אפוטרופוס לחולה אלצהיימר

דמנציהחוק הכשרות והאפוטרופסות המשפטית קובע כי אדם שאינו כשיר מבחינה משפטית לקבל החלטות או לדאוג לצרכיו ולענייניו האישיים, בשל מצב רפואי או נפשי המגבילים אותו בכך, בית המשפט לענייני משפחה רשאי למנות עבורו אפוטרופוס שידאג לכל ענייניו- קבלת החלטות עבורו, דאגה לכספיו, ניהול סדר יומו וכדומה.

האפוטרופוס יכול להתמנות לתקופה זמנית, עד שיוטב מצבו של האדם התלוי בו או לצמיתות, כאשר מצבו של התלוי בו עתיד להישאר באותו אופן ואף להתדרדר.

מרבית האנשים הזכאים לאפוטרופוס מבחינה משפטית הם חולי אלצהיימר הסובלים מתופעות הדמנציה ובכלל קשישים במצב סיעודי או תשושי נפש, שלא מסוגלים לדאוג לצרכיהם האישיים ולעניינם.

מינויו של אפוטרופוס לחולי אלצהיימר

בית המשפט לענייני משפחה הוא הגוף שממנה את האפוטרופוס לחולה האלצהיימר. בעת קביעת המינוי, נקבעת גם התקופה בה האפוטרופוס יהיה ממונה על החולה – לתקופה זמנית או לצמיתות.

האפוטרופוס מקבל על עצמו, מבחינה חוקית את האחריות המרבית לדאוג לגופו, לרכושו ולענייניו של החולה, כך שהוא נושא על גבו אחריות אישית גדולה מאוד – חיי חולה האלצהיימר תלויים בו. האפוטרופוס הוא האדם היחיד בחיי החולה שרשאי לנהל את רכושו הפרטי ולא אף גורם אחר.

לרוב, מי שממונה לאפוטרופוס על ידי בית המשפט הוא קרוב משפחה של החולה. בעת מחלוקת כלשהי בין בני המשפחה, ניתן למנות גם אדם זר לחלוטין. כאשר זה המקרה, בית המשפט נעזר בשירותי הרווחה, שיש בכוחו למנות בן אדם זר לגמרי להיות לאפוטרופוס, גם במידה ואין אישור של כל בני משפחת החולה.

מבחינת החוק בישראל, כאשר אדם מאובחן כחולה באלצהיימר או דמנציה, מוסרת מעליו באופן מידי כל אחריות שהיא והוא אינו כשיר יותר מבחינה משפטית. מכיוון שהמחלה רק הולכת ומתדרדרת והחולה מאבד את יכולות הזיכרון שהיו לו ובהמשך גם את יכולת תפקודו, כדאי שבני משפחתו ימנו לו אפוטרופוס עוד בתחילת הדרך, שיהיה אחראי מטעם המשפחה על החולה, ידאג לו ויקבל החלטות עבורו.

מינויו של אפוטרופוס עשויה להקל בצורה משמעותית על בני משפחת חולה אלצהיימר ולמנוע חילוקי דעות או וויכוחים מיותרים בנוגע לחולה.

פניה לבית המשפט לענייני משפחה

הבקשה למינוי של אפוטרופוס לחולי אלצהיימר יכולה להגיע מכל גורם אשר נמצא בקשר עם החולה. יכולים אלה להיות בני משפחתו של החולה, מדרגה ראשונה או שניה, כל גוף ממסדי המטפל בחולה- מוסד סיעודי, בית חולים, בית אבות ועוד, וזה יכול להיות חבר או מכר רחוק של החולה.

הגורמים אשר פונים אל בית המשפט בקשר למינוי אפוטרופוס, יפנו רק כאשר התגלתה מחלת האלצהיימר או כאשר קשיש סיעודי או תשוש נפש אינו מסוגל עוד לתפקד במובן המשפטי- אינו לדאוג לענייניו, לרכושו, לכספו או לגופו.

סמכויותיו של אפוטרופוס

אפוטרופוס לחולה אלצהיימר יכול על פי החוק, לבצע את כל פעולות היומיום השוטפות, כגון ניהול כספים, ביצוע תשלומים שונים, קבלת החלטות רפואיות לגביו וכדומה. כאשר האפוטרופוס מעוניין לבצע פעולות בקשר לנדל"ן שבידי החולה- מכירת דירה או נכס אחר, השכרת דירה וכדומה, מחובתו לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה ולקבל אישור חוקי עבור פעולות אלו.

האפוטרופוס אינו רשאי לכתוב צוואה בשביל חולה האלצהיימר או להחליט כיצד לחלק את רכושו בין בני המשפחה, לאחר לכתו מן העולם.

 

אולי יעניין אותך גם:

דיור מוגן לא רק לבעלי תפקוד גבוה, גם לתשושי נפש וחולי אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר