מחקר חדש מציע תקווה לחולי אלצהיימר

מחקרמחלת האלצהיימר, ממנה סובלים מספר רב של אנשים, מהווה את אחד מהמחלות הכרוניות, אשר טרם נמצא להן תרופה.

מחלת האלצהיימר רווחת בקרה האוכלוסייה המבוגרת, של בני 50-60, ומתבטאת באובדן הזיכרון, קשיי התמצאות, בעיות בקבלת החלטות הגיוניות עד כדי תלות מוחלטת במטפלים, בדרגה החמורה ביותר.

מחקר אמריקאי חדש מצא כי השתלת תאי גזע אשר נלקחו מדם טבורי עשויה לעזור לחולי אלצהיימר, ומחלות נוירולוגיות אחרות כמו ניוון שרירים או לאחר שבץ מוחי. יתרונם הגדול של תאי גזע הינו בכושר התמיינותם לתאים מסוגים שונים, וביכולתם לעזור בהישרדות התא.

המחקר אשר הוכיח אופציה טיפולית באמצעות תאי גזע נערך, עד כה בחיות מעבדה (in vivo). את תאי הגזע אשר נלקחים מדם טבורי, אוספים בדרך כלל בזמן הלידה. מחקר זה מצא כי ישנה אפשרות להשתמש גם בתאי גזע אשר נלקחים מדם הווסת, והינם קלים יותר לאיסוף, במהלך שנות הפריון של האישה.

מהלך המחקר

החוקרים, במהלך המחקר, השתילו את תאי הגזע אשר נלקחו מדם טבורי או דם הווסת לבעלי חיים אשר עברו שבץ מוחי, חלו באלצהיימר או במחלת לו גריג (ALS).

תאי הגזע אשר התמיינו למספר תאי עצב, הראו יכולת להפחית את הדלקת המוחית, אשר מאפיינת סוג מחלות זה.

היכולת להשתמש בתאי גזע אשר נלקחים מדם הווסת, יכול לסייע רבות בתרומה למחקרים עתידיים, כמו גם לפוטנציאל רב להפקת תאים נוספים.

הדלקת, אשר נגרמת במהלך מחלת האלצהיימר, נגרמת משקיעת עמילואיד (AB), אשר בתורו משפעל את המערכת החיסונית אשר פועלת ליצירת דלקת, כסוג של פעולת הגנה. תאי הגזע במקרה זה, שינו את התגובה הדלקתית וסיפקו השפעה חיובית בחיות המודל.

במחקרים אשר בחנו חיות מודל אשר עברו שבץ מוחי, נמצא כי ביכולתם של תאי הגזע להגן מפני חוסר בסוכר (גלוקוז) וחמצן.

הגורמים אשר הופרשו מתאי הגזע הציעו השפעה הגנתית. הפרשה זו, נמצאה קשורה לגורמי גדילה אנדותליאליים (VEGF). במחקר זה, אשר נעשה ביחס לחולי השבץ, נמצא שיפור התנהגותי של חיות המעבדה.

כיוונים עתידיים

בהתבסס על מחקרים מקדימים אלו, אשר מבססים את טענתם על חיות מודל, על החוקרים לבסס פרוטוקול אשר יוכל לסייע לתכנון ניסוי קליני על אנשים הסובלים מחלת אלצהיימר בדרגת חומרה בינונית עד קשה.

מחקר זה נעשה בשילוב של אנשי אקדמיה עם חברות פרטיות, אשר יש באפשרותן לייצר את החומר הטיפולי, וכך גם הפתרון המוצע יוכל להיות מיושם, על פי כללי הטכנולוגיה המתקדמת. אנשי התעשייה יידרשו לפתור את בעיית המינונים ודרך נתינת התרופה, כך שההשפעה שלה תהיה האופטימלית.

המחקר על מחלת האלצהיימר משולב עם מחקר אשר בודק את פינויו של העמילואיד דרך מחסום הדם במוח (BBB- Blood brain berriar). כך שמחקר זה יכול לסייע גם לפיתוח טיפול במחלות נוירולוגיות נוספות כמו מחלת הפרקינסון. אם מחקר זה יצליח, ויספק את התוצאות המצופות, הוא יוכל להיות פורץ דרך, בכך שיאפשר ריפוי מלא של מחלות כרוניות.

כיום, מושקעים מאמצים כבירים, הן כספיים והן מחקריים בתחום זה, של השתלת תאי גזע, על מנת למצוא להם שימוש מרפא.

שיתופי פעולה כמו זה, הנראה בין גורמים אקדמיים לתעשייתיים הינו הכרחי על מנת לקדם נושא זה, הן מתחום הידע הן מהתחום המעשי.

אולם מחקרים אלה חייבים להיבחן בקפידה, ולגלות מנגנונים חדשים אשר לא נבדקו עד כה, ולכן זמן פיתוח התרופות והאמצעים הטיפוליים אורך זמן לא קצר, אולם טומן בחובו הבטחה גדולה לעתיד.

ראו גם:

תגלית חשובה: בדיקת עור פשוטה תגלה אלצהיימר

מחקר כחול לבן פיתח טכנולוגיה חדיה להאטה ועיכוב של אלצהיימר

פותח חיסון שעתיד להתמודד עם אלצהיימר ואירועים מוחיים

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר