חדש: מחקר שנעשה ב-2014 איתר ממצאים חדשים שיובילו בדיקות דם לגלות אלצהיימר

אלצהיימר: מחקר נוסף בתחום בדיקות הדםהצעד הראשון החשוב בפיתוח תכנית טיפול לכל מחלה הוא לקבוע אבחנה ברורה. בדיקת דם חדשה לאיתור מוקדם של אלצהיימר, שהתגלתה במחקר נוסף מיני רבים בתחום בדיקות הדם ואלצהיימר, עשויה לסייע בגילוי מוקדם של חלק מהמרכיבים הפתולוגיים של המחלה.

יחד עם זאת, לפני שהבדיקה החדשה תהיה זמינה באופן נרחב, קיים צורך במחקר נוסף על מנת לקבוע מי עשוי להפיק תועלת מההליך ומה עוד ניתן לגלות על התקדמות האלצהיימר ומחלות אחרות. איתור ואבחון מוקדם של המחלה הוא מטרה חשובה, והתערבות מוקדמת עם תרופות יכולה להאט את התקדמות המחלה ולספק הזדמנות טובה יותר לתכנן את העתיד.

מיותר לציין שישנם מאות מחקרים הבודקים את הקשר הישיר בין בדיקות דם להימצאות אלצהיימר, אך לא כולם מתפרסמים מכיוון שלא לכולם תוצאות מרחיקות לכת. דרושים עוד מאות מחקרים ככל הנראה על מנת לאבחן אלצהיימר מבעוד מעוד ובכך למנוע מקשישים רבים להעביר את השליש האחרון בחייהם במחלה הארורה. אבל עד אז, מחקרים ימשיכו להתקיים ובכל אחד מהם יש פריצת דרך, גם אם היא הקטנה ביותר – בסוף מקווים שהפתרון השלם יימצא, ואבחון אלצהיימר יתאפשר מוקדם ככל האפשר.

בדיקת הדם החדשה

הגילויים החדשים מתבססים על בדיקה המספקת תקווה לאבחון אלצהיימר בשלבים המוקדמים, עד עשר שנים לפני שתסמינים כגון אובדן זיכרון ובלבול ישתלטו על האדם. עדיין קיים צורך במחקר נוסף, אך אם בדיקה זו תוכח כיעילה, היא תשמש לזיהוי אנשים עם אלצהיימר שנים לפני שיהיה צורך לטפל עם תרופות וטיפולים אחרים.

במחקר ראשוני, הבדיקה מבדילה ביעילות אנשים עם אלצהיימר מאנשים בריאים, והיא מדויקת יותר מהבדיקות האחרות הקיימות כיום. בדיקה זו נחקרה בקרב 174 קשישים, ששבעים מהם סבלו מאלצהיימר. בדיקות מקיפות יותר בהשתתפות קבוצות גדולות יותר של מתנדבים, תאשרנה את התוצאות.

מרכיבי הבדיקה

הבדיקה מודדת עמידות לאינסולין או ליקויים בהורמון האינסולין במוח. האינסולין קריטי ליכולת הגוף לשמור על תהליך גלוקוז או סוכר בדם, המספק אנרגיה לשרירים ולתאים בגוף, ובכלל זה למוח. עמידות לאינסולין וגלוקוז לקוי הם סימני ההיכר של סוכרת, מחלה הידועה אף ביכולתה להגביר את הסיכון לדמנציה.

המחקר החדש מוכיח כי עמידות לאינסולין מצביע על חריגות משמעותיות במערכת העצבים המרכזית וחילוף החומרים במחלת אלצהיימר. התנגדות לאינסולין היא מצב המוכר בסוכרת מסוג 2, וניתנת לטיפול במספר סוגי תרופות קיימות. עם הגילוי החדש, ניתן יהיה לפתח את הטיפולים הקיימים לסוכרת, כשיטת טיפול רב תחומית למחלת אלצהיימר.

מהלך המחקר

לצורך המחקר, שפורסם בכתב העת של איגוד החברות האמריקאיות לביולוגיה ניסויית, FASEB, המדענים בחנו בועות העוטפות קרומים זעירים של חומרים כימיים המשתחררים מהתאים לדם, לשתן או לנוזלים אחרים. לצורך קביעת הגילויים החדשים בדקו המדענים כיצד חומרים אלו עוברים מתאי המוח אל הדם.

הם השוו סמנים של התנגדות לאינסולין בחומרים כימיים אלו, בקרב שבעים מתנדבים עם אלצהיימר, לקבוצת 84 גברים ונשים בריאים בגילאים זהים, כמו גם לעשרים אנשים שסבלו מסוכרת. הבדיקה יכלה לאתר את כל החולים עם אלצהיימר וכמעט את כל החולים בסוכרת. המדענים גילו אף כי ככל שאלצהיימר מתרחש בשלבים מתקדמים יותר, כך מסתמנות עדויות לעמידות לאינסולין במוח.

אם יאושרו הממצאים במחקרים נוספים, בדיקת הדם החדשה תשמש לאבחון אלצהיימר בשלב מוקדם ביותר. שינויי אינסולין במוח יכולים לשמש אף לשם בדיקה אם התרופות החדשות יעילות בהפחתת התקדמות המחלה. טיפולים קיימים לאלצהיימר משפיעים מעט מאוד על עצירת התדרדרות המחלה, וקיים צורך דחוף בטיפולים חדשים.

מחקרים נוספים בתחום בדיקות הדם:

בדיקת דם מסייעות בגילוי אלצהיימר

שיטה חדשה לאבחנה מוקדמת של מחלת האלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר