בית חולים סיעודי

בית חולים סיעודימחלות גופניות ומנטאליות, כמו גם הידרדרות תפקודית קשה בעקבות הזקנה, עלולים להביא אדם למצב סיעודי. מצב כזה מוגדר כאשר אדם אינו מסוגל לבצע בכוחות עצמו את מרבית הפעולות היומיומיות, יש לו בעיות קשות בהליכה עד לכדי ריתוק למיטה או לכסא גלגלים או שאינו מסוגל לשלוט בסוגרים. במצבים כאלה, האדם נזקק לעזרה סיעודית קבועה, למעקב ולהשגחה רפואית.

צרכים אלה מסופקים לו בבית החולים הסיעודי, המותאם לצרכיו. במקרה של שינוי במצב הרפואי, החולה אינו נדרש לעבור למוסד אחר כפי שקורה לעתים לאנשים המאושפזים בבתי דיור מוגן או במחלקות אחרות בבתי חולים וממשיך לקבל את כל הדרוש לו בתוך אותו מוסד מוכר.

לבית חולים סיעודי מגיעים חולים באופן פרטי, דרך קופות החולים או חברות הביטוח השונות. ביטוח דרך קופות החולים או ביטוח פרטי מכסים חלק מעלויות האשפוז, אשר נעות כיום בין 7000-15,000 שקלים בחודש, בהתאם למיקום בארץ ולרמת המוסד. חלק מהביטוחים המשלימים של קופות החולים מכסים חלקים נרחבים יותר של עלות האשפוז לעומת הביטוח הבסיסי שמציעות הקופות.

העלות החודשית של האשפוז כוללת בדרך כלל את כל השירותים הרפואיים, הסיעודיים והפרא רפואיים, שירותי תחזוקה, כביסה ואוכל, אספקת חיתולים למבוגרים, שירותים סוציאליים ואחרים. לעתים נדרשים דמי כניסה חד פעמיים, למשל כאשר האשפוז מכוסה על ידי משרד הבריאות.

תשושי נפש

פעמים רבות אדם מגיע למצב סיעודי בעקבות הידרדרות מנטאלית, כמו במקרה של מחלות דמנטיות כמו אלצהיימר, דמנציה ואחרות. במקרה של דמנציה, הירידה בתפקודים הקוגניטיביים של חשיבה, זיכרון, התמצאות, שיפוט וכדומה היא כל כך חריפה עד שהאדם לא מסוגל לטפל בעצמו.

החולה הסיעודי שוכח להתקלח או ליטול תרופות, לא זוכר היכן הוא נמצא או איך קוראים לקרובים אליו ומתקשה לשלוט בסוגרים וללכת בכוחות עצמו. הוא זקוק לעזרה בפעילויות פשוטות ולהשגחה 24 שעות ביממה.

תשושי נפש במצב מתקדם מאושפזים בבתי חולים סיעודיים, בתי אבות לחולי אלצהיימר או במחלקות מיוחדות בתוך בתי אבות לתשושי נפש או בתי חולים.

שירותים הניתנים בבית חולים סיעודי

בבית חולים סיעודי עובד צוות רב תחומי של רופאים, אחיות, עובדים סיעודיים, עובדים סוציאליים ובעלי מקצועות פרא רפואיים כמו פיזיותרפיסטים או מטפלים בעיסוק. כל אלה מספקים למאושפזים את הצרכים הבסיסיים שלהם, לצד פעולות טיפול ושיקום נוספות:

  • השגחה רפואית של רופא מומחה בגריאטריה. במרבית המקומות ישנו רופא תורן כל היממה.
  • טיפול סיעודי על ידי אחיות או עובדי סיעוד הדואגים לצרכים היומיומיים של המאושפזים.
  • פיזיותרפיה הכוללת טיפולי שיקום לאחר פגיעות או ניתוחים, טיפולים אורתופדיים לחיזוק הגוף ועוד. המכשירים והטיפולים הפיזיותרפיים מותאמים לצרכים של המאושפזים הסיעודיים, למשל מכשירים לשיפור היציבה ושיווי המשקל, אימון מערכת החושים, חיזוק שרירים והרחבת טווח התנועה.
  • ריפוי בעיסוק הכולל חיזוק כישורים גופניים ואיברים פגועים באמצעות עבודה עם מכשירים מותאמים, יצירה, משחק ועוד.
  • פעילויות חברתיות המותאמות ליכולות החולים: חוגי יצירה, בישול, ריקוד ועוד.
  • טיפול סוציאלי במאושפז ומשפחתו, כאשר בין השאר המשפחה מקבלת הדרכות רגשיות ופרקטיות בנוגע למצב החולה ולקשר עמו וכן עזרה בהשגת סיוע כלכלי מהמדינה, כדוגמת הקוד.
  • טיפולים רגשיים שכוללים טיפול בתנועה, טיפול בהבעה ויצירה וטיפולים נוספים המסייעים להתמודדות הרגשית של החולים.

הגוף המפקח על בתי החולים הסיעודיים הוא משרד הבריאות, אשר אחראי להענקת רישיונות לבתי החולים ולהקפדה על איכות הטיפול, הדיור והשירות. משרד הבריאות משתתף בדמי האשפוז של חלק מהחולים לפי מצבם הכלכלי או המצב הכלכלי של קרובי משפחה מדרגה ראשונה.

ראו גם:

רשימת מוסדות לתשושי נפש בארץ

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר