ספריי אינסולין לאף

ספריי אינסוליןמחלת האלצהיימר היא מחלה המבוססת על התדרדרות הרמה הקוגניטיבית-שכלית של החולה. כבר זמן רב שחוקרים מכל רחבי העולם מנסים למצוא תרופה שתצליח לשפר את הרמה הקוגניטיבית או לפחות למנוע את ההתדרדרות המדוברת.

לאחרונה, חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון שבסיאטל גילו שמתן אינסולין על ידי ספריי דרך האף עשוי להועיל לחולי אלצהיימר או לסובלים מהפרעה קוגניטיבית קלה אמנסטית (המזוהה כשלב המקדים למחלת האלצהיימר). לטענת החוקרים, החולים שטופלו על ידי ספריי אינסולין הצליחו לשפר את התפקוד הקוגניטיבי הכללי והראו שיפור קל ביכולת הזיכרון.

למרות שמדובר במחקר קטן מאוד שעל תוצאותיו חולקים חוקרים רבים, עדיין הוא מהווה בסיס איתן לביצוע מחקרים גדולים ומקיפים יותר שיאשרו באופן סופי את התגלית.

מה נבדק במחקר

המחקר כלל 104 חולים בלבד שחולקו ל-3 קבוצות: 36 משתתפים קיבלו ספריי המכיל רמת אינסולין נמוכה, 36 משתתפים אחרים קיבלו ספריי המכיל רמת אינסולין גבוהה ויתר 30 המשתתפים היו קבוצת הביקורת וקיבלו ספריי פלצבו. המחקר נמשך 4 חודשים ולאחריו נבדקו תפקודים קוגניטיביים שונים בקרב המשתתפים במחקר.

בנוסף לבדיקות המקובלות, החוקרים בדקו עד כמה תרסיס האינסולין אפקטיבי על ידי בדיקה פשוטה, בה סיפרו למשתתפים סיפור קצר וביקשו מהם לחזור עליו בשני שלבים: מיד לאחר ההשמעה ולאחר הפסקה קצרה.

איך הגיבו החולים לאחר הטיפול בספריי אינסולין?

תוצאות המחקר לא איחרו לבוא, ולאחר 4 חודשים גילו החוקרים שיפור ביכולת הזיכרון אצל החולים שקיבלו תרסיס המכיל אינסולין ברמה נמוכה, לעומת קבוצת הפלצבו ולעומת הקבוצה שקיבלה תרסיס המכיל אינסולין ברמה גבוהה.

כלומר, הקבוצה היחידה שהגיעה לשיפור היתה הקבוצה שקיבלה את תרסיס האינסולין ברמה הנמוכה, ולעומת זאת דווקא הקבוצה שקיבלה את התרסיס ברמה הגבוהה (ממנה ציפו להצליח יותר) אכזבה וכלל לא הראתה שיפור.

לעומת מבחן הזיכרון, במבחן הבודק יכולות חשיבה הנקרא מבחן ADAS-cog, שתי הקבוצות שקיבלו טיפול על ידי תרסיס הראו שיפור, אך כצפוי אצל קבוצת הפלצבו לא נצפה כלל שיפור.

מסקנות ומשמעויות המחקר

למרות שמדובר במחקר קטן מאוד ולא מספיק מקיף, תוצאותיו מספקות בסיס חשוב מאוד למחקרים עתידיים ולנסיון להכניס טיפול באינסולין לחולי אלצהיימר. ד"ר ג'יימס גלבין מ- New York University Langone Medical Center, תומך בתוצאות המחקר ומקווה שבזכות מסקנות אלה הטיפול באינסולין לחולי אלצהיימר יהפוך לטיפול לגיטימי ושגרתי.

בנוסף, הוא מציין שהבסיס של הטיפול באינסולין במחלת האלצהיימר אינו מופרך, וכבר הוכיחו בעבר במחקרים מקיפים כי קיים קשר בין סוכרת ואלצהיימר. כמו כן, ממחקר שבוצע על בעלי חיים עולה כי דווקא מתן האינסולין דרך האף יעיל יותר, מפני שהוא משפיע בעיקר על המוח. להרחבה בנושא: אינסולין לחולי סוכרת

ספרי אינסולין לטיפול בחולי אלצהיימר – מה צופן העתיד?

המחקר המדובר הוא מחקר החלוץ בתחום השימוש באינסולין לחולי אלצהיימר, ובעקבות הצלחתו אנו עתידיים למחקרים וניסויים קליניים ארוכי טווח שינסו לקבוע באופן סופי האם טיפול בספריי אינסולין עוזר לחולי אלצהיימר.

חשוב לזכור שאף אחד לא תולה תקוות שספריי האינסולין יהפוך לתרופה המרפאת את מחלת האלצהיימר, והקהילה הרפואית והחולים יסתפקו גם בכך שבזכותו הרמה הקוגניטיבית של החולים תפסיק להתדרדר באופן מואץ.

מחקרים מסוג זה לצד ניתוח ניתוח התוצאות לוקחים מטבע הדברים זמן רב, אך אין ספק שאם טיפול מסוג זה יוכח כמוצלח הוא ייכנס מהר מאוד לקליניקה מפני שמדובר בטיפול פשוט מאוד, ללא תופעות לוואי חריגות ועם סיכויי הצלחה מצויינים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר