טיפול בסנוזלן לחולי דמנציה

סנוזלן לחולי דמנציהסנוזלן או בשמה השני "שיטת טיפול רב חושית" היא אמצעי טיפול אשר מתמקד בגירוי רב חושי של המטופל,  זאת באמצעות שהות בחדר המכיל בתוכו אביזרים אשר מיועדים לגרות חושים שונים .

פירוש המילה סנוזלן בהולנדית היא שילוב המילים "לרחרח ולנוח" אשר למעשה מסבירות את התאוריה מאחורי שיטת טיפול זו, לגרות את החושים ולהגיע למעין "הרפייה נפשית".

שיטת טיפול זה הומצאה במוסד בהולנד בשנות השבעים, על ידי מטפל באומנות בשם וורהל, אשר ניסה למצוא פריצת דרך בטיפול בחוליו הסבלו מפיגור שכלי קשה. וורהל מצא כי על ידי הפחתה במידת האקטיביות של המטפל בעת זמן הטיפול , החולה עצמו נאלץ בצורה שאינה כפויה, לסגת מהמצב הפאסיבי בו הוא נמצא ולמעשה להחליט איזה גירוי "מושך" אותו יותר.

וורהל האמין כי מתן חופש ביטוי לחולה בסביבה שהיא כביכול "בטוחה" , תוביל למצב בו בסופו של דבר המטופל יוכל להתנהל בצורה טובה יותר גם בחיי היומיום ולהיות פעיל יותר.

למי מיועד הטיפול

  • אנשים הסובלים מפיגור שכלי.
  • הפרעות בקשת האוטיסטית כגון אוטיזם, PPD וסינדרום אספרגר.
  • נפגעי ראש.
  • ילדים עם מחלות כרוניות, המאושפזים במרבית הזמן בבתי חולים.

חדר סנוזלן

המטופל מוכנס לחדר מיוחד אשר מצופה כולו במזרונים, אורות בצבעים שונים ומרגיעים, מוזיקה ריחות וטעמים. כל אביזר בחדר מיועד לגרות חוש אחר של החולה. משך זמן הטיפול הוא בין 30-60 דקות ובזמן זה המטפל אומנם נמצא בחדר עם החולה, אך החולה הוא זה שמכתיב את קצב הטיפול.

תפקידו של המטפל הוא למעשה להתאים את מספר ועוצמת הגירויים, בהתאם למשוב אותו הוא מקבל מהמטופל ועל פי הרקע הרפואי של החולה. החולה למעשה נמצא בסביבה בטוחה ולא "מאיימת" אשר באמצעותה ניתן להעלות ביטחון עצמי, פחד מביצוע פעולות והפחתה משמעותית ברמת חרדה וכאב המלוות מחלות מסוימות.

לאור ההצלחה של השיטה בהולנד, עם השנים החלו להשתמש בה בצורה אוניברסלית. בישראל, חדרי הסנוזלן קיימים מאמצע שנות התשעים. המרכז הראשון אשר החל להשתמש בשיטה זו הוא בית "איזי שפירא" ברעננה.

אחת ממנהלות המרכז, דוקטור מישל שפירא, חקרה רבות את השפעות הטיפול הרב חושי ואף ערכה מחקר בשיתוף עם האוניברסיטה העברית לגבי יעילות טיפול זה. כיום קיימים בישראל מעל ל-300 מרכזים ברחבי הארץ הנעזרים בשיטה זו, בין המרכזים הפעילים נמצא בית חולים "אסף הרופא" ועמותת מלב"ב המפעילה מספר מרכזים ברחבי הארץ.

סנוזלן לחולי דמנציה

במחלות הדמנציה לסוגיהם, קיימת ירידה הדרגתית לרוב, בזיכרון, בהתנהגות וביכולות קוגניטיביות. נראה כי הטיפול בסנוזלן משפר את היכולות הקוגניטיביות, הריכוז והקשב של חולים דמנטיים.

בנוסף לכך, חולים דמנטיים רבים סובלים מחרדות וממתחים נפשיים, בעיקר בשלבים המוקדמים של המחלה, בה המודעות שלהם למצבם עדיין קיימת. השהייה בחדר מסייעת בהפגת מתחים אלו ומאפשרת טיפול חלופי או משלים  לחולה.

מחקר שפורסם ב-2007 ונערך בבית החולים "בית ישראל" בניו יורק, בחן את ההשפעה של טיפול רב חושי בחולי דמנציה. המחקר כלל 24 משתתפים אשר סבלו ממצב דמנציה בינוני עד מתקדם, החולים חולקו לשתי קבוצות טיפול, 12 משתתפים קיבלו טיפול רב חושי והשנים עשר האחרים טופלו בצורה אקטיבית מובנית.

על פי התוצאות נראה כי הקבוצה אשר קיבלה טיפול רב חושי, החלה לתפקד בצורה יותר עצמאית בחיי היומיום, חלה ירידה ברמת העצבנות ומידת האפתיה של החולים ירדה בצורה משמעותית.

טיפולים נוספים קיימים לחולי אלצהיימר ודמנציה, כגון: טיפול תרופתי, טיפול נטורופתי, טיפול באלצהיימר באמצעות בובות ועוד

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר