התמודדות ילדים עם קרוב משפחה חולה אלצהיימר

התמודדות ילדים עם קרוב משפחה חולה אלצהיימרהידיעה שאדם קרוב חולה במחלה קשה באופן כללי היא ידיעה שקשה להתמודד עימה. כאשר מדובר במחלת האלצהיימר, נוספים לקושי זה אלמנטים נוספים- בנוסף לפגיעה הפיזית שיוצרת המחלה, לטיפול המתמיד מסביב לשעון שדורש החולה, לטיפולים הרפואיים הנדרשים וכו', נדרשים בני המשפחה להתמודד גם עם שינויים ביכולותיו הקוגניטיביות של קרובם, עד לשינוי של ממש בהתנהגותו ובאופיו.

למעשה נפרדים בני המשפחה לאט לאט מאהובם, ונדרשים לטפל באדם זר, בעל מצבי רוח משתנים שעשוי כלל לא לזהות אותם ולא לבטא כל הכרת תודה לטיפולם המסור.

התמודדות ילדים לעומת מבוגרים

כל אלה נכונים כאשר המתמודד עם החולה הוא אדם מבוגר. מבוגרים מסוגלים להתמודד עם מציאות קשה ומשתנה, לאסוף מידע ולחקור על המחלה ועל העתיד שהיא צופנת בחובה. למרות שיכולת ההתמודדות של מבוגרים משתנה מאדם אחד למשנהו, באופן כללי ניתן לומר שלמבוגרים אמורים להיות הכלים הרגשיים והשכליים על מנת להתמודד עם חדשות כה רעות כמו מחלת אלצהיימר שפקדה קרוב משפחה.

ההשפעה שיש למחלת האלצהיימר של קרוב משפחה על ילדים צעירים עשויה להיות קשה יותר. ילדים מתקשים להבין את מהותה של המחלה, הם לא יודעים מה לשאול ואינם יודעים לאסוף מידע בכוחות עצמם.

בעוד שאת הקשיים הפיזיים קל יותר להבין (מחלות פיזיולוגיות הינן עיניין נפוץ בחיי היום יום של ילדים, והם מבינים אמירות כגון "כואב", "לא מרגיש טוב" ואפילו "קשה לו ללכת"). הקושי העיקרי של הילדים נובע מהשינויים המנטליים שגורמת מחלת האלצהיימר.

ככל שהאדם החולה במחלה קרוב יותר לילד, כך קשה יותר לילד להתמודד עם השינויים שחלים בו. השינויים עשויים לעורר בילדים פחד, כעס, עצבות ובלבול. פחד בדרך כלל הוא הרגש הראשון המתעורר בילדים. הם לא מבינים מדוע אדם מתפקד, בריא ואוהב פתאום מתחיל להיות מוזר, מבולבל, שכחן ותלוי יותר ויותר באנשים אחרים. הם עשויים לחשוש פן ידבקו במחלה, או שמא היא עשוייה לפגוע בעוד אנשים קרובים אליהם.

הכעס לא מאחר להגיע. הילדים מתקשים להבין שהמחלה היא ששינתה את אופיו של קרוב משפחתם. הם כועסים שהמציאות השתנתה, שאינם מקבלים דברים שהיו מובנים מאליהם קודם לכן. הכעס נובע מכך שלילד קשה יותר מאשר למבוגר להבין שהאדם שנמצא מולם חולה ולא בוחר להתנהג באופן בו הוא מתנהג.

הפחד והכעס, יחד עם ההתדרדרות המתמדת במצבו של קרוב המשפחה, ועם ההתגייסות של בני משפחה אחרים, מבלבלים את הילדים ועשויים להביא גם לתחושות של דיכאון, ואפילו תחושות אשמה או קנאה.

איך לעזור לילדים להתמודד?

כדי להוות משענת תומכת עבור ילדים ולעזור להם להתמודד עם קשייהם כאשר קרוב משפחה חולה באלצהיימר, ראשית חייבים המבוגרים להבין בעצמם את המצב החדש אליו נקלעו, וכן גם את חשיבות תפקיד בני המשפחה בסיוע לחולה. בנוסף, עליהם להבין שהמחלה אינה חולפת ואף תחמיר עם הזמן. המבוגרים, בדומה לילדים גם מתמודדים עם הידיעה שיקירם חלה באלצהיימר. כאשר חולה האלצהיימר מתגבר על מחסום של איך לספר למשפחה על אלצהיימר? המשפחה נזקקת לליווי ותמיכה למשפחה. לאחר תהליך זה ניתן לספר לילדים ולתמוך בהם.

הילדים זקוקים לאמינות, כנות וקו פתוח של תקשורת. ככל שהילדים מבינים יותר את המציאות בה הם נמצאים, כך קל להם יותר להתמודד, הפחד מצטמצם וכן גם שאר הרגשות הנלווים אליו. הנקודה החשובה ביותר שיש לחזור ולהדגיש לילדים היא שהתנהגותו של קרוב המשפחה נובעת מהמחלה והיא הקובעת כעת את התנהלותו.

משפט זה יכול להפוך למנטרה, ויש לחזור עליו שוב ושוב ושוב באוזניי הילדים, תוך הבנה שקשה לילדים לעשות את ההפרדה בין האדם למחלה, ולכן יש צורך להזכיר להם זאת.

כאשר מתקבל הרושם שהילד לוקח על עצמו אחריות על מחלתו של קרוב המשפחה (מצב שיש לקחת בחשבון בעיקר כאשר מדובר בילדים צעירים), יש לחזור ולהדגיש שהמחלה אינה אשמתו של אף אחד.

כמו כן, אם מתעורר בילד פחד מכך שהוא או קרוב משפחה נוסף עשוי להדבק במחלה, יש להסביר לו שלא מדובר במחלה מדבקת. באופן כללי יש לזכור שפרטי מידע שנראים טריוויאלים ומובנים מאליהם למבוגר, אינם בהכרח כה ברורים עבור ילדים צעירים, ויש ללבן אותם, להסבירם ולדבר עליהם בצורה פתוחה וישירה.

ראו גם:

האם לספר לחולה באלצהיימר על מחלתו? על דילמת הגילוי של בני משפחה כאשר הם מגלים שקרובם חולה באלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר