המחקר הנוכחי מוכיח את הקשר בין משקל יתר לדמנציה. לדברי מחבר המחקר, הקפדה על דיאטה ושמירה על משקל גוף תקין יכולים לסייע למניעת דמנציה בגיל מבוגר. על הסכנות תוכלו לקרוא בהרחבה באתר העוסק בהשמנת יתר ועודף משקל – למעבר לחצו כאן

מן הצד השני, מחקרים מצאו שגם הפחתה דרסטית ממשקל הגוף עלולה להוות סיכון לחלות באלצהיימר. מחקר זה המצביע על קשר בין הרזיה לאלצהיימר, נכנס לשלל המחקרים שנעשו בהקשר של אלצהיימר ותזונה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר