המוח מתחיל להתנוון בגיל 45

אלצהיימראחד הסימנים הבולטים של תהליך ההזדקנות הוא פגיעה קוגניטיבית, ואנשים מבוגרים רבים סובלים מכך שתפקוד המוח מתחיל להיפגם, ונגרמת ירידה תפקודית בגורמים שונים.

אחת הבעיות הנפוצות בגיל השלישי הוא ירידה בזיכרון, שמשפיעה על תפקודם של אנשים רבים.

לאורך השנים, חשבו שהפגיעה המוחית מתחילה בגיל מאוחר יחסית – בסביבות גיל 60. מחקר חדש שפורסם בכתב העת הנחשב British Medical Journal (BMJ) טוען שהמוח מתחיל להתנוון בגיל מוקדם הרבה יותר, ושחלק מהתפקודים המוחיים נפגמים כבר בגיל 45.

מהלך המחקר ותוצאותיו

המחקר המדובר החל כבר בשנת 1997, וכלל 7000 נבדקים בגילאים 45-70. לאורך השנים, הנבדקים עברו סדרת בחינות על מנת להעריך את היכולת הקוגניטיבית, ולנסות ולהבחין בהתדרדרות מוחית כלשהי.

במהלך הבחינות שכלל המחקר, הנבדקים עברו בדיקות לאוצר המילים, בדיקת זיכרון, בדיקת ראייה ובדיקות נוספות שמטרתן הסופית הייתה לאבחן את הרמה הקוגניטיבית שלהם.

התוצאות היו מפתיעות – כבר בטווח הגילאים 45-49 ניתן היה להבחין בהפרעות קוגניטיבית קלות. מדובר אמנם בירידה קלה, של 3.6% אך עם השנים הבעיה מחריפה, והרמה הקוגניטיבית יורדת באופן משמעותי. בסביבות גיל 60 התפקוד המוחי מתדרדר עוד יותר, והירידה ברמה הקוגנטיבית עומדת על 8.5%.

מהמחקר ניתן לראות שלמרות שבדרך כלל סימני הניוון המוחי מופיעים לראשונה בגיל 60, ההתדרדרות הקוגניטיבית מתחילה כבר קודם, והולכת ומחמירה עם השנים.

ככל הנראה, בגיל 45 ההתנוונות המוחית היא עדיין מזערית, ולא משפיעה על תפקודים יום-יומיים רבים (בכל זאת מדובר באנשים בשיא חייהם).

עם השנים, ההתנוונות הולכת ומחמירה, ובסביבות גיל היציאה לפנסיה ניתן כבר להבחין בתסמינים קוגניטיביים שונים.

שלבי הירידה ברמה הקוגניטיבית במהלך החיים

ירידה ברמה הקוגניטיבית היא תהליך טבעי המופיע כמעט אצל כל אחד, ומתבטא בשינויים בתפקוד המוחי. השינויים האלה מתבטאים בעיקר בירידה בזיכרון, בעיות בהתמצאות במרחב, קושי לבצע פעולות שונות וירידה תפקודית קלה.

מצבים חמורים של התדרדרות קוגניטיבית הם מצבים של דמנציה ושל מחלת האלצהיימר, בהם החולים עוברים ניוון מוחי קשה ביותר ומאבדים באופן משמעותי את יכולתם התפקודית. אנשים אלה הם כמובן סיעודיים, למרות שפעמים רבות הם בריאים לגמרי מבחינה גופנית.

למרות שניוון המוח הוא תהליך המשותף לכולם, לא כל המבוגרים סובלים מדמנציה, וחלקם אף מתפקד יפה מאוד גם בגילאים מאוחרים ביותר. כיום, אחד מכל 5 מבוגרים סובלים מדמנציה (ליקוי קוגניטיבי קשה ביותר) ובסך הכל כ-70,000 ישראלים סובלים ממחלת האלצהיימר.

מאחר ותוצאות המחקר החדש מראות שהירידה ברמה הקוגניטיבית מתחילה בגיל צעיר יחסית, השאיפה היא לזהות זאת בהקדם, ובכך לאתר אנשים המועדים לפתח דמנציה. באמצעות בדיקות סקר תקופתיות, ניתן יהיה לאתר את האנשים הסובלים מהתדרדרות קוגניטיבית מוקדמת, ולנסות למנוע זאת על ידי טיפולים שונים.

על פי חוקרים בעלי שם עולמי כמו ד"ר פרנסין גרודסטיין, באמצעות אבחנה מוקדמת של דמנציה ניתן יהיה להשפיע על המטופלים לשנות את אורח החיים במטרה למנוע את התפתחות הדמנציה. כמו כן, ייתכן ובעתיד יפותחו תרופות שונות שעוזרות למנוע את ניוון המוח, וכך יוכלו לטפל באנשים אלה בשלב מוקדם יותר.

מה לעשות כדי להימנע מירידה קוגניטיבית?

תוצאות המחקר החדש בהחלט מדאיגות, ומראות לכולנו שהתנוונות המוח מתחילה כבר בשלב צעיר ביותר. ולכן, חשוב מאוד להקפיד על אורח חיים שכולל גירויים מוחיים רבים, שכבר הוכחו כעוזרים למנוע ירידה קוגניטיבית. על מנת לעשות זאת, חשוב ללמוד, להרבות בשיחות עם אנשים אחרים, לפתור תשבצים ולעסוק בתחביבים.

כמו כן, פעילות גופנית אירובית ידועה גם כן כמונעת ירידה קוגניטיבית, ועוזרת לשמור על הצלילות גם בגילאים מאוחרים מאוד.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר