תרופות להורדת כולסטרול ואלצהיימר

הורדת כולסטרול ואלצהיימרבשנים האחרונות החלו להאמין בעולם הרפואה כי יתכן והשימוש בתרופות ממשפחת הסטטינים (statins) הכוללות ליפיטור, ליפידל, סימוביל ועוד, יוכל להוות חלק מכלל הטיפול במחלת האלצהיימר.

ידוע כי רמות גבוהות של כולסטרול בדם מעלות את הסיכון ללקות באלצהיימר, זאת מכיוון שכולסטרול כפי הנראה משחק תפקיד חשוב בהתפתחות השינויים הפתולוגים המתרחשים במחלה.

השינויים העיקריים המתרחשים ברקמת המוח במחלת האלצהיימר נובעים מהצטברות של חלקיקי חלבונים הנקראים אמילויד (beta amyloid) באיזורים מסוימים במוח. קיים קושי בפינוי חלבונים אלו ובסופו של דבר נוצרים משטחים (plaques) של חלבונים על גבי התאים, הגורמים למוות תאי ולכן לירידה ביכולות הקוגניטיביות של החולים.

ידוע כי כולסטרול משתתף ביצור ובהצטברות חלבונים אלו ולכן התיאוריה טוענת כי מתן תרופות המורידות את רמת הכולסטרול בדם יכולות למנוע תסמיני המחלה.

היעילות במתן תרופות ממשפחת הסטטינים לטיפול בדמנציה

מאמר שפורסם לאחרונה בדק את שלושה מחקרים עיקריים שנכתבו בשנת 2002, 2005 ו-2010 בנושא:

שלושת המחקרים יחדיו כללו כ-750 איש בטווח הגילאים של בין 50-90. לכל הנבדקים הייתה אבחנה משוערת כי הם סובלים ממחלת האלצהיימר, ובנוסף לטיפול הניתן להורדת הכולסטרול הם קיבלו תרופות המיועדות להפחית את תסמיני המחלה (תרופות ממשפחת cholinesterase inhibitors).

בכל אחד מן המחקרים ניתנה תרופה ממשפחת הסטטיטנים לתקופות של בין 26-72 שבועות, ובקבוצת הבקרה ניתנה תרופה מדומה (פלסבו).

שלושת המחקרים הראו ירידה ברמת הכולסטרול בקבוצות אשר קיבלו את התרופה. את השינוי בתסמיני מחלת האלצהיימר לפני ואחרי מתן התרופה, בדקו באמצעות מבדקים קוגניטיבים מקובלים כגון מבדק מיני מנטל סטטוס (MMSE) ועוד.

מתן תרופות ממשפחת הסטטינים טרם הוכחה כמונעת אלצהיימר

התוצאות הראו כי לא התרחש שינוי משמעותי בתפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים מנקודת ההתחלה ועד לאחר סיום המחקר.

המחקר היחידי שהצליח להראות קורולציה מסוימת הוא המחקר משנת 2005, אשר הראה כי קיימת יכולת לשמור על המצב הקוגניטבי הקיים באנשים אשר רמת הכולסטרול שלהם בתחילת המחקר הייתה גבוהה למדי, אך גם התוצאות שלהם במבדקים הקוגניטיבים הראשוניים היו מעל הממוצע.

שני המחקרים האחרים הראו כי לא היה כל שיפור בתפקוד ובהתנהגות בין קבוצת החולים אשר ניתנו להם סטטינים לבין קבוצות הביקורת.

המסקנה העיקרית היא כי כיום אין מספיק עובדות בשטח המוכיחות כי ניתן ורצוי לשלב תרופות אלו כחלק ממערך הטיפול במחלת האלצהיימר.

מחקר נוסף אשר החל בשנת 2008 באותו נושא, עדיין לא פירסם את תוצאותיו ויתכן כי באמצעותו ניתן יהיה לקבל אינפורמציה מדויקת יותר לגבי תפקידם של תרופות אלו במניעת תסמיני הדמנציה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר