בית אבות לחולי אלצהיימר

בית אבות לחולי אלצהיימרהמח הוא האיבר החשוב ביותר בגוף, שמפעיל את כל שאר האיברים, המשפיעים על התפקודים הקוגניטיביים, והתפקודים החברתיים של האדם. כאשר התאים של המח נפגעים, הם אינם מתחדשים- בניגוד לתאים אחרים בגוף שיודעים להתחדש ולהתחלף, לכן פגיעה בתאי המח היא בלתי הפיכה, והשפעתה גדולה על כל תחומי החיים.

מחלת אלצהיימר היא מחלה ניוונית פרוגרסיבית שפוגעת בתאי המח. המחלה גורמת למותם של תאי מח, ובמשך הזמן לאיזורים שלמים ברקמת המח. מחלת האלצהיימר מתחילה בפגיעה איטית בתאים בודדים, כאשר לאט לאט קצב הפגיעה עולה, ומכיוון שאין התחדשות של תאי מח שנפגעו, הפגיעה הולכת וגדלה, ומשפיעה יותר ויותר על תפקודו של האדם החולה. המחלה נחשבת לחשוכת מרפא, לא ידוע מה גורם להתפרצותה והיא נפוצה בעיקר בקרב קשישים.

סימפטומים של אלצהיימר

  • אובדן זיכרון: חולי אלצהיימר שוכחים פרטים חשובים (כגון מטלות שגרתיות, שמות ופנים) לעיתים קרובות, ואינם נזכרים בהם. השכחה היא הגורם לקשיים נוספים שיוצרת המחלה בתחומי התפקוד היומיומי. חולי אלצהיימר מתקשים לבצע פעילות שגרתיות ולעיתים אף שוכחים שעליהם לעשות משהו או שהתחילו בביצוע פעולה. כמו כן, הם נוטים לאבד חפצים ולשכוח איפה שמו דברים. הם נוטים ללכת לאיבוד, להתנהג באופן מוזר ולהתעלם מנורמות חברתיות וכן נוטים להיות פאסיביים ולהפסיק ליזום פעילויות.
  • קשיי שפה: לחולי אלצהיימר ישנו קושי בשליפת מילים. החולים מתקשים למצוא את המילים ומשפטיהם נעשים לא ברורים כי הם מכניסים לתוכן מילים לא קשורות, או פשוט מפסיקים משפטים באמצע.
  • קשיים בחשיבה מופשטת: חולי אלצהיימר מתקשים בפעולות חשיבה יומיומיות כגון חישובים פשוטים.
  • סימפטומים רגשיים: חולי אלצהיימר מתאפיינים בשינויי מצב רוח מהירים שאינם תלויים בנסיבות. הם בלתי צפויים ולא ניתן לנחש איך יגיבו לסיטואציות שונות. הסימפטומים הרגשים נובעים גם מתגובות הגיוניות למצב החדש של האדם, שנעשה הרבה פחות עצמאי-ובשלבים הראשונים של המחלה, אף מודע לכך שמצבו הולך ומתדרדר. בנוסף, השינויים במצב הרוח נובעים מפגיעה באיזורים שונים של המח אשר אחראיים לשליטה במצבי הרוח ולהתאמתם לנסיבות.
  • סימפטומים אישיותיים: המחלה בשלביה המתקדמים יוצרת שינוי של ממש באישיות החולה. החולים הופכים לחשדנים, מבולבלים או פחדנים, ומציגים תכונות שלא אפיינו אותם כלל לפני שחלו.

סימפטומים אלו מהווים נורה אדומה עבור בני משפחתו וקרוביו של חולה האלצהיימר. בשלב זה החולה צריך לפגוש רופא מומחה או מומחה לפסיכוגריאטריה לצורך אבחון אלצהיימר.

בית אבות לחולי אלצהיימר

לאור הסימפטומים של הסובלים ממחלות דמנטיות, כמו אלצהיימר ודמנציה, היכולת של הקשישים להישאר בביתם ולטפל בעצמם הולכת ומצטמצמת. הנטל על בני המשפחה הולך וגדל, מכיוון שככל שהמחלה מתקדמת, כך יש צורך לבלות יותר ויותר שעות בחברת החולה, לעזור לו בכל דבר ולשמור עליו שלא יפגע.

אחד הפתרונות המקובלים לקושי זה הוא מעבר לבית אבות סיעודי, כלומר כזה שיש בו מחלקה המיועדת לטיפול בחולים ובתשושי נפש. בית אבות לחולי אלצהיימר, המתפקד כמעיין בית חולים סיעודי, מעניק לקשיש טיפול רציף במשך כל שעות היממה, על ידי אחיות, רופאים, פיזיותרפיסטים ועוד. בנוסף, החולה מקבל עזרה קבועה בפעולות יומיומיות אותן אינו יכול עוד לבצע בעצמו כגון בישול ואכילה, מקלחת, עשיית צרכים וכדומה.

אלמנט חשוב נוסף הקיים בבתי אבות, הוא הסביבה החברתית. אלצהיימר היא מחלה פרוגרסיבית, ובשלביה המוקדמים, כאשר החולה עדיין מודע למצבו, הוא עשוי לחוש בדידות ודיכאון. בבית אבות המאגד קשישים רבים ומאפשר לעיתים רבות גם פעילויות חברתיות שונות, תחושת הבדידות ודיכאון יורדות.

לצורך פתיחת מחלקה סיעודית, שבה יטופלו קשישים חולי אלצהיימר, על בתי האבות להחזיק ברישיון ממשרד הבריאות, וכן להצטייד בשירות רפואי לאורך 24 שעות היממה.

כמו כן, לחולי האלצהיימר קיימות זכויות רבות היכולות להקל את השהות שלו בבית האבות הן מבחינה כלכלית והן סיעודית. זכויות חולי האלצהיימר כוללות בין היתר גמלת סיעוד מביטוח לאומי, קצבת נכות ועוד.

לקריאה נוספת: בחירת מוסד לחולה אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר