מדבקות ניקוטין שיפרו את המצב הקוגניטיבי אצל אנשים שסבלו מדמנציה

אלצהיימרעשרות אלפי אנשים בישראל ומיליונים ברחבי העולם סובלים מדמנציה – מצב בו היכולת היכולת הקוגניטיבית הולכת ומתדרדרת עד שתפקודי המוח הופכים להיות מינימליים.

זוהי מחלה מוחית קשה ביותר, המתאפיינת בהתדרדרות הדרגתית של היכולת המוחית כך שבתחילת הדרך נפגם הזיכרון, לאחר מכן נפגמים תפקודים קוגניטיביים נוספים כמו יכולת ההתמצאות במרחב ובסופו של דבר חולי הדמנציה מאבדים כל קשר עם הסביבה ולא מצליחים להפעיל את מוחם כראוי.

מחקרים רבים הראו שכאשר מצליחים לעצור את ההתדרדרות הקוגניטיבית, ניתן לשמור על המצב הנוכחי ועל המשך הצלילות של המוח. כך לדוגמא הומלץ על ביצוע "התעמלות" למוח, הכוללת תרגילים מסוימים, פתרון תשבצים, ריבוי בשיחות עם אנשים ומגוון פעילויות נוספות.

מחקר חדש הראה ששימוש במדבקות ניקוטין אצל אנשים המראים סימני דמנציה יכול לעזור למניעת ההתדרדרות הקוגניטיבית ואף להביא לשיפור במצב המוחי. זהו מחקר ראשון בתחומו, ועל אף בעיות מתודולוגיות שונות יכול לספק לעולם הרפואי כלי נוסף לטיפול בבעיה.

על המחקר שבחן את הקשר בין שימוש בניקוטין לשיפור מצב קוגנטיבי

המחקר שפורסם בכתב העת Neurology, מראה שקיים קשר מסוים בין שימוש בניקוטין לבין שיפור המצב הקוגניטיבי אצל אנשים המתחילים לפתח דמנציה.

המחקר הראה שלאחר 6 חודשים של שימוש במדבקת ניקוטין נראה שיפור ניכר ביכולת הזיכרון לטווח ארוך לעומת קבוצת הביקורת.

מבין הנבדקים, יכולת הזיכרון ארוך הטווח של אלה שהשתמשו בניקוטין הייתה 46% מהנורמה, לעומת יכולת של 26% בלבד שנצפתה בקבוצת הביקורת.

במילים אחרות, כל משתתפי המחקר הראו יכולת קוגניטיבית נמוכה מהמצופה (בעקבות הדמנציה), אך אצל משתמשי מדבקת הניקוטין היכולת הייתה גבוהה ב-20% מאשר אלה שלא השתמשו במדבקות.

משתתפי המחקר היו חולים שאובחנו כסובלים ממצבים של טרום דמנציה או MCI (ליקוי קוגניטיבי מתון). אלה מצבים ראשוניים של מחלת הדמנציה שתוך פרק זמן קצר עלולים להתדרדר עד חוסר יכולת קוגניטיבית מוחלטת.

ראוי לציין שתוצאות המחקר אינן מובהקות סטטיסטית, ככל הנראה בעקבות מחקר קטן מאוד שכלל 67 משתתפים בלבד.

כמו כן, משך המחקר הקצר (6 חודשים בלבד) לא מאפשר לנו לדעת על ההשלכות ארוכות הטווח של השימוש במדבקות ניקוטין אצל חולי דמנציה, והאם יש קשר להארכת החיים או לשיפור איכות החיים לאורך זמן.

אין ספק שנושא זה מעניין מאוד, ושככל הנראה הקשר בין ניקוטין לדמנציה ייבדק בעתיד בצורה מסודרת ולאורך זמן ארוך, וייתכן שמחקרים גדולים יצליחו להראות את הקשר הזה ולעזור לשפר את חייהם של חולי דמנציה רבים.

הקשר בין ניקוטין לפעילות מוחית

הניקוטין הוא נויורטרנסמיטור ידוע במערכת העצבים המרכזית, והוא גורם לעירור תאים במסלולים מוחיים שונים המכילים קולטנים לניקוטין. במחלת האלצהיימר לדוגמא, רקמת המוח מאבדת חלק מהקולטנים לניקוטין, וייתכן שזהו אחד הגורמים להתדרדרות המצב. בכל מקרה, עירור המוח על ידי הניקוטין הוא דבר ידוע, וקיים סיכוי שבעתיד ישתמשו בניקוטין כטיפול משמר אצל חולי דמנציה.

האם עישון מקטין את הסיכון לדמנציה?

חשוב מאוד לציין שלמרות שניקוטין הוא מרכיב מרכזי בסיגריות, העישון אינו מקטין את הסיכון להתפתחות הדמנציה אלא אף מגביר את הסיכון לבעיות מוחיות עתידיות.

למרות שהניקוטין נמצא כעוזר להפחתת ההתדרדרות בדמנציה, עישון סיגריות גורם לנזק רב מאוד ובלתי הפיך, ולכן אינו מומלץ בכל גיל! במחקר המדובר, הניקוטין הגיע לגוף דרך מדבקות ולא דרך הריאות, ולכן לא גרם לנזק.

לעומת זאת, אצל מעשנים הנזק הריאתי הנגרם לאורך השנים עולה על הסיכוי הלא מוכח לשיפור המצב הקוגניטיבי, ולכן לא נחשב לטיפול מומלץ.

ראו גם:

אבחון אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר