טיפול באלצהיימר באמצעות גינקו בילובה

אלצהיימר-גינקו בילובה דעות סותרות קיימות בנוגע לשימוש בצמח הגינקו כחלק ממערך הטיפול בחולי אלצהיימר ובסוגים אחרים של דמנציה, כגון דמנציה הנגרמת מפגיעה בכלי דם (דמנציה וסקולרית). משנת 2000 הפך רישמית צמח הגינקו לתרופה אנטי דמנטית.

תרופות נוספות ממערך הטיפול, כוללות תרופות המעקבות את האנזים כולינאסטרז (cholinesterase inhibitors) וממנטין (memantine).

גינקו בילובה – בעד ונגד

הדעות השנויות במחלוקת לגבי הגינקו נובעת ממספר בעיות:

  • מספר המחקרים אשר בוצעו על האפקטיביות של צמח זה הוא יחסית נמוך.
  • המחקרים אשר בוצעו, נעשו על מספר מצומצם יחסית של נבדקים, ולכן לא בהכרח ניתן לדעת האם אפשרות טיפול זו אכן יעילה.

התיאוריות לגבי מנגנוני הפעולה של צמח הגינקו הן רבות. נראה כי ככל שהשימוש בגינקו מתחיל בשלב מוקדם יותר של הופעת התסמינים, יכולתו לדחות את הירידה הקוגניטיבית יעילה יותר. כפי הנראה, צמח זה פועל במספר דרכים להפחתת פעילות המחלה:
מספר מחקרים הראו כי ביכולת הצמח להפחית את הצטברות האמילויד (beta amyloid), שהינם גושי חלבונים המצטברים בצורה מוגברת בין תאי העצבים באיזורים מסוימים במוח האחראים על חשיבה וזיכרון.
הצמח מגביר את זרימת הדם בעורקי המוח, המאפשרת הפחתה בנזק המוחי המתרחש. הגינקו בילובה הינו אחד המרכיבים בתרופה ממוריקס המיועדת לשיפור הזיכרון בקרב חולי אלצהיימר. על פי מחקרים התרופה הינה בעלת השפעות חיוביות לחולי אלצהיימר.

האם גינקו בילובה מועיל?

מאמר עדכני (אוקטובר 2010) שפורסם על ידי הפקולטה לרפואה באוניברסיטת האנובר בגרמניה, סקר את כלל המחקרים שבוצעו עד כה על צמח הגינקו כחלק מטיפול בדמנציה ופרסם את מסקנותיו, עד כה כל המאמרים אשר פורסמו לא יכלו לקבוע חד משמעית האם הגיוני ומומלץ להשתמש בצמח זה. מסקנות המאמרים לאחר סקירת מחקרים רחבה היראו כי:

  • באשר ליכולות הקוגנטיביות, צמח הגינקו היה מועיל יותר מאשר מתן תרופה מדומה (פלסבו) בכל סוגי דמנציה, לרבות במחלת האלצהיימר.
  • לגבי תפקוד החולים בפעילויות יומיות, רק בדמנציה מסוג אלצהיימר ניתן היה לראות שיפור בפעילות החולים על אשר קיבלו את צמח הגינקו, אך לא בחולים הסובלים ממחלות שיטיון אחרות, כמו דמנציה פרונטו טמפורלית או דמנציה וסקולרית.
  • באשר לתופעות הלוואי, מהמחקרים אשר נבדקו נראה כי לא היו קיימות תופעות לוואי חריגות, או תסמיני גמילה לאחר הפסקה במתן הטיפול. אך חשוב להבין כי מרכיבי הצמח יכולים להיות מעט שונים מחברה לחברה המייצרת אותם ולכן כדאי להתייחס ככלל לתופעות לוואי אפשריות. בנטילה של גינקו מסוג EGb 761 נרשמו מספר תופעות לוואי כגון, כאבי בטן, סחרחורות, כאבי ראש ותגובה אלרגית המתאפיינת בתפרחת עורית. מקרים נדירים ביותר של דימומים תוך גולגולתיים דווחו, אך במרבית המקרים לא ידוע מה היה טיב הצמח אשר הוכנס לתרכובת התרופה. בעקבות זאת הוסקה המסקנה כי גינקו אינו משפיע על קרישת דם והסיכון לדימומים.

טיפולים נוספים קיימים לחולים במחלות דמנטיות-שיטת הטיפול באור לחולי אלצהיימר, מריחואנה רפואית לחולי אלצהיימר, רמבר- תרופה לאלצהיימר ועוד

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר