מניעת אלצהיימר בעזרת תרופות ללחץ דם

מחקרעל פי מחקר חדש, שימוש בחסמי בטא כטיפול להורדת לחץ דם יכול גם לסייע למנוע התדרדרות קוגניטיבית ואת התפתחות מחלת האלצהיימר. המחקר, אשר בוצע על ידי חוקרי Pacific Health Research and Education Institute מהונולולו, תומך במחקרים אחרים אשר בוצעו בתחום וטענו גם כן שטיפול להורדת לחץ דם עשוי להגן בצורה מסויימת מפני ירידה קוגניטיבית.

עם זאת, במחקר המדובר הצליחו החוקרים לגלות גם את תרומתם של חסמי הבטא לשמירת המצב הקוגניטיבי לעומת תרופות אחרות לטיפול ביתר לחץ דם, ובמידה ותוצאותיו אכן יהיו תקפות מבחינה מדעית ייתכן ובעתיד הקרוב יאומצו המלצות חדשות בנוגע לטיפול להורדת לחץ דם.

טיפול ביתר לחץ דם מפחית ירידה קוגניטיבית ודמנציה

המחקר שבוצע בנושא כלל 774 גברים, אשר לאחר מותם נבדק תיקם הרפואי ובוצעה בהם נתיחה שלאחר המוות במטרה לזהות שינויים מורפולוגיים המעידים על מחלת האלצהיימר.

מטרתם של החוקרים היתה לבדוק איך השפיע הטיפול ביתר לחץ דם על מצבם הקוגניטיבי והאם קיימות עדויות לתוצאות טובות יותר בעת טיפול בתרופות מסוימות.

במהלך המחקר, בדקו החוקרים על פי התיקים הרפואיים את מצב לחץ הדם של הנחקרים והטיפול בו במהלך חייהם, במטרה לבדוק איך הטיפול השפיע על מצבם הקוגניטיבי ועל הופעת מחלת אלצהיימר או דמנציה ווסקולרית.

מבין 774 הנבדקים, 610 סבלו מיתר לחץ דם או טופלו בתרופות להורדת לחץ דם – 15% טופלו בחסמי בטא, 18% טופלו בחסמי בטא בשילוב עם תרופה אחרת והשאר טופלו בתרופות אחרות.

ממצאי המחקר הוכיחו את הטענה שטיפול ביתר לחץ דם מפחית את הסיכון להופעת דמנציה. מסקנה זו לא חידשה הרבה לעולם הרפואי, מכיוון שכבר שנים רבות ידוע שהורדת לחץ דם מסייעת למנוע את הפגיעה הניוונית במוח ומפחיתה את הופעת מחלת אלצהיימר ודמנציה.

עם זאת, גברים אשר טופלו חסמי בטא כתרופה יחידה לטיפול בלחץ הדם סבלו פחות מירידה קוגניטיבית ומפגיעה במוח לעומת האחרים אשר טופלו בתרופות אחרות. על פי ממצאים אלה, טוענים החוקרים שקיים קשר בין טיפול בתרופות ממשפחת חסמי בטא ושמירה על המוח והמצב הקוגניטיבי.

בבדיקות שבוצעו בנתיחה שלאחר המוות, נצפו פחות שינויים אבנורמליים (כמו לדוגמא micro-infarcts) במוחותיהם של המטופלים בחסמי בטא בלבד לעומת חולים אשר טופלו בדרך אחרת. כמו כן, החולים שטופלו רק בחסמי בטא סבלו גם פחות מירידה בנפח המוח, לעומת החולים האחרים. ממצאים אלה מאששים את טענת החוקרים שלטיפול בחסמי בטא השפעה חיובית מבחינת מערכת העצבים.

מסקנות המחקר אינן ברורות

תוצאות אלה מראות שייתכן וקיים קשר בין שימוש בחסמי בטא ובין שמירה על מצב המוח בטווח הארוך.

במחקר זה הצליחו החוקרים להראות שלא קיימים סימנים מורפולוגיים להופעת מחלת האלצהיימר, אך לא ידוע האם נצפו בחולים אלה שינויים קוגניטיביים במהלך חייהם והאם אכן היו צלולים יותר בסוף חייהם.

בנוסף, מדובר במחקר אשר בוצע על מדגם קטן יחסית, של אנשים ממוצא אמריקני-יפני אשר לא בטוח שמייצג נאותה את כלל האוכלוסיה העולמית, ולכן לא ידוע כיצד להתייחס אליו. בנוסף, חשוב לציין ששימוש בתרופות ממשפחת חסמי בטא להורדת לחץ דם נחשב לטיפול מיושן, וכיום נוטים להשתמש בתרופות אחרות כקו ראשון לטיפול להורדת לחץ דם.

מכיוון שמסקנות המחקר עדיין לא פורסמו במלואן, קשה לדעת האם השימוש בחסמי בטא יכול באמת למנוע אלצהיימר, ונכון להיום אין המלצות לטיפול בתרופות האלה למניעת ירידה ברמה הקוגניטיבית. עם זאת, ייתכן שבשנים הקרובות יועמק המחקר בנושא, ובמידה ויתגלה המנגנון הביולוגי העומד מאחורי הטענה הזו ויורחב המחקר למדגמים נוספים ומייצגים יותר, ייתכן שההמלצות לטיפול בלחץ דם יישקלו שוב.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר