זכויות ניצולי שואה סיעודיים

זכויות ניצולי שואההביטוח הלאומי מעניק גמלת סיעוד המספקת שירותים סיעודיים וסיוע לקשישים נזקקים, שמוגבלים בביצוע פעולות בסיסיות ובניהול משק הבית.

רבים מאנשים אלו לוקים במהלך השנים במחלות דמנטיות, כמו אלצהיימר ודמנציה ונזזקים לסיוע סיעודי צמוד. אנשים המוגדרים כניצולי שואה זכאים בסיטואציות מסויימות לקבל שעות סיעוד נוספות.

גמלת סיעוד

ביטוח לאומי מעניק במסגרת חוק הסיעוד את גמלת הסיעוד לתושבי המדינה (גברים מגיל 65 ונשים מגיל 60), הנמצאים במצב שהם לא יכולים לבצע בכוחות עצמם את הפעולות הבסיסיות ומסיבה זו הם תלויים בסיוע של אדם אחר או במצב בו הם נזקקים להשגחה מתמדת, מתוך חשש שמא יפגעו בביטחונם או בביטחון קרוביהם.

קשישים הזכאים לגמלת הסיעוד יהנו מההטבות, כאשר הם גרים בבית במסגרת הקהילה, או שעברו להתגורר בדיור מוגן, שגם הוא נחשב כדיור בקהילה. ביטוח לאומי עורך "מבחן תלות" לאדם סיעודי, כאשר המבדק נערך בבית הקשיש על ידי אחות שנשלחת מביטוח לאומי, שבודקת את מידת התלות של הקשיש באדם אחר.

ניצול שואה

"קרן הרווחה לנפגעי השואה פועלת וממומנת מטעם המדינה. הקרן דואגת לזכויות ניצולי השואה ופועלת למענם. הגדרת ניצולי השואה על ידי הקרן רחבה וכוללת את הניצולים ממקומות המחבוא, ממחנות הריכוז ומהגיטאות, את מי שסבלו מרדיפות השלטון הנאצי במדינות הכבושות על ידי גרמניה ואת מי שנמלטו מהנאצים מתחילת המלחמה, 1938, עד לסיומה, מכל המדינות שהיו תחת כיבוש הנאצים.

כל האנשים שהוגדרו על ידי הקרן כניצולי שואה, זכאים לקבלת זכויות ניצולי שואה בשעות סיעוד, בתנאי שיוגדרו אנשים סיעודיים.

התנאים לשעות סיעוד נוספות

  • קבלת 50 שעות עזרה סיעודית ביתית אחרי אשפוז- קשיש החוזר לביתו אחרי אשפוז, ייתקשה מאוד בתפקוד עצמאי, במיוחד כשמדובר במי שטרם קיבל זכאות לסיעוד בבית. במסגרת "קרן הרווחה לנפגעי השואה" מוצעת לניצולים זכות נוספת בשעות סיעוד, שנותנת 50 שעות טיפול סיעודי למשך חודשיים, ממועד השחרור הביתה. ניצולי השואה יכולים דרך הטבה זו לקבל עזרה סיעודית מיד עם הגיעם הביתה. היה וצפויה תקופת החלמה ממושכת יותר, הקשיש יוכל לקבל שעות סיעוד נוספות מהביטוח הלאומי, לאחר תום 50 השעות מהקרן.

רק קשיש שמאושפז בבית חולים ומגיש בקשה לקרן במסגרת תקופת אשפוזו, יוכל לקבל את ההטבה. במידה והוא מגיש את הבקשה לאחר שנמצא כבר בביתו, לא יהיה זכאי לשעות סיעוד נוספות לניצולי שואה. הזכות מתאפשרת פעמיים בשנה בלבד. בקשה נוספת ניתן להגיש במקרים חריגים עם הצגת מסמכים מיוחדים.

  • קבלת 9 שעות נוספות לניצולים מקבלי גמלת סיעוד- חוק הסיעוד קובע קריטריונים מסויימים, הנקבעים ב"מבחן הלות", ולפיהם נקבע גובה גמלת הסיעוד:
  • 100% גמלת סיעוד- האדם הסיעודי נתון בתלות באדם אחר בביצוע פעולות רבות, או שהוא זקוק להשגחה. במקרה זה הוא יקבל 9.75 שעות סיוע סיעודי שבועיות.
  • 150% גמלת סיעוד- האדם הסיעודי נתון בתלות אדם אחר באופן מוחלט, בביצוע כל המטלות הבסיסיות, או שהוא נזקק להשגחה תמידית. במקרה זה הוא יקבל 16 שעות סיוע סיעודי שבועיות.
  • 168% גמלת סיעוד- האדם הסיעודי נתון בתלות מוחלטת ומירבית באדם אחר. במקרה זה הוא יקבל 18 שעות סיוע סיעודי שבועיות.

הקרן לרווחת נפגעי השואה מעניקה זכויות לניצולי השואה בשעות סיעוד, בנוסף לשעות הסיעוד הניתנות להם במסגרת מלגת הסיעוד מביטוח לאומי, רק כאשר הם נמצאים באחת משתי הקטגוריות האחרונות.

במידה וכן, הם מקבלים את שעות הסיעוד מביטוח לאומי, ובנוסף עוד 9 שעות סיעוד מה"קרן לרווחת נפגעי השואה". לשם קבלת ההטבה, ניתן להגיש בקשה לקרן,  ללא צורך בדו"ח סוציאלי.

רבים מניצולי השואה לוקים בהמשך השנים במחלת האלצהיימר. מחלה זו מחזירה את ניצולי השואה לתקופת השואה ולזכרונות הקדומים ממחנות הריכוז. להרחבה: אלצהיימר בקרב ניצולי שואה

לקריאה על זכויות רפואיות נוספות העומדות לזכות אוכלוסיית הקשישים: זכויות קשישים לשיקום

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר